Lilla

Trådstartare
Trots undersökningar har inte veterinärerna kommit fram till varför min kattunge spyr.
Hon spyr och blir allmänpåverkad.
Diskussioner leder till foder. Känslighet? Allergi?
Vet inte ens om det beror på foder.
Men vad föredrar ni för foder?
1. Torrfoder, blötmat eller både och?
2. Vilket/vilka märken?
 
Min ena har foderallergi och äter torrfoder med insektsprotein från Virbac. Det finns bara son torrfoder.
Den andra får blötmat från Bozita och fri tillgång på Mjau noga utvalt torrfoder. Ska byta ut torrfodret tror jag mot något som bidrar till finare päls (även om hon redan är drömmigt mjuk och blank :love: )
 
Min ena har foderallergi och äter torrfoder med insektsprotein från Virbac. Det finns bara son torrfoder.
Den andra får blötmat från Bozita och fri tillgång på Mjau noga utvalt torrfoder. Ska byta ut torrfodret tror jag mot något som bidrar till finare päls (även om hon redan är drömmigt mjuk och blank :love: )
Hur konstaterades foderallergi?
 
Tror veterinärerna på allergi? Din katt får ju tydligen feber, är det verkligen ett symtom på allergi?
Nej det gör dom inte. Dom tror inte på magproblem öht.
Jag säger som du att det borde inte ge feber. Nu får hon inte det varje gång hon spyr men ändå.

Men många som tycker att hon bara ska äta torrfoder och tillslut vet man inte vad man ska lyssna på och inte.
 
Men allergier påverkas inte av om katten äter torrt eller vått, det den kan vara överkänslig är ett visst protein, t ex kyckling. Då reagerar den på allt med kyckling i, oavsett om det är torr- eller våtfoder.

Det låter så himla tråkigt med din katt. Har du en riktigt bra och kunnig veterinär som utrett henne?
 
Men allergier påverkas inte av om katten äter torrt eller vått, det den kan vara överkänslig är ett visst protein, t ex kyckling. Då reagerar den på allt med kyckling i, oavsett om det är torr- eller våtfoder.

Det låter så himla tråkigt med din katt. Har du en riktigt bra och kunnig veterinär som utrett henne?
Tack. Hon har hela tiden ätit blött som grund och smaskat lite torrfoder då och då.
Ja det är frustrerande.
Vi har en ”till vardags veterinär”. Jag upplever henne som kunnig och mån om varje djur.
Har en kompis som är veterinär men han är inte i första hand smådjursvet men en stor trygghet att ha ändå.
När hon var på klinik var det på Evidencia. När hon kom in akut var det en vet och under resten av tiden hade hon en annan. Han lät vänlig och kunnig. Han var lika frågande som oss vad det kom sig av. Blodprover, röntgen, ultraljud och bukspottskörtelsprov visade ingenting. Eller ja, blodprovet visade hög sänka men inte förklaringen till det.
Han sa att dom kollat allt som känns rimligt att misstänka.
Pappa var den som hade kontakten när hon var inlagd så jag kan ha missat ngn detalj.
Men helt klart är att dom inte vet varför hon blir dålig.
 
Feber och hög sänka låter ju som en infektion. Så jättetråkigt att de inte hittar var den sitter isåfall. :(
 
Feber och hög sänka låter ju som en infektion. Så jättetråkigt att de inte hittar var den sitter isåfall. :(
Ja. I går spydde hon tre ggr och blev allmänpåverkad.
Lite piggare en stund i natt men spydde två ggr på morgonen.
Pappa har gett vätskeersättning och nu är det snart 3 h sen hon spydde men har fått feber och mår inte bra.
Ringde kliniken. Där var man stressade och Millies vet skulle inte kunna ringa förrän efter 17.
Dom hänvisade till vår ”vardags vet” och sa att dom kunde skicka journaler till henne för att underlätta.
Hon i sin tur tror inte att hon varit helt frisk och det köper jag.
Hon sa att hon gottgör sig vätskeersättningen om hon inte spyr direkt.
Hon ville att pappa skulle prata med Millies veterinär på kliniken för hon kunde inte göra ngt mer än att ev rekommendera penicillin igen.
Men eftersom katten är rejält påverkad och varit dålig snart ett dygn känns det fel att bara vänta.
Fick en tid kl 17. (På kliniken 10 mil härifrån) Dom var helt fullbelastade.
Vi fick komma innan om det var kris.
Det är väl en tolkningsfråga då katten mår skit men troligtvis inte är på väg att dö precis nu.
Hua vad det här är baksidan med att ha djur.
 
Hoppas ni kommer iväg till tiden kl 17 i alla fall! :heart
Mamma och pappa åkte med henne nu. (Jag klarar det inte) Tempen stiger hon är slappare än en disktrasa.
Vi är inte veterinärer och kan inte veta hur akut det är så vågar inte chansa. Dessutom är det 1 h att köra.
Allt jag önskar är att hon kommer hem igen. Idag eller en annan dag.
 
Mamma och pappa åkte med henne nu. (Jag klarar det inte) Tempen stiger hon är slappare än en disktrasa.
Vi är inte veterinärer och kan inte veta hur akut det är så vågar inte chansa. Dessutom är det 1 h att köra.
Allt jag önskar är att hon kommer hem igen. Idag eller en annan dag.
Superbra att de åkte! Hoppas allt går bra nu. :heart
 
Millie har träffat veterinär.
Dom kunde inte erbjuda ngt annat än att köra samma race igen. Jag vägrar. Hon har samma symptom EXAKT så att beta 15 tusen igen och utsätta henne för stressen nej tack.
Skulle prata med Millies veterinär(den hon hade när hon var inlagd) men lutar åt att hon får ngn spruta under huden som motverkar uttorkning och kortison. Kul nästan jämt.
 
Mamma och pappa åkte med henne nu. (Jag klarar det inte) Tempen stiger hon är slappare än en disktrasa.
Vi är inte veterinärer och kan inte veta hur akut det är så vågar inte chansa. Dessutom är det 1 h att köra.
Allt jag önskar är att hon kommer hem igen. Idag eller en annan dag.

Går hon ute?

Min S hade flera episoder med hög feber där man inte hittade orsaken. Repade sig mellan men blev dålig igen. Var så I ett knappt år. Låg på djursjukhus flera gånger. Fick antibiotika pga bla tecken på infektion. Alla undersökningar och några till men ingen blev klok på varför.

Sen kom i samband med en feberepisod neurologiska problem. Blev bara sämre tyvärr och inget de gjorde hjälpte. Obduktionen fastställde att det var bornavirus, dvs vingelsjuka. Dock atypiskt förlopp. I efterhand tror de feberepisoderna hörde samman. Blev inte ens två år tyvärr.

Han kräktes dock inte.
 
Går hon ute?

Min S hade flera episoder med hög feber där man inte hittade orsaken. Repade sig mellan men blev dålig igen. Var så I ett knappt år. Låg på djursjukhus flera gånger. Fick antibiotika pga bla tecken på infektion. Alla undersökningar och några till men ingen blev klok på varför.

Sen kom i samband med en feberepisod neurologiska problem. Blev bara sämre tyvärr och inget de gjorde hjälpte. Obduktionen fastställde att det var bornavirus, dvs vingelsjuka. Dock atypiskt förlopp. I efterhand tror de feberepisoderna hörde samman. Blev inte ens två år tyvärr.

Han kräktes dock inte.
Första gången hon blev sjuk hade hon inte varit ute alls.
Andra gången innätat altan plus lite ute i koppel.
Nu tredje gången innätat altan och ganska mycket ute i koppel.
 
Millie p-pillerdag är imorgon. Någon som vet om jag ska ge det som vanligt eller låta bli?
 
Första gången hon blev sjuk hade hon inte varit ute alls.
Andra gången innätat altan plus lite ute i koppel.
Nu tredje gången innätat altan och ganska mycket ute i koppel.

Då låter det osannolikt det skulle vara borna iaf! Vet du om de provtagit för specifika åkommor?

Jag tror inte på allergi iom feber. Skulle fråga vet ang p_piller.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 081
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: Nikan
·
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
486
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 072
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp