Foder till gammal fånghäst som lätt blir tjock

Sv: Re: Foder till gammal fånghäst som lätt blir tjock

Tack för ditt svar Armada! Kul att få lära man sig någonting nytt!

Det här var en mycket bra tråd så jag flyttar fram den eftersom det kommer upp ungefär samma saker hela tiden.

Sv: Foder till gammal fånghäst som lätt blir tjock

Jag har en fång häst och hon tåller INGETNTING! Och frå inte äta för mkt, Proteiner .

Den här tråden är URGAMMAL ju , ingen idé att svara NU :cool: .

Jag har en fång häst och hon tåller INGETNTING! Och frå inte äta för mkt, Proteiner .
Det ÄR INTE proteiner som gör att de får fång!
Det är kolhydrater (fruktan?) som gör att det blir oreda i tarmfloran och orsakar sjukdomsutbrottet!

Och det är helt okej att putta upp gamla trådar, det gör inget! Men det bästa är att kolla lite på trådens ålder, när senaste inlägget skrevs. Denna tråd är ju från 2004... :angel:

Förlåt då att jag inte såg de :cool:

Var de okej att jag svarade dåE?:cool:

Visst kan du väl svara... men det är väl ingen idé att göra det på så gamla trådar? Och det är lite irriterande ibland när folk drar upp sånna urgamla trådar.

Det är väl kanske inte bara irriterande utan lite farligt. Vår fångponny fick i höstas äta ett hö med mycket hög kvot. Det blev fång meddetsamma! Kraftfoder fick hon mycket lite så det var höet som var boven i dramat. När jag talade med min väninna som jobbar som assistent på veterinärvårdsklinik för framför allt hästar så sa hon att tyvärr så ger kraftigt hö fång. På veterinärers inråden äter hon idag ett timotejbaserat hö med ganska låg kvot och får lucern för proteinets skull (melassfritt). Det har funkat bra och hon är idag frisk och pigg. Hon får dessutom halm för att få så mycket fibrer som möjligt.

Har verkligen ingenting med diskussionen att göra här, men du har möjligen inte köpt din häst på Claestorp arabstuteri? I så fall är det mkt möjligt att jag tittade på henne som föl, jag köpte min häst där i samband med det är hon ca 13 år i dag? :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 124
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 373
Hästvård Köpte islandshäst i somras som då var (alldeles för) tjock efter sommarbetet. Rund över magen och över korset och så en rejäl, hård...
Svar
19
· Visningar
2 836
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 090
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka