Foder byte, vilket?

emma82maria

Trådstartare
Jag har en 9 månaders hovawart som i tisdags slutade äta och dricka efter att ha ätit morgon målet lite sämre än vanligt några dar. Han va också trött och ganska hängig. I går (onsdag) var jag hos veterinären som inte kunde komma på vad som va fel. Spekulerade i eventuell magsjuka och tog blodprover. Fick provsvaren igår men dom ska köra nya tester idag för att dubbel kolla blodplättarna då värdet va lite lågt.

Igår kväll började han äta och dricka lite igen, köttfärs, katternas torrfoder och hundgodis. Idag är han också mycket piggare. Sitt eget torrfoder nosar han bara på så jag börjar misstänka att det är något fel med fodret (öppnade en ny säck för 1,5 veckor sen) och ska nu testa något annat för att se om det funkar bättre. Men vilket?

Han har hela tiden fått Nutra Nuggets performance som har funkat bra. Har ni förslag på ett bra foder som är ganska likt Nutra Nuggets som jag kan prova med?

Tänkte även höra med uppfödaren om dom har något förslag men har inte fått tag på dom ännu.
 
Sv: Foder byte, vilket?

Hmm..
Hade samma problem med min hund när han va i samma ålder, jag provade olika foder, antagligen fler än man ska. Har ingen personlig erfarenhet av nutra nuggets men jag vet att många hundar som äter dåligt tycker om MERA-DOG fodret.
Min hund som åt dåligt, åt allt foder dåligt, så tillslut så ville han inte ha mat, fick han ingen mat. Åt han inte så lyfte jag bort skålen. Han blir erbjuden mat mårgon och kväll. Men han föredrar att äta enbart på kvällen och det har fungerat i 1 år nu. Sen så är nog din hund i en sån ålder också.. han kanske testar "Om jag inte äter kanske jag får nått godare"-metoden som är mycket beprövad hemma hos mig också, men nu har jag slutat att gå på det. Jag blir ruinerad om Ådi ska äta Köttfärs morgon och kväll.
Lycka till :bow:
 
Sv: Foder byte, vilket?

Svält hunden ett eller två dygn och erbjud sedan inget annat än sitt eget foder.
Ge hans foder som "godis" då och då under dagen, sprid ut det på gräsmattan.

Väldigt onödigt att byta foder när det funkar, och framför allt då han inte varit helt tiptop nu.
 
Sv: Foder byte, vilket?

Är det en hane du har? min ena hane blev "sjuk" (verkade det som i allafall...) när han nyss blivit könsmogen, ungefär i den ålder som din hund är i, och kände av sin första löptik. Han åt dåligt och blev allmänt hängig och "tråkig".
Jag skulle avvakta med foderbyte om han fungerar bra på det i övrigt, eventuellt köpa en ny säck av det han äter om du nu tror att den säck du har är dålig.
 
Sv: Foder byte, vilket?

Svarar till alla.

Tror inte det har med könsmognad eller löpande tik att göra då han är totalt ointresserad av att vara ute. Efter att ha pratat med "min" veterinär och gjort ett nytt blodprov, som va bra, misstänker vi att det beror på maginfluensa, att han har ätit något olämpligt eller att fodret va dåligt. Hon ordinerade vila och särskild dietmat.

Han har svultit i över ett dygn och nu går han på skonmat för att återställa magen och ska fasas över på sitt vanliga foder när bajset är normalt. Äter han inte det då ska jag prova med ett annat foder.

Har pratat med min foderleverantör och efter det ville hon ha in säcken och jag fick med mig nytt hem. Även provpåse av annat foder som jag ska testa om det är så att han blev dålig av fodret och inte vill äta av det nya.

Idag är han ännu lite piggare och äter sin skonmat med bra aptit och är bättre i magen.

Tack för råden och jag hoppas kunna återgå till hans gamla foder men jag skulle ändå vilja ha förslag på foder som är likvärdigt med Nutra Nuggets ifall det är så att jag behöver byta. (Har inte hunnit "forska" själv ännu)
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 520
Senast: emma-vsm
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
638
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 102
Senast: warg
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 839
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp