Bukefalos 28 år!

Foder och köpkontrakt i samma avtal?

Jolo

Trådstartare
Hej,

Står inför att eventuellt ta en häst på foder med möjlighet att köpa ut hästen under fodertiden.
Jag undrar om det finns något bra kontrakt/ färdig mall att använda vid ett sånt här tillfälle?

Jag vill att allt ska vara påskrivet och färdigt innan jag hämtar hästen.
Foder men även köpdelen, detta så de inte senare kan neka mig köp eller höja priset om jag väljer att köpa.

Några punkter jag tänker på:
Fodervärden har rätt att köpa hästen när som under fodertiden.
Priset är enligt överenskommelse mellan säljare och köpare satt till ( tex 80.000 kr)
Fodervärden har rätt att under fodertiden besiktiga samt om så önskas röntga hästen om köp är av intresse.

Jag antar att ytterligare påskrifter behövs om köpet verkligen skulle bli aktuellt..
Vet inte riktigt hur man ska tänka, någon som gjort något liknade eller vet hur man kan göra på bästa sätt?
 
Det går ju utmärkt att skriva ett fodervärdsavtal med överenskommelse om tidsperiod och precis som du föreslagit

"fodervärden äger rätt att under eller omedelbart efter foderperioden köpa hästen till priset (exempel 80.000kr)"

"Fodervärden har rätt att inför köp låta veterinärbesikta hästen och är den som avgör hur besiktningen ska gå till och bekostar besiktningen."

Svårare än så behöver det nog inte vara.

Sedan, om det blir köp, så gör man ett köpeavtal där man skriver med köpeskilling, och huruvida besiktning gjorts.

Som säljare hade jag dock varit tveksam till veterinärbesiktning en bit in på fodervärdsperioden eftersom det då finns utrymme att tvista om vem som varit "skyldig" till eventuella anmärkningar.
Jag tycker nog att det är klokare - för båda parter - att låta besikta hästen inför fodervärdsperioden. Då har man ju dessutom ett "utgångsskick".
 
Tack för svar,

Finns det några färdiga kontrakt som inkluderar detta med rätt till köp under fodertid?

"Sedan, om det blir köp, så gör man ett köpeavtal där man skriver med köpeskilling, och huruvida besiktning gjorts."

Du menar då att ett helt nytt separat köpeavtal ska skrivas.
Det som jag dock önskar är att vi redan från början ska vara överens om hur köpeavtalet ska se ut/vilket som ska användas, så det inte blir några diskussioner om detaljer.

Kanske kan man lägga köpekontraktet som en bilaga i foderkontraktet och fylla i det som är möjligt redan från början så att det i princip bara blir underskrifter och överföring av köpesumma som är kvar vid köp.
Då kan man kanske skriva i foderkontraktet att det köpekontraktet som finns som bilaga i foderkontraktet är det som gäller vid eventuell försäljning.

"Jag tycker nog att det är klokare - för båda parter - att låta besikta hästen inför fodervärdsperioden. Då har man ju dessutom ett "utgångsskick".

Jo, detta hade nog varit det allra bästa men ägaren vill bara ha en gårdsbesiktning och är jag intresserad av köp vid senare tillfälle önskar jag röntgen..Jag har dock ingen lust att bekosta röntgen om det visar sig att jag endast kommer ha hästen på foder ( tex för att hästen känns fel för mig) men det är kanske som du skriver upplagt för diskussion om jag röntgar hästen under foderperioden och sedan avstår köp för att det görs röntgenfynd.
 
Jag har haft häst på foder som jag sedan köpte och jag instämmer med de som anser att en besiktning ska göras innan man tar hem hästen. Vi hade skrivit fodervärdskontrakt på 1 år men med 2 månaders uppsägningstid från båda håll.
Jag valde att köpa min häst efter 7 månader och då ansåg jag inte att jag hade behov av besiktning för då visste jag att hästen funkade för det jag ville göra.
 
Tack för svar,

Finns det några färdiga kontrakt som inkluderar detta med rätt till köp under fodertid?

"Sedan, om det blir köp, så gör man ett köpeavtal där man skriver med köpeskilling, och huruvida besiktning gjorts."

Du menar då att ett helt nytt separat köpeavtal ska skrivas.
Det som jag dock önskar är att vi redan från början ska vara överens om hur köpeavtalet ska se ut/vilket som ska användas, så det inte blir några diskussioner om detaljer.

Kanske kan man lägga köpekontraktet som en bilaga i foderkontraktet och fylla i det som är möjligt redan från början så att det i princip bara blir underskrifter och överföring av köpesumma som är kvar vid köp.
Då kan man kanske skriva i foderkontraktet att det köpekontraktet som finns som bilaga i foderkontraktet är det som gäller vid eventuell försäljning.

"Jag tycker nog att det är klokare - för båda parter - att låta besikta hästen inför fodervärdsperioden. Då har man ju dessutom ett "utgångsskick".

Jo, detta hade nog varit det allra bästa men ägaren vill bara ha en gårdsbesiktning och är jag intresserad av köp vid senare tillfälle önskar jag röntgen..Jag har dock ingen lust att bekosta röntgen om det visar sig att jag endast kommer ha hästen på foder ( tex för att hästen känns fel för mig) men det är kanske som du skriver upplagt för diskussion om jag röntgar hästen under foderperioden och sedan avstår köp för att det görs röntgenfynd.

Du får väl bekosta röntgen själv.
 
Jo, röntgen hade jag tänkt bekosta själv i så fall men helst bara inför köp, inte inför att bara vara fodervärd.
Någon som vet ett bra färdigt foderkontrakt man kan köpa där delen köp under fodertid finns med?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
4 994
Senast: Ninnurur
·
Ekonomi & Juridik En snabb fråga, en väninna har lämnat ut en häst på foder till en, numera, fd kompis. Det har varit tjafs framåt och tillbaka vad som...
2
Svar
20
· Visningar
3 021
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per...
Svar
10
· Visningar
1 462
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hej Nu ska jag köpa min första tävlingshäst. Jag har inte köpt häst för sådana här summor innan så nu vill jag kolla av att allt går...
Svar
1
· Visningar
1 035
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp