Försäkring vid utlånande på foder och lite juridiska frågor.

Elisha

Trådstartare
Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per månad som jag nyligen betalat helår för. Men till den biten vem som betalar om det händer nåt. Hur brukar man göra? Hästen är 20+, har artros i bakknän som hon dock är helt ohalt av, 0 på böjprov. Hon har Dock reservationer såklart så i kontrakten kommer jag skriva att jag står för ev saker som uppkommer till följd av det. Men övrigt som sårskador, kolik etc, det bör väl fodervärden betala för? Allt eller delvis? Jag betalar som sagt premien, kan då fodervärden få räkningen till sig eller kommer det automatiskt till mig?

En som ville låna hästen sa att "man brukade" göra så att fodervärd betalar självrisk och ägare resten, vilket jag inte riktigt är med på, förutom just bakknäna då som jag står helt o hållet för.

Jag ska prata detaljer idag med den blivande Fv och vill gärna ha lite kött på benen.
Eftersom hästen är äldre och redan har artros så kommer jag skriva in att inga större saker kommer behandlas utan då tar hästen borts. Tänker på allvarligare hältor, fång, allvarligare kolik, senskador etc, hur formulerar man sånt? Sånt brukar inte stå med i färdiga kontrakt väl?

Tack för idéer!
 
Vanligast jag vet är att fodervärden står för veterinärvård under fodervärdstiden. Med eller utan försäkring. Sedan kan man som ägare ansvara för kostnad för befintliga skador, det känns rimligt.
 
Om du tittar här på Buke så de som inte har råd att köpa häst själv utan blir fodervärdar av den anledningen vill väldigt gärna ha den lösningen som din fodervärd säger d v s att fodervärden bara betalar självrisken. Ofta är det folk som inte förstår att det förutom självrisken finns många andra kostnader i samband med skada/veterinärvård.

Jag har "många" hästar och har ibland lämnat någon på foder, ofta för avel då. Jag skulle aldrig gå med på den dealen din fodervärd vill ha. Utan när jag lämnar häst på foder så står jag för livförsäkringen och lite beroende på har det varit olika om jag stått för veterinärvårdsförsäkringen eller om fodervärden sått för den. Ofta har det berott på att jag inte har så hög veterinärvård som fodervärden velat ha och då har fodervärden tecknat en egen på högre belopp.
För övrigt så får fodervärden stå för alla kostnader som uppkommer för hästen under fodertiden. Så det är inte det "normala" att fodervärden bara betalar självrisken. Den är ju ofta den låga kostnaden när det gäller veterinärvården, det som inte täcks av försäkringen kan mycket väl bli den högsta kostnaden vid en behandling.
 
Håller med @Lovisaleonora och @Masse

Känns vettigt att du står får kostnader sammankopplade med tidigare dokumenterade skador.
Premien står du för, vilket jag också fått intrycket av är lite "standard".
Sedan får fodervärden stå för alla kostnader som uppstår under tiden hästen står där. Där tycker jag att det känns fel att du skall behöva bekosta något extra.

Du kanske kan skriva att du som hästägare får bestämma när hästen med hänsyn till ålder och hälsa bör avlivas istället för behandlas, om skador eller sjukdomar av sådan allvarlig art infaller.
 
På min första foderhäst stod ägaren fortfarande kvar som försäkringstagare, men vi betalade vad försäkringen kostade. Hästen blev svårt sjuk som (mycket) gammal, och behövde så mycket veterinärvård att det fanns möjlighet att faktiskt kunna få ut något på försäkringen för det. Då skrev ägaren en fullmakt som gjorde att vi/min pappa (hans namn på avtalet i och med att jag bara var tretton år när hästen kom, även om jag var myndig sen många år tillbaka innan hästen blev sjuk) fick ut ersättningen på försäkringen, och att vi också hade full rätt att besluta om när det en dag var dags att låta hästen vandra vidare. Men då var hästen 25 år gammal, vi hade haft henne i tio år, mina föräldrar kände ägarna sen innan och vi hade gjort ganska klart att enda anledningen till att inte ha kvar ponnyn skulle vara att hon helt enkelt var för sjuk (enligt veterinär) för att räddas.

Jag har haft två andra foderhästar under kortare perioder förutom den ponnyn, och då har ägarna helt och hållet stått på/betalat försäkringen. Det är ju ägaren som får ut något om försäkringen skulle behöva nyttjas. Däremot hade vi en lättare senskada på den ena hästen, och veterinärvården för det stod självklart jag för, detsamma för vaccinationer och andra enklare/återkommande veterinärkostnader. Hästen med senskadan hade dessutom en medfödd skada i ett bakben, som hon inte direkt påverkades av i det läget, men som gjorde att ägaren var motvillig till att göra böjprov när vi skulle ta över den. Då skrev ägaren att alla skador som kunde uppkomma som en följd av den skadan/att vi inte gjort böjprov på hens begäran, skulle hen stå för. Skulle det visa sig sen att hästen skulle vara så allvarligt skadad av detta att hon inte gick att rida på, skulle ägaren utan uppsägningstid ta tillbaka den.
 
Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per månad som jag nyligen betalat helår för. Men till den biten vem som betalar om det händer nåt. Hur brukar man göra? Hästen är 20+, har artros i bakknän som hon dock är helt ohalt av, 0 på böjprov. Hon har Dock reservationer såklart så i kontrakten kommer jag skriva att jag står för ev saker som uppkommer till följd av det. Men övrigt som sårskador, kolik etc, det bör väl fodervärden betala för? Allt eller delvis? Jag betalar som sagt premien, kan då fodervärden få räkningen till sig eller kommer det automatiskt till mig?

En som ville låna hästen sa att "man brukade" göra så att fodervärd betalar självrisk och ägare resten, vilket jag inte riktigt är med på, förutom just bakknäna då som jag står helt o hållet för.

Jag ska prata detaljer idag med den blivande Fv och vill gärna ha lite kött på benen.
Eftersom hästen är äldre och redan har artros så kommer jag skriva in att inga större saker kommer behandlas utan då tar hästen borts. Tänker på allvarligare hältor, fång, allvarligare kolik, senskador etc, hur formulerar man sånt? Sånt brukar inte stå med i färdiga kontrakt väl?

Tack för idéer!

När jag har lånat ut på foder så har jag stått för premien, men ALLT annat har fodervärden själv fått betala. Det är hos fv hästen står och det är hos den som riskerna finns. Jag var också noga med att fv inte fick ge hästen någon form av behandling utan att den godkänts av mig.
En sak som du också ska fundera över, eftersom hästen är äldre och har vissa problem, är om den inte fungerar längre till det som fv ska ha den, vad gör ni då? Vem fattar besut och vem står för kostnaden för t ex avlivning?
 
Om du tittar här på Buke så de som inte har råd att köpa häst själv utan blir fodervärdar av den anledningen vill väldigt gärna ha den lösningen som din fodervärd säger d v s att fodervärden bara betalar självrisken. Ofta är det folk som inte förstår att det förutom självrisken finns många andra kostnader i samband med skada/veterinärvård.

Jag har "många" hästar och har ibland lämnat någon på foder, ofta för avel då. Jag skulle aldrig gå med på den dealen din fodervärd vill ha. Utan när jag lämnar häst på foder så står jag för livförsäkringen och lite beroende på har det varit olika om jag stått för veterinärvårdsförsäkringen eller om fodervärden sått för den. Ofta har det berott på att jag inte har så hög veterinärvård som fodervärden velat ha och då har fodervärden tecknat en egen på högre belopp.
För övrigt så får fodervärden stå för alla kostnader som uppkommer för hästen under fodertiden. Så det är inte det "normala" att fodervärden bara betalar självrisken. Den är ju ofta den låga kostnaden när det gäller veterinärvården, det som inte täcks av försäkringen kan mycket väl bli den högsta kostnaden vid en behandling.
Det är dock inte den som är intressant utan nån som hörde av sig. Den som ska låna har egen häst men nyss tagit bort en och därför söker sällskap. Hon var helt med på att stå för ev skador och jag står för premien. :-) så det löste sig fint.
 
När jag har lånat ut på foder så har jag stått för premien, men ALLT annat har fodervärden själv fått betala. Det är hos fv hästen står och det är hos den som riskerna finns. Jag var också noga med att fv inte fick ge hästen någon form av behandling utan att den godkänts av mig.
En sak som du också ska fundera över, eftersom hästen är äldre och har vissa problem, är om den inte fungerar längre till det som fv ska ha den, vad gör ni då? Vem fattar besut och vem står för kostnaden för t ex avlivning?
Jag :-) det skriver jag med, att vid värre skador, vad som nu är det, så tar jag bort hästen. Svårt med formuleringen dock, och vad som räknas som svårare skador.
 
Håller med @Lovisaleonora och @Masse

Känns vettigt att du står får kostnader sammankopplade med tidigare dokumenterade skador.
Premien står du för, vilket jag också fått intrycket av är lite "standard".
Sedan får fodervärden stå för alla kostnader som uppstår under tiden hästen står där. Där tycker jag att det känns fel att du skall behöva bekosta något extra.

Du kanske kan skriva att du som hästägare får bestämma när hästen med hänsyn till ålder och hälsa bör avlivas istället för behandlas, om skador eller sjukdomar av sådan allvarlig art infaller.

Absolut, hästen har artos i bakknän och allt som kan koppla med den står jag för. Dock har hästen varit symtomfri många år inkl ren på böjprov så blir den dålig så tas den bort. :-)
 
Jag var fodervärd till en äldre gentleman i ungefär ett halvår. Behövde sällskap tills jag hittade en häst till.

Vi gjorde så att de betalade försäkringen men jag tog alla kostnader för veterinärvård.

Det gjorde att jag själv kunde bestämma om veterinärvård även om jag inte fått tag i ägaren. Det kan ju vara akut.

Med avlivning skrev vi att det var ägarens beslut om inte veterinär på plats meddelar att det är av djurskyddsskäl och jag inte får tag i ägaren.
Det är ju läskigt om hästen brutit benet, är utom all räddning men jag inte kan avliva för att jag inte får tag i ägaren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 002
Senast: warg
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 875
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 034
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp