Flytta kaninungar

fejt

Trådstartare
Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han kastrerad. 17 ungar senare.

Min fråga gäller flytt av en vecka gamla ungar.
Kaninhona 1 (Lotta) fick tio ungar. Hon hade byggt ett bo i spånet bakom ett stort hus de har i buren. De bor stort i ett gammalt hönshus i vår ladugård. När ungarna var mellan tre och fyra veckor gamla dog fem av dem inom två dygn. Jag flyttade då hela familjen till en egen box som jag strödde med halm. När jag gav Lotta pellets la jag ungarna under henne och de diade och är nu pigga och friska.
Min tanke är att ungarna dog eftersom de var nerbäddade i ett väldigt trångt utrymme med mycket spån. Det måste varit svårt att komma åt att dia. Lotta fick knappt plats själv.
Nu har kaninmamma två (Kicki) byggt bo på samma ställe och hennes sju ungar är uppskattningsvis en dryg vecka gamla. Kan jag flytta Kicki och ungarna till en egen box nu? Fast de är så små?
121E0602-DC28-44C1-B3EF-86648F434B96.jpeg
Jag vill gärna låta dem vara så mycket som möjligt men vill samtidigt inte att det ska ligga döda ungar i boet.
 
Ja, men flytta med hela boet hon gjort av sitt eget hår och så.

Risken är att dom blir stressade vid flytt och har ihjäl ungarna eller slutar ta hand om dom. Men du har ju en risk iom trångt bo också.
 
Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han kastrerad. 17 ungar senare.

Min fråga gäller flytt av en vecka gamla ungar.
Kaninhona 1 (Lotta) fick tio ungar. Hon hade byggt ett bo i spånet bakom ett stort hus de har i buren. De bor stort i ett gammalt hönshus i vår ladugård. När ungarna var mellan tre och fyra veckor gamla dog fem av dem inom två dygn. Jag flyttade då hela familjen till en egen box som jag strödde med halm. När jag gav Lotta pellets la jag ungarna under henne och de diade och är nu pigga och friska.
Min tanke är att ungarna dog eftersom de var nerbäddade i ett väldigt trångt utrymme med mycket spån. Det måste varit svårt att komma åt att dia. Lotta fick knappt plats själv.
Nu har kaninmamma två (Kicki) byggt bo på samma ställe och hennes sju ungar är uppskattningsvis en dryg vecka gamla. Kan jag flytta Kicki och ungarna till en egen box nu? Fast de är så små?
Visa bifogad fil 118020Jag vill gärna låta dem vara så mycket som möjligt men vill samtidigt inte att det ska ligga döda ungar i boet.
Bild på hur det ser ut
9606F469-7DAC-4ED4-8162-19B48A0350E8.jpeg
 
Ja, men flytta med hela boet hon gjort av sitt eget hår och så.

Risken är att dom blir stressade vid flytt och har ihjäl ungarna eller slutar ta hand om dom. Men du har ju en risk iom trångt bo också.
Tack! Jag tror jag gör så. I helgen kommer min dotter hem. Hon får hjälpa mig då. Livrädd att glömma kvar någon i allt spån. Jag vet bara att det är minst sju. Har inte velat gräva för mycket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 255
Senast: QueenLilith
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 364
Senast: Stereo
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 510
Senast: Andromedae
·
Däggdjur Vår fina kaninhona dog idag! Min man hittade henne i buren nu på kvällen, och inte nog med det, när han plockar lite med en liten...
Svar
4
· Visningar
1 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp