Bukefalos 28 år!

foder till tjock katt

Det är mycket svårt att banta en katt med torrfoder. Ska man ändå försöka så är det foder med hög protein- och fetthalt som gäller. Torrfoder innehåller mycket från växtriket som katter har svårt att tillgodogöra sig på ett bra sett utan det blir bara fett. Leta i så fall efter foder som Applaws eller Canagan. De är ganska dyra jämförelsevis. Allra bäst är förstås blötmat. Går utmärkt med de sorter som finns i mataffären, typ Mjau, Pussi, Whiskas.
 
Att katten har skogs i sig menar jag bara att hon är en stor grov katt.

Hon är ute och jagar väldigt mycket, hon är aktiv och rör sig över ett stort område dagligen. Och leker samtidigt mycket hemma.

Så mer motion kan vi inte ge henne utan att sätta henne på ett löpband. men då hon är steriliserad så behöver hon antagligen mindre energi (eller hur det är med katter). Kött äter hon, dvs det hon dödar själv vilket periodvis är en eller två möss varannan dag. Så torrfoder är för att komplettera.

Att svälta djur hoppas jag verkligen att folk inte gör :/. Vill bara ge ett mindre fettbildande foder. Svält sätter ju bara kroppen i försvars läge vilket gör att den bara lagrar ännu mer fett och bryter ner allt annat.
Bantning sker genom rätt kost och motion.

Och jag vill faktiskt ge helst ge ett torrfoder, hade varit annorlunda om det var en innekatt. Men då hon är ute och jagar så pass mycket själv så känner jag att torrfoder räcker för kött behovet.

Jag försökte att banta våran katt när hon fortfarande åt torrfoder. Hon fick bara torrfoder eftersom hon alltid har blivit dålig i magen av blötfoder tidigare. Det kvittade fullkomligt vilket torrfoder jag gav eller hur lite jag gav (jag svälte henne inte såklart) för hon gick inte ner i vikt ändå. Sen började hon få problem med att hon drack dåligt och blev hård i magen. Hon mådde ju uppenbart dåligt av det och eftersom hon tidigare hade blivit lös i magen av blötfoder så tänkte jag att jag testar det lite försiktigt så kanske magen balanserar sig. Det är också enklare att röra i lite extra vatten i blötfoder så att hon på så sätt dricker mer och särskilt på sommaren när det är varmt gör jag alltid det numera. Jag började alltså ge blötmat för att hon inte skulle få fler förstoppningar och döm om min förvåning när hon plötsligt klarade av blötfoder och blev helt perfekt i magen av det. Hon klarar inte mjau men de hon klarar är trots allt bättre än de flesta torrfodren innehållsmässigt. På köpet fick jag en katt som sakta började tappa i vikt och nu är hon i precis lagom hull utan att jag behövde dra ner på maten eller banta henne på traditionellt vis. Enligt tillverkarens utfodringsanvisningar ska en 4 kilos katt ha 3,5 portionspåse/dag. Vår katt väger knappt 3 kg och hon äter 2 portionspåsar/dag. Hon äter inte mer även om hon har möjligheten. Hon är ganska inaktiv nu som äldre innekatt och hon är dessutom kastrerad så att hon inte behöver mer foder ser jag inte som något konstigt.

Vad jag vill med att berätta detta är att jag tycker att du ändå ska prova blötfoder och se vad som händer på ett år eller så. Det ska ta lång tid för en katt att gå ner i vikt så du behöver ge det såpass lång tid innan du utvärderar. Jag kan nästan garantera att din katt kommer gå ner sakta men säkert om du byter ut torrfodret mot blötfoder.
 
Jag har också haft katter som har ätit Royal canin sensitiv, Min katt gick också upp vi vikt av det, och förklaring på det är att sensitive är till var katter men känslig mage ska m bra av det men det innehåller mycket fett och proteiner som gör att katten blir tjock, För magen arbetar mer med dessa och en katt som är av den större typen blir tjock va dessa foder, jag skulle föreslå att du köper Royal caning light eller Indor innehåller inte så mycket fett, mjau är inte fel och ge dt innehåller inte så mycket av nått är mest buk fulla, Men Royal cann är ven et foder till norks skogs katt
 
Jag har också haft katter som har ätit Royal canin sensitiv, Min katt gick också upp vi vikt av det, och förklaring på det är att sensitive är till var katter men känslig mage ska m bra av det men det innehåller mycket fett och proteiner som gör att katten blir tjock, För magen arbetar mer med dessa och en katt som är av den större typen blir tjock va dessa foder, jag skulle föreslå att du köper Royal caning light eller Indor innehåller inte så mycket fett, mjau är inte fel och ge dt innehåller inte så mycket av nått är mest buk fulla, Men Royal cann är ven et foder till norks skogs katt
tack för tipsen ^_^, ja sensitiven är ju först och främst till för den gamla, men den yngre har fått också i hopp om att de skulle kunna äta samma foder. Men hon har ökat snabbt i vikt nu.

Ska kolla närmre på Royal Caning sterilised apitite Control, light och indor. Får åka till arken zoo här, de har de flesta special foder.
 
tack för tipsen ^_^, ja sensitiven är ju först och främst till för den gamla, men den yngre har fått också i hopp om att de skulle kunna äta samma foder. Men hon har ökat snabbt i vikt nu.

Ska kolla närmre på Royal Caning sterilised apitite Control, light och indor. Får åka till arken zoo här, de har de flesta special foder.
Köp inte royal canin, de innehåller stärkelse. Köp tex applaws som många nämnt!
 
Köp inte royal canin, de innehåller stärkelse. Köp tex applaws som många nämnt!
Ska se vad som finns i den lokala djur affären. Men t ex lantmännen där vi brukar handla kattmaten har bara mjau, royal och en hög med billig 20kg kattmat. Och Ica har märken som mjau, wiskat, friskis och liknande. Av dessa så har har mjau verkat bäst, då tidigare katt hade urinsten och vet rek detta, och gammelkatten spydde av allt annat även då.

Men ska kolla om djuraffären har fler märken som inte är på tok för dyra :).
 
Men ska kolla om djuraffären har fler märken som inte är på tok för dyra :).

Är det ett dyrt foder som krävs för att få ner katten i vikt så är det nog bara att bita i det sura äpplet. Annars kommer du få dyra veterinärräkningar istället, eller en död katt. Övervikt hos katt är inte att leka med.

//Hon som lägger runt 600 kr per månad på kattmat pga att kräket är allergiskt...
 
Ska se vad som finns i den lokala djur affären. Men t ex lantmännen där vi brukar handla kattmaten har bara mjau, royal och en hög med billig 20kg kattmat. Och Ica har märken som mjau, wiskat, friskis och liknande. Av dessa så har har mjau verkat bäst, då tidigare katt hade urinsten och vet rek detta, och gammelkatten spydde av allt annat även då.

Men ska kolla om djuraffären har fler märken som inte är på tok för dyra :).

tack för tipsen ^_^, ja sensitiven är ju först och främst till för den gamla, men den yngre har fått också i hopp om att de skulle kunna äta samma foder. Men hon har ökat snabbt i vikt nu.

Ska kolla närmre på Royal Caning sterilised apitite Control, light och indor. Får åka till arken zoo här, de har de flesta special foder.

Förlåt, men :banghead::banghead::banghead: på dig. Du har ju ignorerat varenda BRA tips du fått i den här tråden!

Du lägger säkert ner tusentals kronor varje månad på mat till dig och din familj. Hur mycket pengar lägger du på kött varje månad? Varför ska du ge dina stackars katter som faktiskt är de enda som verkligen behöver kött av alla i din familj ett billigt foder? De har väl rätt att få samma standard på sin mat som den du äter?

Ja, jag är trött på att folk tror att katter klarar sig på skiten som säljs i storpack på ICA...
Ja, nu är jag hård men ibland förtjänar man att få höra sanningen!
 
?
Så nära 700kr för kattmat är billigt? Det är mer än vad jag handlar för till mig själv i månaden.

Med för dyrt menar jag att jag som timanställd med en lön på ca 3000kr i månaden inte har råd med kattmat som kostar t ex 300kr kg vilket jag tycker att många gör.
Katten äter som sagt mycket kött utöver torrfodret, hon jagar väldigt mycket, och hon får även kött från bordet då det blir över. Både rått och tillagat.

Det är inte en försoffad innekatt som fått för mycket foder.
det är en aktiv utekatt med fallenhet för att gå upp i vikt pga att hon ätit ett foder med för mycket fett.
Och nej hon är inte gravt överviktig, men hon har lagt på sig max ett halvkilo det senaste året. Och jag försöker göra ngt åt det faktiskt! Ni kan skriva hur många :banghead: ni vill men jag har inte råd med svindyr kattmat eller har lust att köra 5 mil extra för att komma till en butik som säljer sån kattmat. Det som finns häromkring är royal canin som är av den bättre kvalitén och har inte arken zoo ngt bättre så kommer det bli royal canin till den unga katten också.
 
Är det ett dyrt foder som krävs för att få ner katten i vikt så är det nog bara att bita i det sura äpplet. Annars kommer du få dyra veterinärräkningar istället, eller en död katt. Övervikt hos katt är inte att leka med.

//Hon som lägger runt 600 kr per månad på kattmat pga att kräket är allergiskt...

Fel foder för fel katt ger övervikt, jag är inte korkad och jag är faktiskt inte snål när det gäller djuren, jag är fattig. hade jag varit snål så hade jag t ex inte haft en hovslagare som tar 1500 för en skoning, bara för att hästen trivs med hovslagen. eller för den delen sökt igenom varenda foder för känsliga katter det finns här för att den gamla katten ska må lite bättre i magen. (Sensitiven är nr 6 på listan av provade kattfoder och den bästa än så länge).

Nu försöker jag hitta ngt som min yngre katt kan må bra av, jag vill inte banta henne då hon kommer gå ner av sig själv bara hon får ett foder som passar henne.
 
?
Så nära 700kr för kattmat är billigt? Det är mer än vad jag handlar för till mig själv i månaden.

Med för dyrt menar jag att jag som timanställd med en lön på ca 3000kr i månaden inte har råd med kattmat som kostar t ex 300kr kg vilket jag tycker att många gör.
Katten äter som sagt mycket kött utöver torrfodret, hon jagar väldigt mycket, och hon får även kött från bordet då det blir över. Både rått och tillagat.

Det är inte en försoffad innekatt som fått för mycket foder.
det är en aktiv utekatt med fallenhet för att gå upp i vikt pga att hon ätit ett foder med för mycket fett.
Och nej hon är inte gravt överviktig, men hon har lagt på sig max ett halvkilo det senaste året. Och jag försöker göra ngt åt det faktiskt! Ni kan skriva hur många :banghead: ni vill men jag har inte råd med svindyr kattmat eller har lust att köra 5 mil extra för att komma till en butik som säljer sån kattmat. Det som finns häromkring är royal canin som är av den bättre kvalitén och har inte arken zoo ngt bättre så kommer det bli royal canin till den unga katten också.

Men anledningen till att katten gått upp i vikt är inte så relevant, faktum är att övervikt är ett livsfarligt tillstånd. 5 hg på ett år är MYCKET, det är en enorm belastning på kattens inre organ och leder. Kolla hur stort ett paket smör på 500 gram är och tänk dig det inuti katten. Jag hade en katt som jag tyckte var toktjock (hon inhalerade allt hon kom åt efter att ha varit hemlös, jag hann inte bromsa i tid) och det tog mig över ett år att få bort runt 5 hg på henne. Det gjorde en helt enorm skillnad på hur hon såg ut så jag trodde hon hade tappat minst ett kilo men jag tror det var 550 gram. Katten jag fortfarande har kvar har tappat 250 gr sedan hon gick över helt på blötmat för ett knappt år sedan, skillnaden är stor även där (hennes viktnedgång är dock inte helt önskvärd, hon är inte det mest matglada djuret i stan...).
 
Fel foder för fel katt ger övervikt, jag är inte korkad och jag är faktiskt inte snål när det gäller djuren, jag är fattig. hade jag varit snål så hade jag t ex inte haft en hovslagare som tar 1500 för en skoning, bara för att hästen trivs med hovslagen. eller för den delen sökt igenom varenda foder för känsliga katter det finns här för att den gamla katten ska må lite bättre i magen. (Sensitiven är nr 6 på listan av provade kattfoder och den bästa än så länge).

Nu försöker jag hitta ngt som min yngre katt kan må bra av, jag vill inte banta henne då hon kommer gå ner av sig själv bara hon får ett foder som passar henne.

Jag har inte sagt att du är korkad och jag har inte heller kallat dig snål.
 
Ska se vad som finns i den lokala djur affären. Men t ex lantmännen där vi brukar handla kattmaten har bara mjau, royal och en hög med billig 20kg kattmat. Och Ica har märken som mjau, wiskat, friskis och liknande. Av dessa så har har mjau verkat bäst, då tidigare katt hade urinsten och vet rek detta, och gammelkatten spydde av allt annat även då.

Men ska kolla om djuraffären har fler märken som inte är på tok för dyra :).
Annars är det ofta fraktfritt att beställa över nätet om man beställer en större säck. Dyrare foder blir billigare pga att det är mer kött o mindre skit i fodret, som gör att katten blir mättare snabbare. Om man inte vill ha blötmat, vilket är ännu bättre som de flesta påpekat ;)

För att inte tala om att kostnaderna blir mindre pga färre vet besök när katten blivit dålig pga fel mat och övervikt :)
 
?
Så nära 700kr för kattmat är billigt? Det är mer än vad jag handlar för till mig själv i månaden.

Med för dyrt menar jag att jag som timanställd med en lön på ca 3000kr i månaden inte har råd med kattmat som kostar t ex 300kr kg vilket jag tycker att många gör.
Katten äter som sagt mycket kött utöver torrfodret, hon jagar väldigt mycket, och hon får även kött från bordet då det blir över. Både rått och tillagat.

Det är inte en försoffad innekatt som fått för mycket foder.
det är en aktiv utekatt med fallenhet för att gå upp i vikt pga att hon ätit ett foder med för mycket fett.
Och nej hon är inte gravt överviktig, men hon har lagt på sig max ett halvkilo det senaste året. Och jag försöker göra ngt åt det faktiskt! Ni kan skriva hur många :banghead: ni vill men jag har inte råd med svindyr kattmat eller har lust att köra 5 mil extra för att komma till en butik som säljer sån kattmat. Det som finns häromkring är royal canin som är av den bättre kvalitén och har inte arken zoo ngt bättre så kommer det bli royal canin till den unga katten också.
Royal canin är inte ett bättre foder pga ganska dyrt. De är spannmål vilket inte katter ska äta, det äter dom inte natuligt i de vilda. Du kan beställa över nätet, vilket ofta är billigare tom. 500 g är mycket som @Tassetass skriver. Det är billigare att köpa ett dyrare foder än att behöva besöka veterinär pga sjuk katt. Dessutom är tillagat kött inte bra, bara rått ska det vara o av rätt proportioner.
 
Förlåt, men :banghead::banghead::banghead: på dig. Du har ju ignorerat varenda BRA tips du fått i den här tråden!

Du lägger säkert ner tusentals kronor varje månad på mat till dig och din familj. Hur mycket pengar lägger du på kött varje månad? Varför ska du ge dina stackars katter som faktiskt är de enda som verkligen behöver kött av alla i din familj ett billigt foder? De har väl rätt att få samma standard på sin mat som den du äter?

Ja, jag är trött på att folk tror att katter klarar sig på skiten som säljs i storpack på ICA...
Ja, nu är jag hård men ibland förtjänar man att få höra sanningen!
Håller med.
 
TS, animail skickar sina grejer hem till dörren hos dig så det paketet behöver du inte ens hämta ut! De säljer Bozita i storpack till bra pris. De säljer även flera spannmålsfria torrfoder om Lynx, Acana och Orijen. Min katt har fri tillgång på blötmat (Bozita/Mjau), torrfoder (Acana Wild Prairie) och färskfoder (VOM). Och hon kostar mig knappa 250 kronor i månaden. Och det är en innekatt som inte jagar egen mat.
Ett bra foder utan massa "annat skit i" ger en bra mättnadskänsla och katten äter betydligt mindre än ett foder med spannmål.

Att endast utfodra med torrfoder ökar även riskerna för njurproblem. Jag utfodrar själv med torrfoder, men det är endast för att det alltid ska finnas något om Lava blir hungrig när jag inte är hemma och blötmaten tar slut.

Tillägg. Arken Zoo har både Acana, Orijen och Bozita. Det är dyrt, ja men inte så mycket dyrare än RC. Och katterna äter betydligt mindre.
 
Varför är blötmat bättre än torrfoder?
Jag träffade nyss en gammal farbror med sin fina katt. Den hade fått diabetes och fick ej mer torrfoder då det innehåller mer kolhydrater. Han mätte själv blodsockret på katten och gav den sprutor. Han hade själv sett sambandet då kattens blodsocker steg dramatiskt när han gav den torrfoder fastän den gått ner i vikt...
 
Men anledningen till att katten gått upp i vikt är inte så relevant, faktum är att övervikt är ett livsfarligt tillstånd. 5 hg på ett år är MYCKET, det är en enorm belastning på kattens inre organ och leder. Kolla hur stort ett paket smör på 500 gram är och tänk dig det inuti katten. Jag hade en katt som jag tyckte var toktjock (hon inhalerade allt hon kom åt efter att ha varit hemlös, jag hann inte bromsa i tid) och det tog mig över ett år att få bort runt 5 hg på henne. Det gjorde en helt enorm skillnad på hur hon såg ut så jag trodde hon hade tappat minst ett kilo men jag tror det var 550 gram. Katten jag fortfarande har kvar har tappat 250 gr sedan hon gick över helt på blötmat för ett knappt år sedan, skillnaden är stor även där.
TS, animail skickar sina grejer hem till dörren hos dig så det paketet behöver du inte ens hämta ut! De säljer Bozita i storpack till bra pris. De säljer även flera spannmålsfria torrfoder om Lynx, Acana och Orijen. Min katt har fri tillgång på blötmat (Bozita/Mjau), torrfoder (Acana Wild Prairie) och färskfoder (VOM). Och hon kostar mig knappa 250 kronor i månaden. Och det är en innekatt som inte jagar egen mat.
Ett bra foder utan massa "annat skit i" ger en bra mättnadskänsla och katten äter betydligt mindre än ett foder med spannmål.

Att endast utfodra med torrfoder ökar även riskerna för njurproblem. Jag utfodrar själv med torrfoder, men det är endast för att det alltid ska finnas något om Lava blir hungrig när jag inte är hemma och blötmaten tar slut.

Tillägg. Arken Zoo har både Acana, Orijen och Bozita. Det är dyrt, ja men inte så mycket dyrare än RC. Och katterna äter betydligt mindre.

Ska som sagt kolla vad de har och se om de har ngt som kan passa min.

Kan inte ge fri tillgång då det är 2 katter med olika behov. Men för den yngre så blir det hon jagar det kött hon får istället för blötmaten ;). Så det är inte uteslutande torrfoder hon äter i alla fall, (den gamla spyr av alla blötfoder också tyvärr).

Ska försöka hitta ett foder som har högt kött värde och lite kolhydrater i morgon. (Läste förresten på några portion påsar blötmat idag, de flesta innehöll både socker och stärkelse :/.
 
Ska som sagt kolla vad de har och se om de har ngt som kan passa min.

Kan inte ge fri tillgång då det är 2 katter med olika behov. Men för den yngre så blir det hon jagar det kött hon får istället för blötmaten ;). Så det är inte uteslutande torrfoder hon äter i alla fall, (den gamla spyr av alla blötfoder också tyvärr).

Ska försöka hitta ett foder som har högt kött värde och lite kolhydrater i morgon. (Läste förresten på några portion påsar blötmat idag, de flesta innehöll både socker och stärkelse :/.
Vilka påsar läste du på?
 

Liknande trådar

Katthälsa Veterinären ringde just och Missias sköldkörtelprov såg bra ut... men hon har som sagt gått ner i vikt. Han tyckte jag skulle leta upp...
2
Svar
23
· Visningar
2 460
Senast: Fille
·
Katthälsa Ger ni ngt sånt? Vår 15 åring har blivit gammal och sliten, lite dassig i pälsen och tappat vikt (överviktig innan) nu mer i normal...
Svar
7
· Visningar
2 646
Senast: Gimlan
·
Övr. Katt Min kära katt har de senaste dagarna gått från att vara en katt som sover halva dygnet till en katt som sover hela. Hon har i övrigt...
Svar
9
· Visningar
6 370
Senast: Heulwen
·
Övr. Katt Jag har två kattungar (hanar) på 4 ½ månad hemma och det är våra första katter. (vanliga bondkatter) En kompis till mig, som har många...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 587
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp