föda ute i mars??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare _Vivi_anne_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 016
V

_Vivi_anne_

Är orolig i förtid...

Jag har betäckt mitt sto i april. Hon är van att alltid gå ute, dygnet runt/året runt. Men fölet "kan" det födas ute i mars? i snön??

Hur brukar ni göra!?

Sv: föda ute i mars??

Jag skulle personligen undvika ha en fölning ute så tidigt som mars. Nyfödda föl kan bli mkt snabbt nerkylda, missar man då fölningen så kan man vara illa ute. Jag skulle inte vilja ha lösdriften hur kall som helst heller, inte i början i alla fall. Jag har själv varit med om en missad försommarfölning (inte min häst och fölning), dock var det regn ute. Det räckte för att den nyfödda skulle vara rejält nerkyld och klen på morgonkvisten.

Visst kan det födas ute, bara man får in det snabbt som attan.
Föl ÄR känsliga, och en lunginflammation vill man inte ha.
Du kommer säkert att få svar här på tråden från nån som haft ett föl som överlevt en vinter ute, men de som klantat sig och haft fölen så mycket ute så de blivit sjuka och dött skäms nog, och kommer inte att svara.

Jag har själv haft föl som föddes ute i april. Det va regnigt å kyligt, men ingen snö. Märren hade lagt sig i ligghallen, men med rumpan ut, så fölet föddes i regnet.
Allt gick bra, och fölet va snabbt uppe på benen.
Men skulle jag ha så tidigt som i mars skulle jag nog faktiskt försöka ställa på box el stänga in henne i lösdriften över natten, och ha super koll på dagarna. Sen beror ju allt på hur vädret är oxå ju.
Nog 17 tror jag att de skulle klara en fölning ute, men vågar man chansa?

När mitt sto fölade i mars så hade vi -17 grader den natten. Jag skulle aldrig våga ha sto och föl ute då. Det kan gå galet med stoet med så man inte får upp henne snabbt så hon blir nerkyld eller liknande.

Ett av våra ston fölade ute i slutet av mars. Detta är hästar som brukar vara inne på nätterna, men ute 14-15 timmar om dagen. Fölningen kom inte som planerat utan för tidigt, därför blev det som det blev. Hingstungen föddes på en isfläck, under vindskyddet, och han var nog en timme gammal när vi hittade honom och han var REJÄLT nerkyld och skakade o huttrade. Vi fick bära in honom i stallet och massera honom torr o varm.

Som tur var blev han aldrig sjuk och allt gick bra, men jag skulle inte rekommedera det.

För övrigt så fick vi ett annat föl för sådär 10 år sen som föddes i juni, men det var en regnig o kall sommar. Han fick lunginflammation direkt och var nära att stryka med, men klarade sig trots allt.

Även om stoet är vant att vara ute jämt så är ju inte fölungen beredd på kylan. Försök ha henne inne när det börjar dra ihop sig, iaf på nätterna - de flesta fölningar sker ju på nätterna, eller ha uppsikt över henne varje timme om hon ska vara ute är mitt råd.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 092
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 235
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Sirap
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II