Foder att blanda mineraler med?

Blå

Trådstartare
Enligt min analys behöver jag bara ge extra mineraler
Men jag behöver något att blanda ut med för att hästen ska äta dem.

Vad ger ni för att blanda ut med? Min häst är lite rund så gärna något som han inte går upp i vikt av.
 
Du kan inte byta till ett mineralfoder som hästen gillar då?
Jag ger Hippo Selection, det ska vara extra smakligt tex 😊

Annsrs skulle jag nog ta typ en liten näve betfor.
 
Bäst är att blanda med betfor och/eller lucern eftersom det är grovfoder men ska man bara blanda med något så kvittar det nästan vad man tar sålänge hästen äter det. Det behövs oftast inte så mycket att det gör till eller ifrån på hästens vikt. Jag blandar mina hästars mineraler med 2 dl betfor till den ena och 1 dl betfor och 1 dl lucern till den andre eftersom han äter upp mineralerna bäst då.
 
Du kan inte byta till ett mineralfoder som hästen gillar då?
Jag ger Hippo Selection, det ska vara extra smakligt tex 😊

Annsrs skulle jag nog ta typ en liten näve betfor.
Fast, det är ju inte bara att byta ut hur som helst. De mineraler man ger ska ju fylla upp och balansera de mineralerna grovfodret ger. Ger man bara ett mineralfoder hur som helst utan att ha koll på att behoven blir fyllda och kvoterna bra så kan man strunta helt i att ge mineraler för då blir det fel oavsett.
 
Fast, det är ju inte bara att byta ut hur som helst. De mineraler man ger ska ju fylla upp och balansera de mineralerna grovfodret ger. Ger man bara ett mineralfoder hur som helst utan att ha koll på att behoven blir fyllda och kvoterna bra så kan man strunta helt i att ge mineraler för då blir det fel oavsett.
Jag har inte sagt att det bara är att byta. Självklart kollar man först så att det passar, men det kan ju finnas fler sorter som funkar.
 
Enligt min analys behöver jag bara ge extra mineraler
Men jag behöver något att blanda ut med för att hästen ska äta dem.

Vad ger ni för att blanda ut med? Min häst är lite rund så gärna något som han inte går upp i vikt av.

Jag upplever att det är lättare att blanda mineralerna i uppblött lusernpellets än i betfor, så två av mina får lusernpellets. 1 hg från Krafft ger tex 0,85 MJ och runt 6 dl uppblött mängd (mina gillar när det är lite fastare konsistens, så där får man prova sig fram). Sedan får man testa hur mycket som behövs för att de ska äta upp mineralerna, kan man få ned mängden till 2 dl uppblött så blir det verkligen en försumbar mängd energi för hästen.
 
Alltså seriöst om det handlar om att blanda i lite mineraler så går det ju bra med vadsom . Det gör ju inte foderstaten sned att man fodrar med div i mindre mängder. Mineraler, annat osv 👍
 
Fast, det är ju inte bara att byta ut hur som helst. De mineraler man ger ska ju fylla upp och balansera de mineralerna grovfodret ger. Ger man bara ett mineralfoder hur som helst utan att ha koll på att behoven blir fyllda och kvoterna bra så kan man strunta helt i att ge mineraler för då blir det fel oavsett.

Du har nog slagit huvudet på spiken exakt 👍utifrån det så precis - blir svårt att ha åsikter /ge råd 👍
 
Om du vill slippa klabbet med blött foder för att lura ner mineralerna kan jag tipsa om att Krafft Foal innehåller (ovanligt) mycket mineraler för att vara ett kraftfoder. Går ju att ge till en vuxen häst också...
Om innehålet passar!
 
Jag gör gröt med vetekli och betfor, har i linfröolja och mineraler :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ge mina kallblod Krafft miner original under sommarhalvåret eftersom de äter det utan någonting annat till, men jag skulle...
Svar
6
· Visningar
418
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: aglaonema
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
827
Senast: Amk
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 489
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp