Tillfällig inhängnad eller långlina?

Bukefalos 30 år!

ufot

Trådstartare
Jag har hyrt ett hus i sommar i en liten by. Det finns andra hus och hundar i närheten. Jag hyrde samma hus förra året och min i grunden lydiga och väluppfostrade hund tyckte då att det här med att stanna på tomten är onödigt....

När vi är ute i skogen och promenerar är inkallningen 100% (hon går alltid lösa, kopplar henne om vi möter någon).

Men när vi var ute på tomten utanför huset ... plötsligt så tyckte hunden att granntomten och grannhunden var mycket intressantare....

Ska tilläggas att hunden aldrig är ute ensam. Hon är ute när jag är ute.

Funderar lite hur jag ska göra denna sommar. Långlina som jag fäster någonstans är ett alternativ. Då kan jag koppla av, ligga i gräset eller solstolen utan att behöva vara 100% fokuserad på hunden. Men sen ser jag framför mig hur hon trasslar in sig i långlinan, snurrar den flera varv runt solstolen ... osv.

Mitt andra alternativ är en tillfällig inhängnad. Men, jag är hyfsat säker på att det blir för dyrt och krångligt. Jag har tummen mitt i handen och kan inte bygga något själv.

Jag äger som sagt inte huset, så någon permanent lösning är inte att tänka på...

Hur gör ni när ni är ute i trädgården med era hundar och den inte är inhängnad? Kan långlina fungera? Andra lösningar?

För att förtydliga kommer hunden aldrig att vara ensam ute. Hon är alltid tillsammans med mig. Har jag koll på henne så går hon ingenstans. Men om jag somnar i solstolen, läser eller gör något annat ute så finns det saker som är mer intressanta än husse...

Skulle det räcka med en liten inhägnad av kompostgaller? Det förstör ju inget, är relativt billigt och lätt att sätta upp. Inte ett staket för en hund som verkligen bestämt sig för att dra men för många kan det funka.

Sen hade jag personligen inte släppt uppmärksamheten om det inte fanns ett riktigt staket. Andras hundar kan ju lätt rusa in och sitter min hund fast då måste jag kunna agera snabbt.

Skulle det räcka med en liten inhägnad av kompostgaller? Det förstör ju inget, är relativt billigt och lätt att sätta upp. Inte ett staket för en hund som verkligen bestämt sig för att dra men för många kan det funka.

Sen hade jag personligen inte släppt uppmärksamheten om det inte fanns ett riktigt staket. Andras hundar kan ju lätt rusa in och sitter min hund fast då måste jag kunna agera snabbt.
Jag har haft vissa funderingar på kompostgaller, men tror inte det skulle fungerar i praktiken.

Jag är inte orolig för att någon annan hund ska rusa in. I byn går inga lösa hundar. Var där förra sommaren några veckor och det går förbi ett par hundar (max) per dag. Alla kopplade. Betydligt större risk att möta en lös hund (eller älg) i skogen.

Min hund säger dessutom till när det kommer någon.

Min kan ine vara lös. Han drar iväg och är borta iminst en halvtimme. Eftersom vi br invid en väg trafikerad med tung trafik är mardrömmen att han kommer lös och dör.

Jag har honom i spårlina. Han sitter bunden vid trappen när han vill ut. Ligger där och spanar. (som @Enya s spion :D ) Är jag ute binds han så vi ser varann. Dvs han är ständigt med mig. Jag är pensionär så vi umgås 24/7. Med lång lina och i närheten av mig funkar det utmärkt. Han vet inget annat heller....

Min kan ine vara lös. Han drar iväg och är borta iminst en halvtimme. Eftersom vi br invid en väg trafikerad med tung trafik är mardrömmen att han kommer lös och dör.

Jag har honom i spårlina. Han sitter bunden vid trappen när han vill ut. Ligger där och spanar. (som @Enya s spion :D ) Är jag ute binds han så vi ser varann. Dvs han är ständigt med mig. Jag är pensionär så vi umgås 24/7. Med lång lina och i närheten av mig funkar det utmärkt. Han vet inget annat heller....
Hur lång lina har du?
Trasslar han in sig i linan?
Har du halsband eller sele?

Låter toppen att det fungerar för dig. Hade någon liknande ide i huvudet när jag gjorde tråden ... men såg bara framför mig en liten pudel som snurrar runt min solstol så att den ramlar, eller att vi båda sitter fast i linan...

Nu ska sägas att detta scenarie inte är troligt ... hon lär ligga i min famn hela sommaren...

Tänk på att det inte är lagligt att lämna en hund fastbunden ensam. Hunden ska vara under uppsikt helatiden. Av bara den anledningen väljer jag staket alla dagar i veckan när det är möjligt.

Modern kör på långlina ibland hos mig, fast oftast åker vovve in till soffan ist..
Första hunden som behövt koppel å inhängnad.
Hemma så har de byggt en hage av vita stängselstolp å kompostgaller på rulle. Bara tråcklat stolpen genom. Funkar finfint. Men då är vovve en bedlington, så inte så stor, som håller sig inne. Eller, smitit en gång 😱
Så kanske inte funkar till större hund. Men är temporärt iaf, dom tar ner för vintern.

Hur lång lina har du?
Trasslar han in sig i linan?
Har du halsband eller sele?

Låter toppen att det fungerar för dig. Hade någon liknande ide i huvudet när jag gjorde tråden ... men såg bara framför mig en liten pudel som snurrar runt min solstol så att den ramlar, eller att vi båda sitter fast i linan...

Nu ska sägas att detta scenarie inte är troligt ... hon lär ligga i min famn hela sommaren...
En vanlig spårlina. Vad kan den vara, 8 m kanske?
Och vanligt halsband. Används ungefär som ett koppel, bara längre.

Jag liggger inte i solstol ute. Jag jobbar i trädgården eller med veden. Han binds där han kan få skugga och där det inte finns grejor och buskar att trassla in sig i.
Han följer med varthän jag går. Sätter fast honom för att ha händerna fria. Går jag till pannrummet och tvättstugan är han i lina.
Han är en phalène så antagligen i storlek med din. Hundar är inte dumma i huvudet. De anpassar sig. Han är van och ligger lika bra i skoggan under ett träd som om han vore lös och hittade sin skugga själv. Inte sällan hittar han en bra plats att gräva en egen grop :D

Tänk på att det inte är lagligt att lämna en hund fastbunden ensam. Hunden ska vara under uppsikt helatiden. Av bara den anledningen väljer jag staket alla dagar i veckan när det är möjligt.
Har skrivit flera gånger att hon inte kommer att vara själv ute. Hon är där jag är.

Frågan gäller när jag är ute, exempelvis sitter i solstolen och läser på gräsmattan eller under ett träd. Hon kan inte vara lös vid huset.

Hon kommer troligtvis att ligga i mitt knä hela tiden ... men vill ändå ge henne möjligheten att kunna hoppa ner, leka med en boll, jaga en fluga eller liknande...

Fast det är väl inte aktuellt i detta fall? Det är inte bandhund vi talar om. Utan en hund som är bunden för att inte sticka iväg på egna upptäcktsfärder när de är ute tillsammans..

• Gilla
Reactions: Sel
Har skrivit flera gånger att hon inte kommer att vara själv ute. Hon är där jag är.

Frågan gäller när jag är ute, exempelvis sitter i solstolen och läser på gräsmattan eller under ett träd. Hon kan inte vara lös vid huset.

Hon kommer troligtvis att ligga i mitt knä hela tiden ... men vill ändå ge henne möjligheten att kunna hoppa ner, leka med en boll, jaga en fluga eller liknande...
Absolut - men fler läser dessa trådar och från min tid som djurskyddshandläggare så vet jag att detta är en lag många hundägare inte har koll på.

Jag skulle börjat med "allmänt tillägg" när jag skrev mitt inlägg, för det var inte specifikt till dig. Sorry.

En vanlig spårlina. Vad kan den vara, 8 m kanske?
Och vanligt halsband. Används ungefär som ett koppel, bara längre.

Jag liggger inte i solstol ute. Jag jobbar i trädgården eller med veden. Han binds där han kan få skugga och där det inte finns grejor och buskar att trassla in sig i.
Han följer med varthän jag går. Sätter fast honom för att ha händerna fria. Går jag till pannrummet och tvättstugan är han i lina.
Han är en phalène så antagligen i storlek med din. Hundar är inte dumma i huvudet. De anpassar sig. Han är van och ligger lika bra i skoggan under ett träd som om han vore lös och hittade sin skugga själv. Inte sällan hittar han en bra plats att gräva en egen grop :D
Det låter ju jättebra.
Jag kommer inte att "göra" något ute. Bortsett från att se gräset växa...
Skugga ska jag definitivt se till att det finns. Nu är detta i nordligaste Sverige, men det kan ju bli varmt ändå.
En silverduk har jag som jag ska ta med.

Vanligtvis kommer vi att vara ute i skogen hela dagarna och sitta där och filosofera under ett träd (med några liter myggmedel och 1 miljon mygg...)

Eftersom du kommer vara med hela tiden så kanske en löplina?
Dvs en vajer eller nåt mellan tex två träd på lite höjd och så en lina som löper i den ner till hunden.
Då trasslar den inte in sig så lätt.

Eftersom du kommer vara med hela tiden så kanske en löplina?
Dvs en vajer eller nåt mellan tex två träd på lite höjd och så en lina som löper i den ner till hunden.
Då trasslar den inte in sig så lätt.
Jag får se om jag kan hitta på något. Det är ingen risk att hon drar sönder något.

Troligen räcker det att ha ett koppel som inte sitter fast någonstans ... bara kopplet i sig själv är en markering för henne så att hon vet att hon inte är lös...

En lång lina som inte sitter fast? Då kan hon (om det är lite större hund) dra loss kopplet om hon snurrar in sig. Men kanske lättare att få tag på om det dyker upp ett djur?

Sen tycker jag att om du binder fast henne att första gångerna för man vara på dem att "nej du kan inte vara inne här och snurra" sen lär de sig det.

Vill du bygga något enkelt som inte behöver hålla längre än under sommaren tex så är markduk väldigt billigt och några plaststolpar från granngården inte särskilt dyrt. Klipp hål i markduken och sätt upp med buntband.
Jag har gjort så med valpis nu.
Blir dock inte särskilt snyggt.

Jag har gjort en hage av plaststolar/plastpinnar och sen hönsnät som jag fäst i marken med tältpinnar. Men det beror ju på hunden som hur stor hunden är. Trassel provade att ta sig genom hålet en gång när han utforskade allt, dock sprang han inte iväg utan till grinden till hagen och ville tillbaka in, han ville ju bara prova :p Han väger 6 kg ungefär om du vill jämföra. Väldigt snabb, rätt smal och atletisk så en större eller lugnare hund skulle inte komma igenom.

Jag hade nog börjat att testa långlina, om hon oftast ändå vill chilla tillsammans med dig i knäet. Då har du ett nödsnöre ifall du skulle råka somna när du solar. Hade hon velat strutta runt mer och börjar trassla sig hade jag i så fall också kollat på portabelt fårnät som nån skrev, finns väl olika längder och smidigare att fälla ihop än kompostgaller tänker jag. 😊

Min retriever är likadan, alltid lös på promenader, träning osv men hade inte litat på att hon håller sig inom tomtgräns om vi är länge på samma ställe. 😅 Hemma har vi viltstängsel pga jakthund, det funkar. Tyvärr är hennes hobby att hoppa över staket med saker i munnen, så lägre staket är inga hinder för henne. De betyder inget mer än PARKOUR 😃😆.

Sele och spårlina som du håller i är mitt förslag. Att sätta fast en hund i långlina och somna är faktiskt inte lagligt. Är hunden uppbunden ska man ha 100% uppmärksamhet på den hela tiden. Djurskyddslagen är väldigt tydlig på den punkten.

Liknande trådar

• Klövjeväska till mindre hund.
  • Hund och bebis
  • Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?
  • Kontroll över larmande

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka