Bukefalos 28 år!

Foder till het ponny

D

Dancing

Hej, jag läste inläggen ang. foder till het ponny.
Vi har ett D-ponny sto, 8 år, i markarbetet är hon lite bekväm men när hon kommer in på en hoppbana blir hon helt annorlunda.
Det går bara fortare och fortare och tar man i henne kickar hon bakut, får hon springa som hon vill går det bra men risker är att hon gör både sig själv och ryttaren illa.
Har hört att man kan ge magnesium eller humle till heta hästar, är detta att rekommendera?
Ska man undvika hösilage och ge hö istället? Hon får kraft grund. Pappa och farfar är galoppörer, ligger kanske i generna.
:bump: :bump: Tacksam för svar.
 
Sv: Foder till het ponny

Magnesium minskar utsöndringen av stresshormon eller nåt så om hästen springer för att den är stressad kanske det kan funka? Ligger nog mycket i generna som du säger.. Hon får inte för mycket energi? Annars låter det nog som att fodret inte är en så väldigt stor anledning eller åtgärd.
 

Liknande trådar

Foder & Strö I söndags insjuknade hastigt en av vår ponnier. Il färd ner till Helsingborg. Men tyvärr fanns inget att göra. Han fick tas bort i...
2
Svar
23
· Visningar
6 709
Senast: Jfrelin
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 054
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 029
Senast: elle12
·
H
Foder & Strö Jag har 2 st ponnyer. Båda är hopp ponnyer. Idag fodras de med Krafft Sport och Krafft Grund, men eftersom man ska ge en häst mellan 4-6...
2
Svar
28
· Visningar
2 808
Senast: Highcat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp