Psykisk ohälsa i relation

Bonusmamman

Trådstartare
Hej,

Är tillsammans med en man jag älskar, det pirrar, vi har otroligt roligt ihop och han är min bästa vän!
Men, han mår väldigt dåligt i perioder och då mår jag också dåligt.
Jag försöker lösa så mycket jag kan och vrider och vänder på mig tills jag inte orkar mer. Jag känner mig trött psykiskt och hur jag än gör mår han inte bättre.

Vi flyttade till hus för barnens mor skulle flytta (då kom de fram till att vi skulle ha båda barnen heltid eller ett av barnen) sen flyttade hon inte och då låg huset för långt från skolan (som vi trodde att de ändå skulle behöva byta)
Där gick det åt MYCKET pengar och jag stod för det mesta av dem. Och på slutet satt jag ensam varannan vecka i ett hus på 170kvm ute på landet..
Men det blev inte bra så då fick vi flytta igen, inga köpoäng kvar men tur i oturen fick vi hyra min systers lägenhet i andrahand. Men där kan vi inte ha barnen, en 2:a..
Så nu har de barnen i en gemensam lägenhet vid skolan men min pojkvän trivs inte där, känns inte som hans.. (formellt är det hennes lägenhet)

Han mår dåligt över separationen där deras två barn får bo halvtid hos varje förälder. Han skyller sig själv för allt (han som ville skiljas) och mår hemskt dåligt över detta.
Har han inte barnen saknar han dem, har han barnen är det jobbigt (de är krävande och han verkar inte veta hur han ska göra) och så saknar han mig. Sen när han ska lämna dem och de gråter så känner han sig hemsk. Och sådär går det, vecka efter vecka.. ibland någon dag är det bra och då försöker jag alltid förstärka det!

Jag städar, köper mat, betalar alla räkningar och ser till att allt finns när han kommer hem! Men så är han ledsen.. o då blir jag ledsen.

Rörigt, förstår det men jag vet inte vad jag ska göra.

Han vill inte prata om det för då mår han ännu sämre

Mina föräldrar och min syster ser hur det är, tar hand om mig när jag gråter och på ett sätt känns det som han håller sig borta från min familj för han vet att jag pratar med dem? Han skäms... men det gör det bara värre.
De undrar vart han är, mår jag dåligt finns han oftast inte där, ekonomiskt drar jag i allt och "projektledandet" hemma. Jag har nog bättre koll på barnen även om jag knappt träffar dem längre.

Vi skaffade en hund, han var så tydlig innan med att han ville det skulle bli våran hund och inte bara min men han går knappt ut med henne. Bara jag ber honom.

Jag har varit singel länge innan jag träffade honom, 8år. Jag har inte velat gå in i ett förhållande för jag tycker det tar mer kraft än ger.
Lite så börjar detta bli.
Jag får nästan aldrig nått, jag vill inte ha diamanter men en tanke? En uppskattning. En blomma, ett sms...
Jag skriver gulliga lappar, handlar alltid saker han vill ha (kaffe t.ex som jag inte dricker) eller nån t-shirt när jag är på stan för jag vet att han har dåligt med pengar t.ex.
Planerar middag han gillar med nån god efterrätt

Usch, känner mig helt slut mentalt. Har gått upp 10kg i vikt också och känner mig aldrig vacker.
Varje morgon ser jag mig själv i spegeln blir jag trött och vet inte hur jag ska få mig själv att se bra ut.
Han säger det knappt längre, att jag är fin.
 
@Bonusmamman Inte konstigt att du är trött och slut. Det låter ju helt dränerande!
Det verkar som att han har en del vuxenansvar att ta, både med barn, relation, ekonomi och hund. Det betyder ju dock tyvärr inte att han kommer göra det. Kan du tänka dig att leva i den situationen du har nu?

Dessutom, vad är det du vill diskutera i tråden? :)
 
Det känns inget vidare att ni inte verkar ha rett upp situationen alls sedan i somras då du hade en liknande tråd. För barnens skull måste faktiskt alla ni inblandade vuxna samarbeta kring dem.
 
Så kan du ju inte ha det! Varför stannar du kvar i en så destruktiv och dränerande relation?
Han kan inte heller ha det så.
Och hunden ska inte ha det så!

Han behöver få professionell hjälp; det du gör är behjärtansvärt men hjälper honom inte. Inte hjälper det dig heller - och inte hundstackaren.
 
Usch, känner mig helt slut mentalt. Har gått upp 10kg i vikt också och känner mig aldrig vacker.
Varje morgon ser jag mig själv i spegeln blir jag trött och vet inte hur jag ska få mig själv att se bra ut.
Han säger det knappt längre, att jag är fin.
Jag håller med @Lena Furberg till 100%. Vad är anledningen till att du stannar kvar i relationen? Är det verkligen så att det finns fler bra stunder än det finns dåliga stunder?

Jag har gjort en regel i att jag inte ska göra saker jag inte tycker om. Jag ska inte göra saker jag inte tycker är roliga. Sen är det klart att ibland måste man göra saker ändå, men jag tänker på livet i stort. Jag ska inte leva med en man som inte ger mer energi än han tar. Jag ska inte ha husdjur som tar mer kraft och energi än de ger. Jag ska inte göra saker på fritiden som jag inte ser fram emot att göra.

Min största regel i livet har varit att jag ska vara stolt över allting i mitt liv! Man mår så mycket bättre när man är stolt över hur man har det i livet.
 
Hej,

Är tillsammans med en man jag älskar, det pirrar, vi har otroligt roligt ihop och han är min bästa vän!
Men, han mår väldigt dåligt i perioder och då mår jag också dåligt.
Jag försöker lösa så mycket jag kan och vrider och vänder på mig tills jag inte orkar mer. Jag känner mig trött psykiskt och hur jag än gör mår han inte bättre.

Vi flyttade till hus för barnens mor skulle flytta (då kom de fram till att vi skulle ha båda barnen heltid eller ett av barnen) sen flyttade hon inte och då låg huset för långt från skolan (som vi trodde att de ändå skulle behöva byta)
Där gick det åt MYCKET pengar och jag stod för det mesta av dem. Och på slutet satt jag ensam varannan vecka i ett hus på 170kvm ute på landet..
Men det blev inte bra så då fick vi flytta igen, inga köpoäng kvar men tur i oturen fick vi hyra min systers lägenhet i andrahand. Men där kan vi inte ha barnen, en 2:a..
Så nu har de barnen i en gemensam lägenhet vid skolan men min pojkvän trivs inte där, känns inte som hans.. (formellt är det hennes lägenhet)

Han mår dåligt över separationen där deras två barn får bo halvtid hos varje förälder. Han skyller sig själv för allt (han som ville skiljas) och mår hemskt dåligt över detta.
Har han inte barnen saknar han dem, har han barnen är det jobbigt (de är krävande och han verkar inte veta hur han ska göra) och så saknar han mig. Sen när han ska lämna dem och de gråter så känner han sig hemsk. Och sådär går det, vecka efter vecka.. ibland någon dag är det bra och då försöker jag alltid förstärka det!

Jag städar, köper mat, betalar alla räkningar och ser till att allt finns när han kommer hem! Men så är han ledsen.. o då blir jag ledsen.

Rörigt, förstår det men jag vet inte vad jag ska göra.

Han vill inte prata om det för då mår han ännu sämre

Mina föräldrar och min syster ser hur det är, tar hand om mig när jag gråter och på ett sätt känns det som han håller sig borta från min familj för han vet att jag pratar med dem? Han skäms... men det gör det bara värre.
De undrar vart han är, mår jag dåligt finns han oftast inte där, ekonomiskt drar jag i allt och "projektledandet" hemma. Jag har nog bättre koll på barnen även om jag knappt träffar dem längre.

Vi skaffade en hund, han var så tydlig innan med att han ville det skulle bli våran hund och inte bara min men han går knappt ut med henne. Bara jag ber honom.

Jag har varit singel länge innan jag träffade honom, 8år. Jag har inte velat gå in i ett förhållande för jag tycker det tar mer kraft än ger.
Lite så börjar detta bli.
Jag får nästan aldrig nått, jag vill inte ha diamanter men en tanke? En uppskattning. En blomma, ett sms...
Jag skriver gulliga lappar, handlar alltid saker han vill ha (kaffe t.ex som jag inte dricker) eller nån t-shirt när jag är på stan för jag vet att han har dåligt med pengar t.ex.
Planerar middag han gillar med nån god efterrätt

Usch, känner mig helt slut mentalt. Har gått upp 10kg i vikt också och känner mig aldrig vacker.
Varje morgon ser jag mig själv i spegeln blir jag trött och vet inte hur jag ska få mig själv att se bra ut.
Han säger det knappt längre, att jag är fin.
Jag mnns inga tidigare trådar men den här får mig att rysa.

Du lägger en massa av dina egna pengar på hans räkningar (huset).
Du sköter hans hund.
Du roddar det praktiska.
Du betalar räkningarna.
Du ser till att kommendera honom till att sköta sina egna saker.
Du tar största ansvaret för barnen.
Du köper kläder åt honom.
Du sklriver gulliga lappar, köper saker, men får ingen respons tillbaka.
Du lagar hans favoritmat.
Du agerar som hans psykiska stöd.

Du är hans oavlönade hushållerska, städerska och barnflicka. Vad ger han tillbaka?

Varför stannar du i den där relationen?
 
@Bonusmamman Inte konstigt att du är trött och slut. Det låter ju helt dränerande!
Det verkar som att han har en del vuxenansvar att ta, både med barn, relation, ekonomi och hund. Det betyder ju dock tyvärr inte att han kommer göra det. Kan du tänka dig att leva i den situationen du har nu?

Dessutom, vad är det du vill diskutera i tråden? :)

Det är det jag börjar tveka om jag orkar..
Nä jag vill nog skriva av mig och höra om jag kan göra något för att det ska bli bättre?
 
Det känns inget vidare att ni inte verkar ha rett upp situationen alls sedan i somras då du hade en liknande tråd. För barnens skull måste faktiskt alla ni inblandade vuxna samarbeta kring dem.

Nej det är bara ett hattande fram och tillbaka.
Huset fixade ju jag men det blev tyvärr fel pga att hon valde att inte flytta. Mycket bättre för barnen såklart eftersom båda är under utredning.
Sen fattar jag ju nu att jag skulle inte ha blandats i i barnens liv så fort, något jag påpekade många gånger. Barnen är väldigt otrygga tyvärr...

Nu har jag börjat släppa tankar på att jag ska göra allt bra då det inte är mina barn (känns hemskt att säga)
 
Tack för alla svar!

Ska påpeka att föräldrarna går i familjerådgivning (de har gått 2 gånger)
Så jag hoppas det ska bli bättre och att framförallt min kille får hjälp..
 
Så kan du ju inte ha det! Varför stannar du kvar i en så destruktiv och dränerande relation?
Han kan inte heller ha det så.
Och hunden ska inte ha det så!

Han behöver få professionell hjälp; det du gör är behjärtansvärt men hjälper honom inte. Inte hjälper det dig heller - och inte hundstackaren.

Ska påpeka att hunden lider aldrig då jag alltid har med henne med mig :) och jag ser till att alltid vara hemma så han har henne nästan aldrig själv.

Jag vill ju hjälpa och göra det bra men känns som jag slår huvudet in i en vägg och bara är ledsen hela tiden..
Jag är kvar för jag älskar honom och allt är så himla bra dagarna han mår bra
 
Jag mnns inga tidigare trådar men den här får mig att rysa.

Du lägger en massa av dina egna pengar på hans räkningar (huset).
Du sköter hans hund.
Du roddar det praktiska.
Du betalar räkningarna.
Du ser till att kommendera honom till att sköta sina egna saker.
Du tar största ansvaret för barnen.
Du köper kläder åt honom.
Du sklriver gulliga lappar, köper saker, men får ingen respons tillbaka.
Du lagar hans favoritmat.
Du agerar som hans psykiska stöd.

Du är hans oavlönade hushållerska, städerska och barnflicka. Vad ger han tillbaka?

Varför stannar du i den där relationen?

Nog bara söka på mitt namn, finns bara två trådar jag skapat innan.

Jag stannar för jag tror att det ska bli bättre..eller jag hoppas rättare sagt
 
Det är det jag börjar tveka om jag orkar..
Nä jag vill nog skriva av mig och höra om jag kan göra något för att det ska bli bättre?

Jag tror absolut inte att du kan eller ska göra något mer överhuvudtaget (utgår från att ni har en öppen kommunikation där han är medveten om hur mycket du gör och hur du mår pga det). Det är nog dags att du börjar ta ansvar för dig själv istället. Hur ska DU må bättre?
 
Jag håller med @Lena Furberg till 100%. Vad är anledningen till att du stannar kvar i relationen? Är det verkligen så att det finns fler bra stunder än det finns dåliga stunder?

Jag har gjort en regel i att jag inte ska göra saker jag inte tycker om. Jag ska inte göra saker jag inte tycker är roliga. Sen är det klart att ibland måste man göra saker ändå, men jag tänker på livet i stort. Jag ska inte leva med en man som inte ger mer energi än han tar. Jag ska inte ha husdjur som tar mer kraft och energi än de ger. Jag ska inte göra saker på fritiden som jag inte ser fram emot att göra.

Min största regel i livet har varit att jag ska vara stolt över allting i mitt liv! Man mår så mycket bättre när man är stolt över hur man har det i livet.

Så har jag också tänkt, jag brukar vara en positiv person!
Jag tänker om nått är jobbigt "vad kan jag göra åt det" kommer jag fram till att jag gjort allt så slutar jag må dåligt över det. Då är det så..

Verkar inte få till det tänket i den här relationen tyvärr...

På nått sätt har jag rutat in livet runt honom att jag är rädd att jag ska vara ensam om jag lämnar honom. Nått jag aldrig varit rädd för förut..
 
Jag tror absolut inte att du kan eller ska göra något mer överhuvudtaget (utgår från att ni har en öppen kommunikation där han är medveten om hur mycket du gör och hur du mår pga det). Det är nog dags att du börjar ta ansvar för dig själv istället. Hur ska DU må bättre?

Ja, jag har faktiskt unnat mig en häst igen :)
Som gör mig väldigt glad!

Fick en meltdown i söndags för då tog jag upp det igen hur jag mår och hur vi ska lösa saker.
Han fastnar vid att det är synd om barnen och den enda lösningen är ett hus där de går i skola nu. Men vi har inte råd med det... och så fick jag en p-bot och känner att pengarna bara rinner iväg och buffert till ett hus aldrig blir stor nog och då kommer jag aldrig kunna lösa det som inte är bra
 
Ja, jag har faktiskt unnat mig en häst igen :)
Som gör mig väldigt glad!

Fick en meltdown i söndags för då tog jag upp det igen hur jag mår och hur vi ska lösa saker.
Han fastnar vid att det är synd om barnen och den enda lösningen är ett hus där de går i skola nu. Men vi har inte råd med det... och så fick jag en p-bot och känner att pengarna bara rinner iväg och buffert till ett hus aldrig blir stor nog och då kommer jag aldrig kunna lösa det som inte är bra

Om ni behöver flytta pga hans barn så tycker jag verkligen att HAN ska stå för merparten av den kostnaden.

Du kan inte fixa hans liv och inte heller ta hela ansvaret för er relation! I första inlägget låter det som att du investerar mer på alla plan, vilket jag tror är en ond spiral som ändå inte kommer leda dit du vill.
 
Kort inlägg innan jag ska jaga igång barn för förskola :p

När man lever med en person med psykiska problem är det absolut viktigaste för ens egen hälsa och relationen att man inte bär runt sin partner/agerar mamma. Det gör ingen gladare. Han behöver professionell hjälp för sitt mående.

Självklart kan man ju underlätta på olika sätt. Jag såg en video en gång för inte länge sedan om depression. De pratade om vad man som anhörig ska göra och jisses vilka krav! Jag blev tokig. Som anhörig måste du i första hand vårda dig själv och i andra hand den som mår dåligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
777
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 210
Senast: Whoever
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 733
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp