Flytt till England

Teilani

Trådstartare
Vet inte om jag valt rätt forum...

Men vad gäller för import av hästar från Sverige till England?

Jag undrar vilka papper som krävs, är det någon karantän, vilka bolag finns det som kör? Vad kostar det per häst ca?

Eftersom det inte är så lätt för oss apotekare att få jobb i Sverige så har jag bestämt mig för att emigrera österut. Men vill ju ha mina hästar med mig.

Nån som har erfarenhet tips?
 
Sv: Flytt till England

Pa www.jordbruksverket.se - djur & veterinar - hast - utforsel av hastdjur hittar du all information du behover. Kort utdrag nedan...

Identitetshandling
3 § Hästdjur ska vid en utförsel åtföljas av ett hästpass. Detta gäller inte hästdjur som tillfälligt förts in från ett tredje land och som inte åtföljts av ett vid införseln. Dessa ska istället vid utförseln åtföljas av en identitetshandling som innehåller konturdiagram. (SJVFS 2003:68).
Hälsointyg
4 § Hästdjur ska vid utförsel åtföljas av ett hälsointyg på Statens
jordbruksverks blankett E 9.1. Följande villkor ska gälla för hälsointyget.
1. Det ska vara utfärdat inom 48 timmar före inlastning av hästdjuren
för transport till mottagarlandet eller den sista arbetsdagen före
inlastningen.
2. Det ska vara utfärdat på svenska och minst ett i destinationslandet officiellt språk.
3. Det ska vara utfärdat av en officiell veterinär.
4. Ett hästpass ska uppvisas i original för officiell veterinär i samband
med utfärdande av hälsointyget.
5. Det är giltigt i tio dagar från dagen för utfärdande.
6. Det ska i original åtfölja transporten av hästdjuren till
destinationsplatsen. (SJVFS 2003:68).

Jag tog for tre ar sedan over min unghast hit. Han reste fran Soderhamn -overnattade i Stockholm - vidare till Skane dar han stod i tva dagar - till Holland och sedan med bat till Newmarket. I Newmarket fick han sedan sta i en vecka innan jag fick honom transporterad upp till Skottland. Allt som allt kostade det mig runt 10.000 kronor...
 
Sv: Flytt till England

Tack för ditt svar!

Det är en lång resa för dem, mådde din häst bra när han kom fram?
 
Sv: Flytt till England

Han drack lite daligt under resan men madde trots det jattebra nar han kom fram. Att han fick stanna pa sa manga stallen berodde pa att den svenska transportoren plockade upp fler hastar efter vagen. Fast samtidigt var det nog bra. For som du sager ar det en lang resa for dom. Ska se om jag forfarande har resehandlingarna och namnet pa "min" transportor kvar nagonstans. Han var jattebra att ha och gora med. Vartifran flyttar du och vart ska du i England?
 
Sv: Flytt till England

Det hade varit snällt om du hade namnet på din transportör!

Jag har kollat annonserna men ingen kör till England, och de har inte svarat på mina mail om tips på konkurrenter överrasakande nog :smirk:

Just nu står hästarna i Karlshamn, och jag har inte fått definitvt svar på vart jag ska jobba, men jag vet att jag kommer att få ett erbjudande om jobb i norrut. De nämnde Lake District vid intervjun.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 606
Senast: Ramona
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp