Flytta till skåne!

Vad många bra förslag och grejer att tänka på. Buke är bäst! :D

Vi är ju väldigt sugna på att köpa hus men iom att vi inte är riktigt överens om Danmark eller Sverige så är nog en ny bostadsrätt mest aktuell just nu. Lund har jag hört är väldigt fint men dyrt som någon sa :meh: Men det kanske det går att hitta någon fin lägenhet på 2 eller 3 rok längs Öresundstågets linje lite utanför Lund, tack snälla för det tipset! Budget ligger tyvärr omkring 2 mkr iom att jag går in som ensam investerare, räknar med att det kommer bli lite knepigt att hitta något.
Kolla runt Klostergården i Lund, det är fortfarande rätt rimliga brfpriser (4 rok/90-100kvm för strax under 3 mille) och du har nära till stationen (20 min att gå, 15 med buss, max 10 med cykel). Bra område om man har hund med, och vi ska få en station här snart.
 
Jag har tidigare bott i Kävlinge, och det är en fin liten stad. Det byggs hyfsat mycket där, bra tågförbindelser.
Betydligt mer prisvärt än Malmö och Lund, du får mycket för pengarna!
Detta är ett tips som kanske inte är något jag hade tipsat om! :D Inte för att det är något fel på Kävlinge utan för att tågen ofta är inställda den sträckan, så fort något händer och sker, så blir det inställt där.

TS
Jag hade satsat på något säkert-Lund, Malmö, Eslöv, Höör, Kristianstad, där öresundstågen också stannar och går direkt till Köpenhamn (och Pågatågen, fler valmöjligheter vid kris). Den tågbanan är rätt säker ändå. Västra delarna av Skåne har inte mycket snö- snöar det i Malmö så är det SNÖKAOS i Höör, på riktigt, medan jag med gott mod vågar sätta mig på ett tåg till jobbet trots värsta snöovädret i Höör eftersom det ändå inte är mycket att se i snöväg för varje hållplats bort jag kommer. Det är ju också något att ha i åtanke- ju längre bort från Malmö (mot Höör- Hörby-Kristianstad) man kommer desto mer snö kommer det faktiskt när det snöar. Jag har varit insnöad i Höör så pass att tågen stått stilla och ringt jobbet i Malmö som helt oförstående sagt "Men det är ju ingen snö?!". Och när det är oväder, som det som varnades för i dag (Ystad-Simrishamn, Helsingborg-Teckomatorp- Malmö samt Kristianstad-Karlskrona), så ställer man dels förebyggande och dels av riktig anledning, in tåget till och från Österlen.

Marieholm går längs Helsingborg-Malmöbanan (se ovan) och jävlar i min låda vad jag har svurit högt och länge över tågen som varit inställda där, till synes ibland utan anledning- som trångt på spåret eller liknande. Enkelspår. Gode. Gud. Giv. Mig. Frid.

När jag sökte jobb/söker jobb så var grundtanken att söka i typ hela Skåne, mer eller mindre, kollektivtrafiken är generellt bra. Men jag undvek ändå sagda platser lite grann och även Helsingborg hade jag en tanke om, även om jag säkte flera jobb där. Mellan Höör och Helsingborg är det tågbyte i Lund, en period, fortfarande pga banarbete, var det mycket problem där och det sliter mentalt. Hur det fungerar mellan Helsingborg och Köpenhamn vet jag inte, men något att kolla upp kanske.
 
@Enya ajdå! När jag pendlade till Malmö så var det nog bara vid snöoväder det hände att tåg blev inställda, nu bor jag vid en mindre en station bort och här upplever jag det som mer känsligt!
Kävlinge är ju en "känd" pendlingsstad.
 
@Enya ajdå! När jag pendlade till Malmö så var det nog bara vid snöoväder det hände att tåg blev inställda, nu bor jag vid en mindre en station bort och här upplever jag det som mer känsligt!
Kävlinge är ju en "känd" pendlingsstad.
Kävlinge är i allra högsta grad bättre grad än Marieholm linjen, den är gräslig! Så det är inte så att det är jättedåligt, men jag hade själv inte vågat, inte om man inte har plan b för att ta sig fram. Det har ju inte jag utan är verkligen beroende av tåg.

Jag bodde i Stehag som tonåring och åkte till skolan i Eslöv i totalt 6 år, de första tre åren gick jag och vännerna och svor över att de elever som bodde utanför och fick skolbuss, de SLAPP SKOLAN när det hade snöat en del så bussen inte riktigt ville köra, men tågen, de jädrans tågen, DE GICK DÅ ALLTID så vi tågbarn fick minsann åka till skolan! :rofl::rofl::rofl:

Så, jag hade satsat på den säkra banan Kristianstad-Malmö, det är ju raka vägen till Köpenhamn också.
 
Jobbar i Kävlinge och bor i Malmö, tågen går väldigt tätt och det är en fint litet samhälle. Visst, ibland strular tågen men var gör de inte det när Skånetrafiken är inblandade :D
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 088
Senast: Araminta
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
300
Senast: Silver Girl
·
  • Omröstning
Tjatter Nu som jag äntligen lyckats med mitt "flytta till Sverige"-projekt, vill jag såklart träffa flera bukefalister! :love: Vem är med? Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 751
Senast: Habina
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 422
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp