Bukefalos 28 år!

Foder till ponny som har haft fång?!

L

lowe

Ja.. jag hjälper en kompis att rida hennes ponny då hon inte hinner. Ponnyn kom nyss hem från en fodervärd och har haft fång. Vad ger man för forder. Jag blev tillsagd att ge en dl kraft innan eller efter ridning sen vet jag inte vad hon får för jag har inte morgon/kväll.
Vad ska man ge?!
 
Sv: Foder till ponny som har haft fång?!

Hellst inget kraftfoder har jag hört utan sattsa på en bra hö som täcker hästens underhållsbehov+arbete!
Träningspass med trav/galopp och sedan stillastående har jag även läst ska vara skadligt. Bättre att försöka motionera lagom liksom, ist för en timmes hårdare jobb och sen får hästen "vila" några dar.

Ser beror det på vad ponnyn fick fång av, hur bra den har återhämtat sig, hur hovarna är skötta mm
Sen har jag hört mängder med "knep" för att få en fånghäst bra och det lustiga är att det hjälpte just den som berättade, dennes ponny/häst!
Bla från att hästarna är diabetiker till bara felverkade...
 
Sv: Foder till ponny som har haft fång?!

När var hästen sjuk, och är hon frisk nu? Alltså frisk så att hon rids och så? Jag ger min fångponny Dodson&Horrell's Safe&Sound samt Kwikbeet. De är båda fångvänliga foder med låg stärkelse, mycket fibrer osv. som är bra för fånghästar. Safe&sound ser ut som hackad lusern ungefär, och kwikbeet är en omelasserad betfor kan man säga. Min häst har blivit mycket finare i kroppen sen han började äta detta i augusti.
Man brukar vilja sträva efter att ge en fånghäst endast hö. Försök hitta ett bra hö som täcker hennes behov. Hur mycket tränas hästen? Om hon inte rids nämnvärt hårt behövs kanske inget kraftfoder.
 
Sv: Foder till ponny som har haft fång?!

Jag svarar på bådas:
Hon är frisk nu och rids varannan dag ungefär just nu.
Rider en halvtimme skritt och lite trav. Det ända som finns just nu i stallet är kraft, havre och hö. :crazy:
 
Sv: Foder till ponny som har haft fång?!

Om du bara rider en halvtimme i skritt och trav, och har ett hö med "medelvärden" skulle jag inte ge något kraftfoder.
 
Sv: Foder till ponny som har haft fång?!

Nehe okey.. så inget kraft då. Varför inte?!
 
Sv: Foder till ponny som har haft fång?!

lowe skrev:
Nehe okey.. så inget kraft då. Varför inte?!

Vänd på frågan i stället: Varför ska hästen ha kraftfoder?

David
 
Sv: Foder till ponny som har haft fång?!

Vända på frågan..spela roll. Jag ville helst ha svar=)
 
Sv: Foder till ponny som har haft fång?!

Ge hästen fri tillgång på hö och halm. Varför kraft foder?

Min fd fång häst som tävlas, äter endast hö och halm, det fungerar toppen bra. Han har inte fått fång i år, så det fungerar. Han fick fång med hovbenrotation för två år sedan, och har villat tills i år, då han reds igång och har tävlat nu i sommar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till ponny som har haft fång?!

Nehe okey.. så inget kraft då. Varför inte?!

För att det nog inte behövs. Många är så inrotade på att hästar SKA ha kraftfoder, så de glömmer varför egentligen. Det finns inget som säger att en häst SKA ha kraftfoder. En halvtimmes skritt och trav är ingenting för en häst. Min häst äter kraftoder för att han tränas relativt hårt en timme fem dagar i veckan. Har du höanalys? Då är det mycket lättare att ge råd. I fjol gick en häst i stallet på enbart hö hemma, tränades varje dag rätt hårt. Nu i höst måste den äta betydligt mer kraftfoder pga. höets låga proteininnehåll.
Och om du inte har en analys så skulle jag inte ge kraftfoder. Utan vänta och se om hästen håller fint hull på hö, eller om den faller ur.
 
Sv: Foder till ponny som har haft fång?!

Min ponny fick fång i juni 05, hon var lätt överviktig. Efter det så tog jag bort kraftfoder. Hon får endast hö, halm och morötter.
 
Sv: Foder till ponny som har haft fång?!

Hej tack för svaren, ska nog ta bort kraftet och bara ge hö då=)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 005
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 274
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 457
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 007
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp