Foder till helt skilda individer.

Sinfonie

Trådstartare
Jag har ett dilemma och skulle behöva bolla lite.

Honkatt, faller lätt ur och har varit väldigt kräsen.
Hon är liten till växten och långhårig.
Blir dålig i magen av för mycket blötmat.å
Jag har ingen våg, men tippar på att hon väger knappa 2,5 kg idag.
Som vuxen har hon pendlat mellan 1,6 och 3,2 kg men har legat stabilt
det senaste året.
Hon blir 6 år i sommar, innekatt och halvaktiv. Busar emellanåt, men är en riktig soffpotatis.
Kollades av veterinär i måndags.
Har haft stora problem med tumörer, om det kan vara relevant.

Hankatt
Kastrerad och i perfekt hull. Muskulös men slank. Är inte så kräsen med foder.
Mycket aktiv och lekfull innekatt. Jag skulle tippa på att han väger drygt 3,5 kg. Han blir 2 år i sommar.
Var även han hos veterinären i måndags. Aldrig varit sjuk.

Nu till frågan. Vilket foder?
Jag är livrädd för att honkatten ska börja falla ur igen.
Jag vill heller inte att hankatten går upp i vikt eller får problem med urinvägar.

Innan jag skaffade hankatten fick honkatten Orijen och var jättefin i hullet. Affären slutade dock att ta in det, hon började strejka och det som funkade bäst var Mjaus torrfoder, kattungeblötmat och lite rått kött. Sen började hon strejka igen.
De senaste månaderna har katterna fått Bilanx Chicken (+blötfoder och rått kött emellanåt) och ätit med god aptit. Men jag märker att honkatten börjar tröttna igen.

Rörigt och långt, men hoppas på att det finns någon vänlig själ som tar sig tid att läsa :bow:
 
Sv: Foder till helt skilda individer.

Har du testat Mjau eller Bozita i tetra? Har hört att flera katter som blivit dåliga i magen av samma märke i burk klarar tetran.
 
Sv: Foder till helt skilda individer.

Honkatten smakar knappt på deras blötfoder längre, tyvärr.
Och eftersom hon inte rör blötmat som inte är "bitar i sås" så blir man ganska begränsad.
 
Sv: Foder till helt skilda individer.

Min tant är likadan. Bara bitar i sås eller gelé ska det vara. Men hon får det 2 ggr/dag trots att hon bara slickar i sig såsen/gelén. Så jag vet hur du har det :p
 
Sv: Foder till helt skilda individer.

Har du vägt dem nyligen? Tycker det låter lite, särskilt för din hane! Jag var precis och kastrerade min nu i veckan och han är tunn. Vägde drygt 5 kg.
Min gammla katt som var en relativt liten hane vägde 4,3 kg när han var hos veterinären och då var han lite smal.

Testa att väga dig med och utan katt.

Två av mina är också kräsna, nu har jag tre olika torrfoder och ännu fler våtfoder. :p Variation hjälper! Väljer kattungemat eller annat med mkt kalorier. Sanabelle, Applaws och Eukanuba tycker de är ätbart. Brukar ge pate/mousse för annars blir det som du säger ofta att de bara slickar av såsen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp