Flytt av buskar, när??

boccia

Trådstartare
Har några buskar som måste flyttas, men när är bästa tiden att göra det? Buskarna det gäller är:

Stjärnmagnolia (står just nu i stor kruka nergrävd i backen hos mina föräldrar)

Rosenspirea, Bukettspirea och brudspirea (antar att det är samma tid för alla dessa)

Doftjasmin

Vinbär
 
Sv: Flytt av buskar, när??

Flytta buskar och träd
Bästa tiden för att flytta träd och buskar är på våren mars-april. En buskar kan beskäras ner innan flytten, träd skall man undvika att göra detta med. Planteringsgropen bör förberedas innan man gräver upp plantan. Ta med så mycket rötter som det går när ni gräver upp växten. Växten kan flyttas lätt om man lägger ett plastskynke eller en presenning under plantan och som man sedan släpar den på till den nya platsen. Växten skall hamna på samma höjd i förhållande till marytan som tidigare. Viktigt att hålla efter med vatten sedan när den börjar knoppa och utveckla blad.
citat från - http://www.tradgardsmastaren.com/?s=22&m=20&title=Träd och Buskar

Hittade lite annat om spireor.
http://www.odla.nu/fs/articles/file_193-1.html
 
Senast ändrad:
Sv: Flytt av buskar, när??

Tack.

Skulle altså varit ute lite tidigare. Nåja...får se om jag väntar till nästa vår, eller om jag flyttar dem iaf nu (dör de så gör de). Vinbärsbuskarna MÅSTE flyttas, annars har jag ingen plats för mitt jordgubbsland, och jordgubbarna vill jag inte vara utan.:d;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
12
· Visningar
1 251
Senast: Lyan
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 541
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 202
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp