Foder till nordis

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Giganten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 904
G

Giganten

Jag har en 4 årig nordis vallack som håller på å rids in. Han har fri tillgång på grovfoder å ett kalasensilage (aldeles för bra hösilage enligt veterinären). Just nu går han på hippo breed å hippo avels mineraler. Funderar på om det finns ngt annat kraftfoder jag kan ge (han får inte mycket kraftfoder nu, drygt 5-6 dl/dag). Ge gärna förslag. Finns en hel djungel av kraftfoder ju! Funderar på om det finns ngt müslifoder att ge som inte innehåller så mycket socker (fibergi innehåller massa socker).

Sv: Foder till nordis

Giganten skrev:
Han har fri tillgång på grovfoder å ett kalasensilage (aldeles för bra hösilage enligt veterinären).
Varför inte bara ge grovfoder? Det finns inget som säger att man måste ge kraftfoder... Har man ett bra grovfoder som täcker in hästens behov så är det ju kalas!
//marti

Jag har också en 4-åring som håller på att ridas in. :)
Min får fri tillgång på hösilage, 0,5 kg lucern hack, 200 gr havre och mineraler.

Egentligen hade han säkert klarat sig utan både lucernet och havren
men pålle går ihop med en 2-åring som fodras samtidigt och får pålle igen egen mat så äter han lillpålles :D

Betfor, havre? Har du bra hösilage så kanske du kan ge enbart det och "krydda" med lite betfor eller något om han behöver mer energi.

svarar alla. Havre törs jag inte ge, han är pigg som det är endå ;). Men han får betfor, pelletsar, vitlök å mineraler just nu. Han måste få kraftfoder då han går på lösdrift å alla där fodras med kraftfoder en gång/dag. Å han är glupskast av alla å svår å hålla bort om inte han får ngt... Korn tycker jag är så torrt, därför valde jag pelletsar istället. Men Breed fodret känns som han växt ifrån snart. Och ngt kraftfoder måste han ju få. Och just pågrund av hösilaget så får han jättelite kraftfoder. Men bara så han får ngt att äta när dem andra får. Och sen vill jag att han får ngt för å hålla igång magen, därför funderar jag på ngt müslifoder... Eller ngt annats pelletsfoder...

Kan han inte få lusernhack då? Det tar en stund att tugga och man kan ge en del utan att komma upp i enorma MJ-nivåer. Det är ett jättebra "kraftfodersubstitut" tycker jag.

Men, om han nu är så pigg så låt honom få morötter när de andra på lösdriften får sitt kraftfoder. Morötter är gott, och dessutom bra för magen.

Immer

Precis vad jag tänkte föreslå också - morötter! ;) Tar lång tid att tugga också. Kan ju variera med äpplen också, om man vill.
Eller som någon annan föreslog - lite lusern? Antingen i pelletsform eller hack, det väljer du själv.

han får morötter oxå men dem slukar han nästan hela. Han är som en dammsugare, den där hästen. Funderar på å börja ge Hippo Basic till hösten. Då ska han endå ridas 4 dagar/vecka.

Giganten skrev:
han får morötter oxå men dem slukar han nästan hela. Han är som en dammsugare, den där hästen. Funderar på å börja ge Hippo Basic till hösten. Då ska han endå ridas 4 dagar/vecka.

Har du inte prövat med lusern? DET tar lång tid att tugga och räknas som grovfoder (dvs ger inte sån "kraft" som många kraftfoder ger).
Du kan ge uppblötta pellets, men blöt bara upp dom så de luckras upp... så har han att tugga på! ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 401
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 475
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 112
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka