Flytta ihop kaniner?

T

Tregly

Hej allihopa =) Har 2 kaniner som bott tillsammans i ca 2 år (sen dom va små)
Det är en hane (kastrerad) och en hona. NU har vi inte plats för dom och jag ska troligtvis flytta ner honom till min farmor. Hon har en kanin på ca 6 år, en kastrerad hane. Han blev ensam i somras för hans sällskap fick cancer och hon blev avlivad :( I alla fall så ska vi prova om det funkar att ha ihop alla 3. Honan är rätt så dominant men det är ju ganska vanligt att dom är dominantare. =) Vad ska vi tänka på när dom får hälsa på varann för första gången? Ska dom hälsa en och en eller båda på samma gång? Ska vi ha dom i sele när dom träffas kanske så undviker man en fight kanske? Just nu bor hannen ensam i ett fd hönshus eller nåt i den stilen. Men vi kommer dela av så att dom andra kaninerna bor på ena sidan och den ensamma på andra delen. Om det sedan funkar så ska vi släppa ihop dom så att alla 3 kan va tillsammans. Risken är ju att honan blir väldigt dominant mot den andra hanen. Men han är iochförsej van vid det eftersom hans sällskap var en hona som också var dominant mot honom.
Så vad tror ni? =) Ge gärna tips och råd
 
Sv: Flytta ihop kaniner?

skulle inte prova att sätta ihop två hannar, även om dom var kastrerade båda två.
Risken för att dom ryker ihop är överhängande, att honan är dominant är nog det sista jag skulle oroa mej för.
 
Sv: Flytta ihop kaniner?

Jag säger samma sak, två hanar (kastrerade eller ej) är inget jag skulle sätta ihop just för risken med slagsmål. Däremot skulle du kanske kunna sätta något stängsel mellan kaninerna, så att de sett varandra men inte kunnat hälsa eller slåss. Frågan är dock om kaninerna kan bli stressade av det. Det kanske är ännu bättre att köpa en hona till den ensamma hanen?
 
Sv: Flytta ihop kaniner?

Tanken är just att farmor ska ta över dom 2 kaninerna eftersom jag inte får ha kvar dom. (eller rättare sagt så vill inte min låtsaspappa hjälpa mej bygga ett ställe att ha dom på)
Vi tänkte att det bästa är om dom får möta varann i sele första gången så kan man snabbt avleda om något går fel.
Och nu har farmor fixat ett till ställe som vi kan ha dom på. Annars är det nog ganska lätt att sälja den kastrerade hanen om det inte funkar.
 
Sv: Flytta ihop kaniner?

Det är nog bäst att helt låta bli. Vet att man gärna vill prova, det gjorde jag, enligt konstens alla regler -många skador hade kunnat undvikas både på mig och kaninerna om jag bara struntat i det. Ingen av oss blev gladare av det. :(

Risken är stor att båda dina kaniner ger sig på den andra, eftersom de redan är ett par. Så var det för mig iallafall och mina springer lösa i hela huset, de har alltså sjukt mycket utrymme. Det var inte föränn den gamle kastrerade hanen gick bort som honan överhuvudtaget accepterade att ha den nya hanen i närheten.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 534
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Senast: tanten
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 167
Senast: Acto
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp