gul_zebra

Trådstartare
Vad tycks om Lurvas (marsvinets) foderstat nu då, något som bör ökas, minskas, lägga till, tas bort?

Han har iaf fri tillgång till hö och vatten. Får en näve pellets (Carrier) varje morgon och får en morot varje dag just nu, ska köpa vitkål imorrn. Han har hittills även fått en äppelklyfta/dag (1 åttondels äpple typ) de senaste två dagarna, har även slängt in lite solrosfrön ibland. Vad tycker ni om det? Har haft honom sedan i söndags bara så än så länge har han inte hunnit få så jättemycket olika gottgott.
Han behöver gå upp i vikt dessutom, är riktigt smal. Några tips för det? Usch, och syrran tycker han är fet. Hur sjutton kan han vara fet när man kan känna ryggraden och de där två benen på baken på varje sida om ryggraden, sticka ut :crazy:
 
Marsvin är ju liksom formade som små korvar (även de magra, de korta benen gör "synvillan"), det är kanske därför hon tror att han är fet? :crazy:
 
Är det säkert, men hon borde ju känna när hon klappar honom :crazy: Inte för att ryggraden känns så tydligt, men känner man efter så känns den. Så nu har jag TVÅ magra djur att försöka få upp i vikt. Gaah :crazy:
 
Det låter som om du göder det lilla livet. Varning- marsvin har en tendens att bli tjocka vandrande Bob-korvar, som skriker när de är sugna på nåt gott!

Mina två får hö, 1 dl pellets och högst en morot eller annat per dag att dela på, men de tokäter allt de kommer över och är ganska runda, kan inte ha fri tillgång till hö för de trycke ri sig allt de kommer över....
 
De ska ha fri tillgång på hö!!! Om dom är tjocka så ska du ge dom mindre pellets. Grönsaker är bara nyttigt, det är bättre att ge grönsaker än pellets!
 
Se upp med för mycket äpple=munsvamp :crazy:
Mina som är lite tunnare göder jag (är lite svåra att få upp i vikt) och får mer kraftfoder.
Jag har en som börjar bli för rund och hon får knapp något alls.
Bara pytteskrammel.
Jag blandar och ger efter behov.
Ge honom fri tillgång ett tag om han äter höet ordentligt men försök gärna att få tag på lite helhavre att lägga i också (höjer fosforhalten).
Majs äter dom i sin naturliga miljö och majs är proteinrikt.
Testa och se om han vill ha lite.
Det tar ofta ett litet tag innan dom går upp i vikt så ha lite tålamod :D
Solrosfrön får inte mina marsvin.
 
De behöver ju hö för att matsmältningen ska fungera ordentligt + nerslipning av tänderna, klart de ska ha fri tillgång :eek:
Och japp, han ska gödas, mager liten gubbe...

Stollan: Tackar för tipsen :bow: Ska kika på havre sen också. Vad är det för majs, konserv, majskolv från djuraffär eller något annat?
Har iaf köpt vitkål så han får ett helt blad (av den då (vitkålen är en fjärdedels typ så bladen är halva) och en morot om dagen, ½ dl pellets varje morgon och fri tillgång på hö. :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 392
Senast: Sar
·
O
Övr. Djur Jag har dragit mig för att fråga ett tag nu eftersom de svar jag mest får är att jag inte sköter mina marsvin som jag ska när jag...
Svar
10
· Visningar
2 509
Senast: Osis
·
P
Foder & Strö Pållen vi har ska ner i vikt. Lite knöligt tycker jag då vi nu ska ta det lugnt (läs hästvård om massage/låsta bogblad osv). Hon har...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: ponnydamen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp