Bukefalos 28 år!

Foder till gammal häst som ska bygga muskler

Sophia_

Trådstartare
Har en annan tråd uppe ang mitt gamla sto (-85) som varit uthyrd 2,5 mån på foder. Var och hälsade på och möttes av ett muskelfritt staket. Det är inte så farligt att det kan kallas vanvård men hon har helt klart förlorat alla ryggmuskler (man kan urskilja ryggkotorna med bara blicken) och även en hel del hull.

Denna häst har alltid varit svårfödd och har vintertid ätit ca 15 kg hö, vilket i princip innebär fri tillgång för det är vad hon hinner få i sig.

Självklart hämtar jag nu hem henne och min fråga är vad jag ska fodra med för att hon ska kunna gå upp i hull och senare även få tillbaka sina muskler.

Har gnm ridklubben tillgång till hösilage med 62% ts, 42 g smrp samt 6,3 MJ. (Har tyvärr inga uppgifter på kalcium och fosfor.)

Vad ska jag ge henne utöver så mycket som möjligt av detta?
 
Sv: Foder till gammal häst som ska bygga muskler

räkna en foderstat.. min gamla som jag hade för ett antal år sen, som började tunna ur fick krafft sport på inrådan av min ridlärare. Han vart aspigg från att vart hur slö som helst. Tyvärr hann jag inte så så mkt resultat då hässten blev avlivad pga benbrott en månad senare. Men han gick upp lite i vikt.. Finns ju mkt lättåtkomliga proteiner där..
 
Sv: Foder till gammal häst som ska bygga muskler

du kan ju ge nästan vad som helst till det silaget.

Havre, korn, färdigfoder av "basmodell" osv.
 
Sv: Foder till gammal häst som ska bygga muskler

räkna en foderstat.. min gamla som jag hade för ett antal år sen, som började tunna ur fick krafft sport på inrådan av min ridlärare. Han vart aspigg från att vart hur slö som helst. Tyvärr hann jag inte så så mkt resultat då hässten blev avlivad pga benbrott en månad senare. Men han gick upp lite i vikt.. Finns ju mkt lättåtkomliga proteiner där..


Men det känns lite fel, det är ju inte pigg hon ska vara (det är hon redan - så att det räcker och blir över!), utan jag vill bara att hon ska gå upp i vikt. Musklerna får vi väl bröja med senare. Just nu käkar hon (hoppas jag, det är iaf vad jag sagt åt fodervärden att ge) Krafft groov.
 
Sv: Foder till gammal häst som ska bygga muskler

Jag har en valack som är född -84 och är svårgödd, har fri tillgång på bästa tänkbara hö. Får betfor och krafft grov 125, men han är PIGG. Lite åt det stressade hållet (enl vet så är han stressig inombords utan att visa det så mycket utåt) så hans "stress" gör att han gör av med all energin han hinner äta så det bygger inget.
Nu senaste året så har han även haft problem med tänderna (emaljen totalt nersliten) så han tuggar inte hö´t riktigt bra så han lösgör nog inte allt innehåll som en "frisk" häst. Han får betfor och krafft (så att jag har något att blanda Kiselguren i.
 
Sv: Foder till gammal häst som ska bygga muskler

Jag skulle prova ge 1-2 kilo lusern om dagen, det är ju proteinrikt, men kommer från ett grovfoder, så då riskerar man ju inte proteinöverskott i foderstaten.

Se över hennes tänder om det börjar vara dags för det.

Sen är Krafft Rehab ett bra foder för hästar som man vill ska hålla hullet, men ändå inte explodera. Lycka till!!
 
Sv: Foder till gammal häst som ska bygga muskler

Hej där
Min lipizzanervallack är 28 år och har dåliga tänder, glattbett och har tappat en del tänder, vilket gör att han dåligt kan tugga sitt hö och har svårt att beta ute.

Han får all sin mat uppblött, krafft/betfor för sig, lucern för sig
Morgon: 1½kg krafft groov 125
1 kg lucernpellets
300g torr betfor

Insläpp: 1½kg krafft groov 125
1 kg lucernpellets
300g torr betfor

Nattmat:1½kg krafft groov 125
1½kg lucernpellets
300g torr betfor

Hösilage får han så mycket han vill ha, men tuggar mest bollar av det som han spottar ut på stallgången, därför ger jag krafft groov för det höga fiberinnehållet,
Då jag räknar med att han inte kan tillgodogöra sig något av höet får han lucernpellets och höet mest som förströelse.

Han var lite tunn (tyckte jag, men inte vet) efter betet men är nu fin i hull, detta har han ätit sedan ca 3 sept då jag tog in dem från betet

Lycka till med din pålle
Kazam
 
Sv: Foder till gammal häst som ska bygga muskler

Glömde skriva att han till varje mål får 1 dl sojaolja, för det innehåller energi som han lätt kan tillgodogöra sig

Han är rund och go och pigg :bump: :bump:

Kazam
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 636
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har 2 st fullblod av svårfödd typ. Och en haflinger som är lättfödd. Haflingern är lite tjock, han rids varje dag,tränas i dressyr och...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: SaraXX
·
T
Foder & Strö Vad skulle ni ge för foder till en häst som i dagsläget är omusklad men ska bygga muskler?
2 3 4
Svar
62
· Visningar
15 408
Senast: Sandalan0
·
T
Foder & Strö Fick hem en mager krake i helgen, bara skinn och ben. Och då menar jag skinn och ben, har aldrig sett något liknande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 885
Senast: Trollungen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp