Flytta eller ej, hur gör jag?

sthu

Trådstartare
Ok, lång historia kort:
Ny pojkvän (känt varandra ca tre månader, par sen några veckor)
Jag bostadslös, bor hos honom. Skriva kontrakt på egen lägenhet på torsdag
Nytt jobb på måndag i grannstan

Nu har vi fått erbjudande om att hyra ett hus där det med lite god vilja går att bygga boxar till mina hästar . Huset superfint och stort.
Mina funderingar:
Är det verkligen läge att flytta ihop? Eller är det bara nyhetens behag och viljan att förändra sin spökar?
Det blir långt (längre) till allt, han är för tillfället körkortslös.
Hästarna, jag trivs i nuvarande stall men det blir för långt att åka.

Men å andra sidan har det funkat bra att bo i hans etta.
Det kommer bli billigare för oss båda att bo i huset, och det är som sagt stort. Tekniskt sett två lägenheter, finns två kök o två toaletter.

Hjälp, jag behöver input! Beslutsångest.!
 
Bygga boxar "med lite god vilja"? Vad innebär det? Totalrenovering/bygga nytt? Har han den viljan? Sånt tar ju både tid och pengar i anspråk. Och är ju ofta lätt att drömma sig iväg om, men hur realistiskt är det?

Och vad innebär "tillfälligt körkortslös"? Är det just bara tillfälligt eller att han (ännu) inte har körkort alls? Går det enkelt att ta sig till och från stan ändå eller innebär det att du måste köra runt på honom? Bara det hade avgjort det hela för mig i så fall, känner jag. Så beroende av varandra hade jag inte känt mig bekväm med att vara alls. Det känns som något som är ganska lätt att fastna i också, av ren bekvämlighet (från hans sida i det här fallet).

Bara några spontana tankar utan att ta den relativt korta tiden ni känt varandra i beaktande. Det lämnar jag till relationsexperterna. ;)
 
Spontant - nej.

Ni är nya med varann och att skaffa hus och bygga boxar är ett rejätl projekt.

Man "bygger fast" sig i omständigheter. Hästarnas plats, huset, vardagskrängel med pendling etc.

Njut av varann och lär känna den andre. Det du funderar på skulle jag skjuta åtminstone ett år eller två framåt.

Så nej - hade det varit jag hade jag inte flyttat ihop i hus.
 
Jag hade helt räknat bort att bygga boxar i inledningsskedet. Är det fortfarande aktuellt att flytta, utan boxar?

Att han är körkortslös känns också som en riktigt dålig deal, det är pest att känna sig fängslad i sitt hem. Stort är bra, men mer att hålla reda på, är ni redo för ett större ansvar gemensamt?
 
(känt varandra ca tre månader, par sen några veckor)

När man varit tillsammans tre veckor så ser man allt som möjligt, men detta kan jag inte se hur det skulle funka. :confused:
Utan körkort och längre till allt? Ska du köra honom till allt då?
Du får längre till hästarna, så billigare kommer det inte bli med bränsle och slitage på bilen och ska ni sen bygga boxar för att kunna ha hästarna där så går det inte bara tid utan en massa pengar till en fastighet ni bara hyr, ni slänger pengar och tid i sjön. :nailbiting:

Följ den plan ni hade för fyra veckor sen innan ni blev ett par, lär känna varandra som ett par innan ni lägger en massa stress i förhållandet också. :)
 
Nej, ingen bra idé. Att bygga stall, bo avsides utan körkort osv kan vara påfrestande för den mest etablerade relation.. Och om det inte fungerar ( ok, alla förhållanden kan ta slut men oddsen är ju lite annorlunda i ett purfärskt förhållande) vad gör du då? Han kan ju flytta, men du har ju hästarna hemma då och det kräver ju lite mer än att bara packa ihop sina saker.
Har han drömt om att bo avsides på landet innan ni träffades?

Lär känna varandra. Skriv på hyreskontraktet för din lägenhet och ta det därifrån. Njut av kärleken ch låt den ta plats istället för att fundera på hus och stall.
Lycka till!
 
Vi vill båda bo så, på landet men inte alldeles för avsides.

Hästarna är en sekundär fråga, kommer inte flytta med dem förrän tidigast nästa vår. Något bygge är inte aktuellt.
Är inne på att hitta ett stall närmare istället.

Han kommer få tillbaka körkortet snart men just nu har han inget (pga sjukdom). Han har egen bil o så. En jobbarkompis till honom bor i närheten så dde kan åka ihop till jobb o så.

Blir fyra mil till jobbet.

Skulle det ta slut flyttar vi helt enkelt isär.
 
Bygga boxar i hyrt hus, inte ägt hus?

Tänker: hyr (varsin) lägenhet fortsätt njut av varandra och utveckla förhållandet och hus och boxar kan ni fixa sen, om ni fortfarande vill?
 
@sthu

Nu minns jag kanske fel men kom inte du ur ett samboförhållande ganska nyligen?

Flytta in i den egna lägenheten, börja jobba på det nya jobbet och landa lite i er relation. Det går alltid att flytta ihop senare.

Varför vill du flytta ihop just nu? Du behöver inte besvara frågan här men det kan vara värt att tänka över.
 
Ok, lång historia kort:
Ny pojkvän (känt varandra ca tre månader, par sen några veckor)
Jag bostadslös, bor hos honom. Skriva kontrakt på egen lägenhet på torsdag
Nytt jobb på måndag i grannstan

Nu har vi fått erbjudande om att hyra ett hus där det med lite god vilja går att bygga boxar till mina hästar . Huset superfint och stort.
Mina funderingar:
Är det verkligen läge att flytta ihop? Eller är det bara nyhetens behag och viljan att förändra sin spökar?
Det blir långt (längre) till allt, han är för tillfället körkortslös.
Hästarna, jag trivs i nuvarande stall men det blir för långt att åka.

Men å andra sidan har det funkat bra att bo i hans etta.
Det kommer bli billigare för oss båda att bo i huset, och det är som sagt stort. Tekniskt sett två lägenheter, finns två kök o två toaletter.

Hjälp, jag behöver input! Beslutsångest.!
Vad är anledningen till att du/ni vill flytta ihop?
 
I mitt nuvarande förhållande har allt gått väldigt fort. Vi träffades i en vecka innan vi blev ett par. Bodde ihop från dag ett. Efter 2 veckor fick vi en gemensam lägenhet i centrum dit vi flyttade i augusti. Skaffade valp i november. Förlovade oss på julafton och pratar om giftemål. Har varit tillsammans i 1 år den 8 juni.

Hur ni känner för varandra vet bara ni. I mitt fall har jag hittat "hem." Han är min andra hälft, det är något jag känner djupt och inte direkt kan förklara. Kom direkt från ett kärlekslöst samboförhållande som avslutades i samråd med varandra.

Med andra ord; om ni känner att detta är något ni vill satsa på så gör det. Ni verkar ha diskuterat igenom omständigheterna, t.ex att han kan samåka med en arbetakamrat tills han får tillbaka körkortet, flytta hästarna närmre istället för att bygga boxar, men att det sker i framtiden m.m. Glöm bara inte den ekonomiska aspekten, kommer det slita på er ekonomi skulle jag nog välja att avstå.
 
Det har hänt väldigt mycket i ditt liv på väldigt kort tid. Jag skulle råda dig att bromsa lite. Min erfarenhet är dessutom att förhållandet man har efter en lång relation avslutats, ofta är en såkallad rebound, en liten återställare helt enkelt.
Ha ditt eget krypin, din egen lägenhet och ditt eget liv, innan du kastar dig in i något nytt.
 
Följ den plan ni hade för fyra veckor sen innan ni blev ett par, lär känna varandra som ett par innan ni lägger en massa stress i förhållandet också

Vi har varit ihop mer än fyra veckor iofs
Innan vi blev ihop var planen att köra in i en bergvägg med bilen, jag ville inte leva. Dum plan.

Ja, jag har haft en väldigt stormig period i livet. Enda gången jag är riktigt lugn är med honom.

Har ändå bestämt att ta en egen lägenhet ett tag. Det kommer fler hus.
 
Ok, lång historia kort:
Ny pojkvän (känt varandra ca tre månader, par sen några veckor)
Jag bostadslös, bor hos honom. Skriva kontrakt på egen lägenhet på torsdag
Nytt jobb på måndag i grannstan

Nu har vi fått erbjudande om att hyra ett hus där det med lite god vilja går att bygga boxar till mina hästar . Huset superfint och stort.
Mina funderingar:
Är det verkligen läge att flytta ihop? Eller är det bara nyhetens behag och viljan att förändra sin spökar?
Det blir långt (längre) till allt, han är för tillfället körkortslös.
Hästarna, jag trivs i nuvarande stall men det blir för långt att åka.

Men å andra sidan har det funkat bra att bo i hans etta.
Det kommer bli billigare för oss båda att bo i huset, och det är som sagt stort. Tekniskt sett två lägenheter, finns två kök o två toaletter.

Hjälp, jag behöver input! Beslutsångest.!
Inte flytta eller jag menar kanske bäst att flytta ändå
 
Alltså, jag är nog egentligen fel person att komma med såna här råd, eftersom jag flyttade ihop med min man på en gård som han köpte för att vi skulle bo där, efter att vi känt varandra ett par månader. Och efter nästan 17 år bor vi fortfarande kvar på gården...
Men det ska ändå mycket till för att jag ska rekommendera andra att göra så som vi gjorde... Särskilt om man har ett stormigt bagage högt upp i ryggsäcken.

Skynda långsamt är nog mitt bästa råd.
 
Alltså, jag fattar inte vad grejen är med att gå för snabbt fram. Vad innebär det egentligen? Om man gillar varandra och vill flytta ihop ska man göra det. Det är inget som säger att man kommer att gå isär för att man flyttar ihop tidigt. Och är det någonting jag lärt mig i livet så är det att ett förhållande kan ta slut när som helst så det spelar ingen roll hur länge man väntar eller hur bra man känner varandra, det kan ta slut när som helst ändå. Och förhållanden tar slut, oavsett vilken start de haft. Kanske efter 3 månader, efter 3 år eller efter 30 år. Och eftersom ingenting är skrivet i sten kan man lika gärna köra på. Vad är det värsta som kan hända?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 843
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·
Övr. Katt Vi har två katter och bor i en lägenhet i stan, den ena katten är 10 år och när vi köpte honom bodde vi i lägenhet men han var med när...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: Lingon
·
Relationer Hej, Är tillsammans med en man jag älskar, det pirrar, vi har otroligt roligt ihop och han är min bästa vän! Men, han mår väldigt...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 138
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp