Flytta syren?

Rötterna skadas när man gräver upp och om man inte beskär kan de rötter som är kvar ha svårt att klara försörja det ursprungliga bladverket. Så om det är en liten planta där man får med hela jordklumpen beskär man inte alls men om det är en större buske beskär man motsvarande ungefär som andelen rötter som förlorats, då är det lättare för plantan att skjuta nya skott och den kommer igång snabbare.
Idag har man tänkt om lite och ser det som att grenverket är det som ska producera till tillväxten av rötterna så därför undviker man beskärning ihop med flytten, såvida det inte är så yvigt att det är direkt opraktiskt. Så lite av ytterligheter. Fricerar man litegrann så gör man lite på mitten. Det fungerar nog mestadels bra vilketsom. Känsligare buskar och träd kan man beskära lite mer några år tidigare och även beskära rötterna med vass spade en bit innanför där man tänker sig gräva för jordklumpen.

Men allt detta är helt klart överkurs för syrén.
 
Sätt i lite sicksack och ungefär någonstans i intervallet du nämt. Nån meter och nån halvmeter mellan raderna och förskjutet. De lila vill nogsåofta ta över, så sätt lite mer av de vita. Kan bli fint att gruppera lite med så att man framhäver variationen, men det gör du som du vill.
 
Idag har man tänkt om lite och ser det som att grenverket är det som ska producera till tillväxten av rötterna så därför undviker man beskärning ihop med flytten, såvida det inte är så yvigt att det är direkt opraktiskt. Så lite av ytterligheter. Fricerar man litegrann så gör man lite på mitten. Det fungerar nog mestadels bra vilketsom. Känsligare buskar och träd kan man beskära lite mer några år tidigare och även beskära rötterna med vass spade en bit innanför där man tänker sig gräva för jordklumpen.

Men allt detta är helt klart överkurs för syrén.
Men samtidigt är bladverket beroende av vatten och näringstillförsel från rötterna. När man gräver upp ett lite större träd blir trädet av med en stor andel rötter och beskär man inte så räcker inte rotvolymen till för bladens behov. Jag har genom åren flyttat några hundra träd och jag skulle absolut rekommendera att beskära utifrån hur mycket rötterna skadas vid en flytt, det är min beprövade erfarenhet :)
 
Kan lägga till att det finns inget absolut när det gäller flytt av växter. Det är en mängd faktorer som avgör, en del tror man sig förstå andra är mera osäkra och vad som är rätt på en plats ett visst år för ett visst träd kan ett annat år på en annan plats och med ett annat träd vara helt fel. Jag tycker man själv skall våga testa för man vet aldrig helt säkert på förväg hur det kommer gå hur erfaren man än är :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi har en liten tråkig rabatt där jag vill plantera en marktäckare. Problemet är att de små syrenernas rötter är enorma och att det inte...
2
Svar
22
· Visningar
974
Trädgård & Växter Ska flytta till årsskiftet och får då en jättestor balkong, i det soligaste läget. Jag vill såklart ha växter på min balkong och det...
Svar
8
· Visningar
582
Senast: Mia_R
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
420
Senast: MiaMia
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 934
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Montevideo
  • Framridning inför träning

Omröstningar

Tillbaka
Upp