Flytta till skåne!

Millicent

Trådstartare
Vilka är de bästa områdena där man kan ta sig in till Köpenhamn på (ca) en timme eller mindre? Med kollektivtrafik!

Vilka områden bör man undvika? :D
 
Om det är för att du ska pendla till Köpenhamn pga jobb varje dag så skulle jag satsa på att försöka bosätta mig i Malmö eller Lund. Det finns bra förbindelser från andra orter också (Ystad, Trelleborg, Hörby/Höör, Landskrona osv) men ju längre bort från bron du kommer desto mer saker är det som kan gå fel och försena pendlingen avsevärt. Det går expressbuss in till Malmö central från Kristianstad via Hörby, men det är ganska många mil väg där det hinner hända både det ena och det andra i rusningstrafiken.

Om du däremot inte ska pendla dagligen för jobb utan bara vill kunna åka över smidigt när du känner för det så är i princip alla större orter i sydskåne rimliga alternativ. Det går som sagt buss/tåg både från Hörby, Höör, Ystad, Trelleborg, Landskrona osv rätt så raka vägen till Lund/Malmö och tåget över bron i sig går rätt snabbt. Sen är ju frågan om du vill bo så att du kan promenera till stationen och ta buss/tåg eller om du tänker att du vill cykla/köra bil en sträcka innan du kan ta kollektivtrafik.
 
Jag bor i NÖ Skåne, gränsen mot Blekinge, dvs längst bort, och har en tågstation nära inpå. Jag tar mig till Köpenhamn på under två timmar. Raka spåret. Så allt längre västerut borde fungera. Det är faktiskt en av fördelarna med att bo här, SÅ himla smidigt och lätt att ta sig till Köpenhamn och t.ex. Kastrup.
 
Är närheten till Köpenhamn högsta prio så hade jag utgått från Öresundstågens linjekarta (https://www.oresundstag.se/globalassets/tidtabeller/linjekarta.pdf) och bosatt mig nära en av stationerna. Byten tar enormt mycket tid! Man får också kolla på hur tätt tågen går, speciellt från stationer bortanför Lund där linjerna grenar sig. Man ska också ha med sig att sträckan är känslig för trafikstörningar och det är väldigt snålt om alternativa resvägar om tågen skulle stå still.
 
Vad många bra förslag och grejer att tänka på. Buke är bäst! :D

Vi är ju väldigt sugna på att köpa hus men iom att vi inte är riktigt överens om Danmark eller Sverige så är nog en ny bostadsrätt mest aktuell just nu. Lund har jag hört är väldigt fint men dyrt som någon sa :meh: Men det kanske det går att hitta någon fin lägenhet på 2 eller 3 rok längs Öresundstågets linje lite utanför Lund, tack snälla för det tipset! Budget ligger tyvärr omkring 2 mkr iom att jag går in som ensam investerare, räknar med att det kommer bli lite knepigt att hitta något.
 
Vad många bra förslag och grejer att tänka på. Buke är bäst! :D

Vi är ju väldigt sugna på att köpa hus men iom att vi inte är riktigt överens om Danmark eller Sverige så är nog en ny bostadsrätt mest aktuell just nu. Lund har jag hört är väldigt fint men dyrt som någon sa :meh: Men det kanske det går att hitta någon fin lägenhet på 2 eller 3 rok längs Öresundstågets linje lite utanför Lund, tack snälla för det tipset! Budget ligger tyvärr omkring 2 mkr iom att jag går in som ensam investerare, räknar med att det kommer bli lite knepigt att hitta något.
Om ni ändå bestämmer er för Danmark, så får man fortfarande mycket för pengarna på Fyn (jag bor själv i Odense och stormtrivs :) ) . Drygt en timme till Köpenhamn med lyntog :) .
 
Jag har tidigare bott i Kävlinge, och det är en fin liten stad. Det byggs hyfsat mycket där, bra tågförbindelser.
Betydligt mer prisvärt än Malmö och Lund, du får mycket för pengarna!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 088
Senast: Araminta
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
300
Senast: Silver Girl
·
  • Omröstning
Tjatter Nu som jag äntligen lyckats med mitt "flytta till Sverige"-projekt, vill jag såklart träffa flera bukefalister! :love: Vem är med? Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 753
Senast: Habina
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 426
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp