Bukefalos 28 år!

Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

*knappsnappning*

Livet lunkar på, nu är vi ute och promenerar upp till 1,5 tim och hon känns pigg och glad hela tiden. Har börjat lägga in någon minut trav här och var.

Har träffat grannens kor och bockhoppande kalvar, de var liiite läskiga. Hon lät som en hel blåsorkester när de kom skuttandes :p

Vi tömkör kortare pass på rakt spår ute i naturen, lägger in enstaka volter. Hon löddrar om munnen och är såå positiv hela tiden.
Vilken häst jag fått hem i knät, kommer nog bli mitt livs stora häst-kärlek :love:

Har busat med presenningar och annat läskigt i hagen, och hon tycker det är helkul. Det är mycket som är läskigt första gången hon ser det, men hon är så in i bänkens nyfiken så hon kan bara inte låta bli att gå fram och kolla vad det är för något. Efter lite övertalning klampade hon upp på presenningen med alla fyra hovarna och mumsade morötter.

Uppdaterar med lite nya bilder, hon börjar så smått se ut som ett kallblod tycker jag :p

Mumsar...
0805220006.jpg


0805220012.jpg



...att jämföra med (1 maj):
2008_0502SR0008.jpg
 
Rundare rumpa...
0805220001.jpg


...att jämföra med (1 maj-08):
2008_0502SR0005.jpg




Rundare rygg och rumpa...
0805220009.jpg


...att jämföra med (1 maj-08):
2008_0502SR0004.jpg


Kom på mig själv häromdagen med att fundera över vilken typ av sadel jag ska använda när det blir dags. Otroligt att tänka sig att jag faktiskt så småningom kommer att kunna hoppa upp på ryggen på henne och börja skritta uppsuttet istället för för hand. Kunde jag knappast tro för 6-7 veckor sedan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Vilka framsteg!! :)

Det är otroligt att det har gått så pass snabbt ändå tycker jag. Skulle jag se henne nu för första gången skulle jag inte ana hur hon såg ut för mindre än en månad sedan.....

Bra jobbat och kämpa på!! :bow::bow:
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

För djävligt att folk gör så här. Men finns det något bättre än att få ta sig an sådana här hästar och se hur de repar sig mer och mer :)
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Vad härligt att läsa hur fin hon blivit och hur bra det går!

Tänkte mest dela med mig av min erfarenhet av ett sådant "projekt", en tvåårig speta, kanske inte fullt så illa däran som din på första bilderna, men ditåt - insjunken, pinnhals, höftknotor och ryggrad som stack ut och inte en muskel. Vi satte in bra hö (senare silage, men den hade känslig lite lös mage i början och föredrog hö då) och bete dagtid plus 3 givor kraftfoder om dagen (började med 1 kg ökade till 3 kg/ dygn inom en månad) med tillskott av B-vitamin. Kraftfodret var ett muslifoder speciellt för växande hästar, med extra vitaminer, mineraler och lucern, tror det var linfrö i med, för den lille åt inte så många kilo hö som skulle behövas i början. Jag vågade heller inte proppa i den havre och korn i större mängd pga magen. Vi fick förstås avmaska också.

Det blev ju ett ruskigt snabbt foderbyte men som vet tyckte - det kan inte bli värre! Och bete gör ju gott för hästarna, då kan det inte bli så fel. Den var visserligen betad vid hand ett par veckor innan detta så helt nytt var inte gräset - då hade det kanske blivit större reaktion.

Resultatet kom fort faktiskt, på 2 veckor började det fyllas ut lite mellan revbenen och kotorna, efter en månad hade det rundats ut överallt, men muskler fanns ju inte så mycket av. Jag lät hästen helvila på betet hela sommaren (nu var den ju ung så det är kanske rätt naturligt) och vi drog ner kraftfodret till ett par nävar efter den inledande upptrappningen, när hullet var på plats.
Hagen var rätt stor så det var gott om lekutrymme, och det blev fler och fler repor där. När hösten kom var den i rätt fin form för att börja småtränas med promenader, träning vid hand och löshoppning.

Egentligen tänkte jag mest tipsa om B-vitamin, för så mycket som hon bygger upp nu, plus att hon fäller, så går det åt en hel del, det kan vara därför hon tappar man. Vi fortsatte med det hela sommaren på vårt projekt, som hade patella problem och lite annan ledknackighet som blev bättre av detta.
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Tackar för tipsen, kul att höra att fler har fått positiva resultat med lite envishet och tålamod :laugh:

Hon fick en B-vitaminspruta av vet när han var här första gången. När vinterpälsen började rasa av henne så fanns det inte mycket sommarpäls under, men den har kommit nu.
Kanske ska fundera på att ge extra B-vitamin, i vanliga fall kör vi sprutorna höst och vår.
Hon är hopplös att få i kraftfoder, småpillar och fånar sig, så det är om hon gillar smaken som det kan gå. Man känner sig rätt fånig när man står och delar morötter i småbitar blandat med en näve havre och mineraler, så att hon kanske får i sig mineralerna :crazy:
Hade gärna sett att hon fortsatt äta linfrökaka/linfröolja, men det är hopplöst.

Jag ska sno lite B-vit från stallkompisen och blanda i den minimala kraftfodergivan hon får, så får vi se om hon äter det. Det skulle ju vara bra.

Hon går på tjockt bete nu plus fri tillgång på hö (som hon faktiskt fortfarande tycker är gott trots allt gräs) så hon äter massor ändå, tack och lov. Och jag är ändå glad att jag har en häst som frossar i grovfoder och ratar kraftfoder, hade ju varit värre om det varit tvärtom.
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Min fick också spruta, men dessutom tillskott i fodret. I och med att det är vattenlösligt så kissar de ju ut ev överskott så jag "öste på" (inom rekommenderade givor dock)! Sprutan är inte heller långtidsverkande har jag för mig, så det är nog ingen fara att ge extra i maten. Just B-vitamin använder de till så mycket.

Det var härligt när det blev häst av den lille kraken sedan! Hoppas på många härliga år framöver för dig och din fin lilla flicka!
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Du är helt underbar!!!:bow::bow::bow::love:
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

*knappsnappning*

Livet lunkar på, nu är vi ute och promenerar upp till 1,5 tim och hon känns pigg och glad hela tiden. Har börjat lägga in någon minut trav här och var.

Har träffat grannens kor och bockhoppande kalvar, de var liiite läskiga. Hon lät som en hel blåsorkester när de kom skuttandes :p

Vi tömkör kortare pass på rakt spår ute i naturen, lägger in enstaka volter. Hon löddrar om munnen och är såå positiv hela tiden.
Vilken häst jag fått hem i knät, kommer nog bli mitt livs stora häst-kärlek :love:

Har busat med presenningar och annat läskigt i hagen, och hon tycker det är helkul. Det är mycket som är läskigt första gången hon ser det, men hon är så in i bänkens nyfiken så hon kan bara inte låta bli att gå fram och kolla vad det är för något. Efter lite övertalning klampade hon upp på presenningen med alla fyra hovarna och mumsade morötter.

Uppdaterar med lite nya bilder, hon börjar så smått se ut som ett kallblod tycker jag :p

Mumsar...
0805220006.jpg


0805220012.jpg



...att jämföra med (1 maj):
2008_0502SR0008.jpg

Hästen måste tro att den har dött och kommit till himlen. Kanonjobb:banana:
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

*Kl*


Puttar

Vill höra meeer..uppdatering..=O)
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Det har gått framåt, och sedan ett steg bakåt.

Hon har hela tiden haft lite "sladdriga" bakben, eller hur jag ska beskriva dem, men jag har hållit tummarna för att det skulle försvinna mer och mer allteftersom hon ökade i vikt. Ibland i hagen såg man det inte alls, men så kom det tillbaka igen.

Hon svarade bra på både promenerandet (var uppe i 1,5 tim) och när jag tömkörde henne. Men under tömkörningen såg jag återigen att bakbenen inte riktigt var som de skulle, framförallt böjt spår. Hoppades intensivt att det inte var någon fara, det syntes inte hela tiden och det var liksom ingen "hälta". Hon bara gick lite märkligt ibland.

För knappt två veckor sedan testade jag att hoppa upp på henne och skritta en runda runt stallet. Kändes faktiskt helt ok, även om hon är stel som en pinne. Skrittade henne någon gång till och det kändes bra.
Sista gången jag red henne skrittade vi runt lite i vinterhagen och då kändes hon inte alls bra. Tog mycket kortare steg med vänster bak och en knackig ojämn gång.

Bokade tid hos ATG-kliniken och var inne där med henne i förra veckan. Efter många om och men och röntgenbilder så sitter problemet i hennes has. Hon har ett överben som inte sitter så bra till, och troligtvis inflammation i hasen. Vet beskrev området som "rörigt" och att det inte såg bra ut, att hon troligen haft tidigare skador som aldrig läkt riktigt.
Behandlade med kortison och ska tillbaka på åb om tre veckor för att se om det blivit någon förändring.
Antingen blir hon bra eller också så blir hon det inte.
Spelar inte så stor roll för mej om hon aldrig kommer gå att rida. Hon är så fantastisk häst i övrigt och jag har möjlighet att ha kvar henne även om hon inte "används" så det känns bra ändå. Bara hon inte går runt och har ont såklart.

Vi håller tummarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Åh nej,efter allt hon har klarat hitills...:(

Jag håller tummarna stenhårt, hon verkar vara en toppenhäst!

Lycka till!!
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Så tråkigt om hon inte blir hel nu när du fått henne så fin! Jag håller tummarna stenhårt! Håll oss uppdaterade, du gör ett kanonjobb :bow::bow::bow:
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

*knapplån*

Här kommer en liten uppdatering, glada nyheter :)

Efter förra katastrofbesöket på ATG så ringde jag "laser-mannen" som kom hit och drog igång att laserbehandla has och bak-knä under sju dagar i rad. Första och sista gången körde vi laser över hela kroppen.

Vi har haft positiva erfarenheter av laserbehandling tidigare på en ponny som skadade böjsenan och i det närmaste var utdömd, som i dag drygt 1,5 år senare är fullt frisk, är i full träning och debuterat LB med placering. Så jag tänkte att vi provar med laser, går det bra så gör det och går det inte bra har vi i alla fall försökt.

Redan dagen efter första laserbehandlingen hade ett "svampigt" dm-stort område (liknade mugg) på framsidan av bakbenet helt försvunnit.

Efter två dagar började hon äta kraftfoder med god aptit. Tidigare har jag trugat och trugat, men nu äter hon som en "vanlig häst" :p, dvs äter upp det jag ställer fram utan att gnälla.

Efter sjunde dagen gjorde vi böjprov samt longerade henne. Visade ingen förändring vid böjprovet, och endast stelhet i höger varv när vi longerade. Fantastiskt :p

Under veckorna fram till återbesöket på ATG lät jag henne gå och skrutta i hagen. Har vid några tillfällen sett ett kortare steg vä bak som oroat mig, men i övrigt har hon gått jättebra. Det har liksom kommit och gått, fast det sett övervägande bra ut.

I går var vi så tillbaka på ATG. Longerade och "sprang i gången" med henne. Veterinären bara gapade, faktiskt. Hon sa att hon såg en 75-80% förbättring och helt plötsligt blev prognosen god. Jag svävade som på moln, bara av att veterinären faktiskt log. Sist skakade hon mest på huvudet och suckade...

Att det dyker upp hälta lite nu och då i hagen förklarade vet med att hästens muskelminne ställer till det. Veterinären tror inte att hon har ont längre, men att hästen är van att gå med bakbenen som OM hon har ont. Har ju haft ont i gud vet hur många månader/år. Det skulle ju faktiskt förklara en del av beteendet i hagen.

Hästen har musklat sig bra framtill, hals och bogar, men är fortfarande för tunn över länd/kors och bakben. Jag får inte belasta henne med ryttare på ryggen eller köra henne/låta henne dra någonting, utan ska endast promenera och tömköra. Vara noga med aktivering av bakbenen och gärna peta till vänster bak lite nu och då för att påminna henne om att använda det rätt.

Jag är realistisk men ändå oerhört glad och positiv över att det skett en förbättring, att vi kommer vidare. När vi vägde henne igen på ATG så vägde hon hela 550 kg, bara det värmer hjärtat att hon lagt på sig så bra.

Så nu är vi på G igen :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Vad roligt att det blev så bra ändå! Håller tummarna för er :)
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Ååh vad roligt att höra! :bow: Har du inga nya bilder på henne?
 
Sv: Hur snabbt kan man öka foder till undernärd häst?

Men så underbart, vilken solskenshistoria! Jag blir varm i hela hjärtat! :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 155
Senast: Irival
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 386
Senast: BIMM
·
Hästvård Jag börjar helt seriöst fundera på VILKA hästar småmaskiga hönät/SMHN/slowfeedingnät *egentligen* fungerar på - om några? Eller vilka...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 276
Senast: pemi
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
2 947
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp