Bukefalos 28 år!

tillskott till gammal katt?

Buck

Trådstartare
Ger ni ngt sånt?
Vår 15 åring har blivit gammal och sliten, lite dassig i pälsen och tappat vikt (överviktig innan) nu mer i normal hull.

Hon har känslig mage och spyr lätt, har testat bvitamin vilket hon älskade, men spydde upp den senare...
Royal canin för sterila gamlingar fungerade ok, men är lite dyrt. Och ungkatten tyckte ju att d3n var jätte mumsig också.
Royal canin för känsliga magar var inte heller så jätte bra.

Har nu mjau kött, vilket är bäst för hennes mage (fisk går inte alls). Ger lite denta stick för katt för tänderna vilket också fungerar.

Men vad kan man ge för tillskott? Har 2 andra katter som gärna äter gamlingens mat, så ngt i godis form vore bäst.
 
Sv: tillskott till gammal katt?

Har ni kollat alla värden? Dassig päls och tappat hull är ju de enda synliga symptomen för en hel del vanliga ålderskrämpor.
 
Sv: tillskott till gammal katt?

Nej inte kollat ngt än, har funderat att ta med henne och dottern på en hälsokoll. 15 och 14 år gamla men mamman ser mycket äldre ut ( nya kattungen som far runder och ska leka med henne har nog viss del i det.)

Tänkte lite mer generella tillskott för gamlingar,
 
Sv: tillskott till gammal katt?

Det finns inga generella tillskott för äldre katter. En katt som inte håller sig fin på bra mat (vilket mjau är) och möjligen extra fett behöver kollas. Sköldkörtel, njurar mm. Ofta ligger det smygande sjukdom bakom att de tappar kondition.
 
Sv: tillskott till gammal katt?

Jag har en gamling som är 17 år. Jag ger honom lite VitaBe B-vitaminer för katt.
Var på djursjukhuset och köpte en pasta ( i en spruta) mot illamåendet. Tycker inte att det hjälpte alls.
Har du avmaskat?
 
Sv: tillskott till gammal katt?

Katten är avmaskad, var i stort behov av det då det var det som låg bakom viktminskningen åtminstone. Efter avmaskningen är hon mycket finare i päls och hullet.

Pälsen är inte "sjuk-dassig" utan bara som på en gammal katt som blir lätt terroriserad av en 0, 8åring :p.
Kan säga att hon rör sig mer nu än på de senaste 7åren, hon är pigg och är klar i blicken, pälsen är hyffsat glansig och mjuk, men t ex svansen ser klen ut och hon är inte så fluffig" numer.
Tror det är vitaBe hon fått, min mosters 16åring får det och han är otroligt fin i pälsen och pigg som bara den trots att han är både rund som en boll och stendöv :p.
Men vår har alltid sett lite sliten ut, bonnkatt som antagligen är lite inavlad nånstans nära i släkten. Hennes "ungar" är/var mycket tjockare i pälsen och mycket större.(olyckor men de bästa katter vi någonsin haft).
 
Sv: tillskott till gammal katt?

Vår gamla Alex, 16 år, växlar ganska mycket i kondition tycker jag. Hans värden var jättefina när vi kollade upp honom, men han blir ganska tunn emellanåt, lite stel och nästan lite vinglig ibland. Under de perioderna sover han väldigt mycket och är ganska stillsam. Andra perioder är han som en ungkatt igen, leker med sin leksaksråtta, går ut och kollar reviret, håller koll på hela hushållet.

Kanske är vanligt att det går lite upp och ner med gamla katter?
 
Sv: tillskott till gammal katt?

Kan vara njurarna om jag ser till egen erfarenhet. Men jag är absolut ingen expert.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 356
Senast: Jamienoble
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
996
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 628
Övr. Katt Vi har en 12 årig honkatt som är vår lilla älskling och hon är väldig bortskämt. Hon får alltid det bästa (enligt veterinären men inte...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Thunderjaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp