Bukefalos 28 år!

Flyttfirmor! Hur hittar man en seriös?

prinsessfeminist

Trådstartare
Nu har jag dammsugit internet med tips om vad man skall tänka på om man anlitar en flyttfirma. Jag förstår hela grejen med att företaget har ansvarsförsäkring etcetera, men ändå. Det verkar som om varje firma har en massa fina omdömen, gärna skrivna inom loppet av 24 timmar (max), sedan dyker det upp någon som satt en etta och en lång historia rullas upp om hur allt gick alldeles fel. :crazy:

Ni som anlitat flyttfirma, hur gick det för er - och kanske framför allt - hur hittade ni en bra firma?
 
Jag har gjort det två gånger.

1. Någon timme försenade dyker tre män upp i ful, ommålad lastbil. "Chefen" är trevlig och relativt proffsig. De andra är trevliga men lite märkliga. Jag får intrycket av gamla kåkfarare (fördomsfull, moi?). De bar och slet och gjorde jobbet ok, men firman gjorde inget proffsigt intryck.

2. Två män i uniformer dyker upp i snygg lastbil med logga. Flyttar allt, snabbt och lätt och med nödvändiga redskap. Trevliga och proffsiga. Den firman gjorde även min flyttstädning, men den godkändes inte av hyresvärden. Ett snabbt samtal till flyttfirman, så ordnades allt. Den firman rekommenderar jag gladeligen.
 
Det är en jäkla djungel, enligt min erfarenhet. Försök gå på rekommendationer från folk du känner.

Jag minns bara att jag gjort det en gång, etablerad firma, kåkfararlooken. Några grejer gick sönder och jag fick tjafsa med firman ett tag för att få dem ersatta, har jag för mig.
 
Jag har gjort det två gånger.

1. Någon timme försenade dyker tre män upp i ful, ommålad lastbil. "Chefen" är trevlig och relativt proffsig. De andra är trevliga men lite märkliga. Jag får intrycket av gamla kåkfarare (fördomsfull, moi?). De bar och slet och gjorde jobbet ok, men firman gjorde inget proffsigt intryck.

2. Två män i uniformer dyker upp i snygg lastbil med logga. Flyttar allt, snabbt och lätt och med nödvändiga redskap. Trevliga och proffsiga. Den firman gjorde även min flyttstädning, men den godkändes inte av hyresvärden. Ett snabbt samtal till flyttfirman, så ordnades allt. Den firman rekommenderar jag gladeligen.

Jag tar tacksamt emot dina rekommendationer. Idag har jag samtalat med Shurgard flytt och jag fick på stående fot telefonnummer till två personer som precis flyttat. De var båda nöjda med företaget. Men när jag kollade upp deras respektive namn/telefonnumer så går det ena numret till en flyttfirma och det andra är okänt.
 
Det är en jäkla djungel, enligt min erfarenhet. Försök gå på rekommendationer från folk du känner.

Jag minns bara att jag gjort det en gång, etablerad firma, kåkfararlooken. Några grejer gick sönder och jag fick tjafsa med firman ett tag för att få dem ersatta, har jag för mig.

Problemet är att jag inte känner någon som flyttat på länge. :( Eller så har de flyttat själva. Det kanske är säkrast, trots allt...
 
Jag har aldrig anlitat flyttfirma, har istället anlitat familjen (dvs mamma med familj) att hjälpa mig. Sen har jag fördelen att jag kan låna bil från jobbet.

För att försöka svara på frågan, så tror jag man får gå på vad andra sagt och gärna personliga kontakter med rekommendationer, samt lita på sin egen magkänsla.
 
Vi flyttade för knappt ett år sen. Jag rekommenderar att välja nån firma som verkat länge i branschen och att vara beredd att betala ett lite högre pris för ett bra jobb.

Jag gick delvis på rekommendationer från kollegor, men framförallt på infon på deras hemsidor gällande
  • Försäkringar
  • Branschriktlinjer
  • Vilkor för de anställda och arbetsmiljöpolicy/arbete
  • Andra policies, typ miljö
Har för mig att det finns nån branschorganisation också, med en (tämligen usel) sajt.

Valde en firma som funnits i branschen i bra många år. Inte den billigaste.
Man får vad man betalar för - om det är super-billigt så finns det alltid någon som betalar priset. Antingen de som jobbar (taskiga villkor och/eller lön) eller kunden (dåligt utfört jobb och mycket tjafs).

Om man vill spara pengar kan man packa/packa upp själv.

Vi var jättenöjda med jobbet! Snabbt, effektivt, proffsigt och trevligt bemötande:).
 
P.S. En av grejerna jag kollade var om de hade kollektivavtal.
Ett sätt att kontrollera om de är seriösa.
 
UPPDATERING!

Nu så! Nu är flytten bokad! Tipsen fanns närmare än jag trodde. Min kollega visade sig ha använt en firma som var mycket bra när de flyttade utomlands. Det var förvisso för ganska många år sedan nu, men lite sökningar på nätet visar att det är en väl omtalad firma. Rent professionellt har den dessutom ansvarsförsäkring, transporttillstånd, certifikat för miljömedvetenhet etc.

Kontakten på företaget var också rekorderlig på alla vis, och han gav bra tips om hur man skall tänka med packningen.

Nu håller vi andan och hoppas att allt går bra. Det lär bli en intensiv tid nu så här sista månaden.

Eller håller andan förresten... ahh... :angel:

Det blir nog snarare pust och stön.
:)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 494
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Detta tycker jag är så oerhört pinsamt, men jag behöver verkligen lätta mitt hjärta nu och hoppas att ni inte blir allt för förnärmade...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 529
Senast: Belethien
·
Gravid - 1år Jag har hunnit bli tjugo år gammal nu och min man är 28. Vi har ett fast och stadigt förhållande och eftersom vi båda är vuxna och inte...
Svar
14
· Visningar
1 590
Senast: CillaW
·
A
Hästmänniskan Jag har en unghäst som jag tyckte mig nästintill ha hittat den perfekta stallplatsen. Stora och kuperade hagar, lekkompisar och schysta...
2
Svar
38
· Visningar
4 748
Senast: zillax89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundbeteende
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp