Foder till gamling med dåliga tänder...

bikbok

Trådstartare
Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga tänder börjar bli lite dåligare.
Hästen är 25 år gammal, används inte utan är endast sällskaps häst. Går dock på någon liten promenad vid hand för att han ska få röra på sig.
Hästen går nu på bete dagtid, och står i stallet nattetid. Inne får han 3 kg hö, ute äter han så mycket gräs han orkar. Dock märker vi att han inte alls är lika rund som han brukar vara tidigare år på bete, samt att han också har börjat äta sitt hö på mycket längre tid. Stallkamraterna äter sitt 3kg hö på ca 1 timme, medan han står och tuggar på sitt 2-3 timmar. Detta gjorde han inte tidigare, då åt han lika snabbt som alla andra. Han får dessutom "tovor" i munnen av höet som han spottar ut.
Nu till min fråga....
Nu för tillfället så håller han sig någorlunda fin, då han får gå på kraftigt bete hela dagarna, men min tanke är att då hösten kommer = mindre näring i gräset, och vintern kommer och han ska leva av enbart hö/hösilage så kommer det att krävas annat också, eftersom han redan nu är mindre i hullet än tidigare år. Att få tag på jättebra hö/hösilage här omkring är totalt hopplöst! Bönderna vet knappt vad analys är, och då man har analyserat hö/hösilaget vi har köpt de senaste 5 åren här så har det oftast legat på runt 6-9 i energi och 15-25 i protein. 1 år hade vi till och med så lågt som 11(!) i protein..... Men vi är tvungna att köpa det vi får tag på helt enkelt. För mycket kor och hästar och allt för lite höbönder, tyvärr....
Protein har vi alltid behövt ge extra av (ganska mycket) de senaste 5 åren, eftersom hans kropp kräver det. Han har dock klarat sig rätt bra på energi nivån. Men nu då hans tänder är borta/dåliga så blir det väl (antar jag) att lägga till mera sådant också.
Så, vad tycker ni att jag ska ge? Jag har alltid försökt att hålla foderstaten så "ren" som möjligt, alltså inga myslin och liknande, utan jag har kört på saker som sojakross för protein och liknande. Alltså, inga färdiga blandningar. Havre blir han totalt stojig av, så det går helt bort, tyvärr..... annars en bra källa till energi...
Så ös på med era erfarenheter av detta och ge mig tips och idéer!
 
Uppblött lusernpellets, som blir gröt. Snällt mot tänderna. Olja på om energinivån behöver höjas. Klassiker till äldre hästar.

Däremot hade jag kollat skarpbett, just att rulla bollar som spottas ut är ett givet tecken på att hästen försöker skydda kinderna mot tänder som är skarpa.
 
Jag tänker typ uppblötta lucernpellets med lite olja på, det borde väl vara lätt att få i sig och öka både energi och protein? Har ingen ergarenhet av att fodra gamla hästar så jag spånar bara lite, någon annan kan säkert rätta mig om jag tänker fel :)
 
Jag hade hand om en 25 årig fullblodsvalack som definitivt var i magraste laget när han kom till mig. Hans tänder var inte i bästa skick heller. Han åt 6 kg uppblött lucernpellets om dagen plus krosshavre och olja. Mer åt inte hästen men han gick faktiskt upp i vikt och höll sig fin sedan.

Så i stort sett fri tillgång på lucernpelletsgröt var lösningen för denna häst i alla fall.
 
Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga tänder börjar bli lite dåligare.
Hästen är 25 år gammal, används inte utan är endast sällskaps häst. Går dock på någon liten promenad vid hand för att han ska få röra på sig.
Hästen går nu på bete dagtid, och står i stallet nattetid. Inne får han 3 kg hö, ute äter han så mycket gräs han orkar. Dock märker vi att han inte alls är lika rund som han brukar vara tidigare år på bete, samt att han också har börjat äta sitt hö på mycket längre tid. Stallkamraterna äter sitt 3kg hö på ca 1 timme, medan han står och tuggar på sitt 2-3 timmar. Detta gjorde han inte tidigare, då åt han lika snabbt som alla andra. Han får dessutom "tovor" i munnen av höet som han spottar ut.
Nu till min fråga....
Nu för tillfället så håller han sig någorlunda fin, då han får gå på kraftigt bete hela dagarna, men min tanke är att då hösten kommer = mindre näring i gräset, och vintern kommer och han ska leva av enbart hö/hösilage så kommer det att krävas annat också, eftersom han redan nu är mindre i hullet än tidigare år. Att få tag på jättebra hö/hösilage här omkring är totalt hopplöst! Bönderna vet knappt vad analys är, och då man har analyserat hö/hösilaget vi har köpt de senaste 5 åren här så har det oftast legat på runt 6-9 i energi och 15-25 i protein. 1 år hade vi till och med så lågt som 11(!) i protein..... Men vi är tvungna att köpa det vi får tag på helt enkelt. För mycket kor och hästar och allt för lite höbönder, tyvärr....
Protein har vi alltid behövt ge extra av (ganska mycket) de senaste 5 åren, eftersom hans kropp kräver det. Han har dock klarat sig rätt bra på energi nivån. Men nu då hans tänder är borta/dåliga så blir det väl (antar jag) att lägga till mera sådant också.
Så, vad tycker ni att jag ska ge? Jag har alltid försökt att hålla foderstaten så "ren" som möjligt, alltså inga myslin och liknande, utan jag har kört på saker som sojakross för protein och liknande. Alltså, inga färdiga blandningar. Havre blir han totalt stojig av, så det går helt bort, tyvärr..... annars en bra källa till energi...
Så ös på med era erfarenheter av detta och ge mig tips och idéer!
Skriver under på lusern och olja som grund! Jag vill också ge så "ren" mat som möjligt och detta i kombination med betfor har fungerat perfekt för mig. Jag har även gett strålusern men fick sluta med det när min gamling fick svårt att tugga det. Det är ganska "stickigt" och kan även lätt packas mellan tänderna och orsaka smärta.

Min häst klarar inte av att tugga hö längre men jag har hittat ett fint fint skuret hö från St Hipplyt, Pre Alpin Senior, som hästen i princip bara kan slicka i sig. Det är den enda fasta/ torra mat min häst får och det är mycket uppskattat som komplement till all gröt.

Viktigt att tänka på med en så gammal häst är att ligga steget före och inte vänta med att öka givan tills man märker på hullet att den behöver mer. Som tumregel börjar jag öka på strax efter midsommar och sedan gradvis vid sättning av vinterpäls och då sommarpälsen börjar sättas dvs runt nyår.

Min häst är ett mindre halvblod som i vintras åt ca 5-5,5 kg (ouppblött) lusernpellets och 4 dl olja om dagen.

Utöver ovanstående ger jag Mash i någon form några gånger i veckan.

Det är en utmaning att fodra hästar med dåliga tänder. Jag ser alltid till att ha en plan B tex om hästen behöver mer protein i förhållande till den volym den kan trycka i sig så kan man komplettera med tex potatisprotein, för att öka smakligheten om lusern blir trist kan man komplettera med betfor, om man märker att hästen riskerar att få kolik kan man komplettra med linfrö el annat fiberrikt.
 
Jag gillar betfor mix består till huvddelen av betfor och lucern. Pellets som man blöter upp.
lucernstrå fich min förra häst grymma foderinpackningar av.
 
Jag använder lusernpellets och olja till mina gamlingar som bas. För vissa har jag börjat lägga till skalade solrosfrön, dyrt men väldigt effektivt i lite mängd. Dessutom verkar hästarna verkligen gilla det.
 
Både lucern och betfiber (betfor, speedi beet och kwikbeet) räknas som grovfoder så det kan du ge fri tillgång utav precis som av hö eller ensilage. Ge inte lucernhack om din häst saknar tänder eftersom det gärna sätter sig mellan tänderna och blir smärtsamma foderinpackningar. Det kan också behövas några dl olja men vänj in oljan försiktigt och ge helst linfröolja. Precis som någon skrev här ovan så måste man försöka förekomma för när hästen väl börjar tappa så går det fort och kan vara svårt att vända.

När min numera änglahäst hade så dåliga tänder att hon inte längre kunde försörja sig på hö så gav jag ändå fri tillgång på hö så att hon fick äta det hon kunde och ville. För en häst är det ju viktigt att få tugga tillräckligt så även om hästen inte kan försörja sig på hö eller ensilage så är det ändå viktigt att de har tillgång till det. Däremot räknade jag inte med hö´t i foderstaten utan foderstaten utgick ifrån betfor eftersom hon inte tålde lucern i större mängder. Det hon ändå fick i sig av hö´t var bara en bonus. Var noga med att hästen får tillräckligt med mineraler och e-vitamin också.

Lycka till!
 
Betfor kan du komplettera lusernet med. Det billigaste sättet är att basa med betfor ist för höet, lägga på soja för protein. Om hästen kräver mer protein än vad som kan ges utav soja, komplettera med lucern.
(Men så anser inte jag att man bör ge större givor lucern, då jag inte vet VARFÖR dom hästar jag vet gjort det fick rinniga ögon och spända muskler, men mycket (mer än två kg) lucern var en gemensam nämnare)

Gammelhästen fick 6 kg betfor, 1 kg soja, 4 dl olja, ett kg lucern samt mineraler.
Men den vägde 430 kg, och det blir myyyyycket mat. Så jag vet inte om en stor häst orkar äta all den mat det skulle bli.

Sen är det svårt att lösa sällskapsbiten i hagen då hästen står på "baljfoder".
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 512
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 050
Senast: Kalkon87
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 464
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp