Foder med vete i gör som så att hundens mage enbart fylls ut och hunden blir mätt, men det kan inte ta upp särskilt mycket näring alls. Då har man en hund som inte kan sätta alla muskler den ska, och ha ett perfekt hull.

Jag pratar inte bara om protein och fett, utan om balansen av Kalcium och Fosfor, vad för vitaminer som finns i, hur mycket av allt som finns i och så vidare.

Två foder som är lika bra gällande protein/fett, och där det kommer från en bra källa skiljs åt i vitaminerna, balansen, övrigt innehåll..

Edit: Jag räknar inte ris som spannmål nej, för det är inte till för bukfylla.
 
Jag ger Carrier jag, har tidigare gett Royal Canine med gott resultat.
 
Då är jag med hur du tänker.

Håller argumentet att de "dyrare" fodret är så "koncentrerat" att du ger så pass mycket mindre att det skulle kosta ungefär lika som ett billigare?

Kan du svara på om det finns något foder som är "billigare" men ändå bra samansatt?
Jag ger för tillfället Carrier orginal. Vilket jag vet innehåller vete. Därför är jag på jakt efter ett bättre. Vad säger du som är insatt om Lamm&Ris (det gav jag innan), Aktiv eller energy t.ex? Kan du ge mig något bra tips? Fodret finns här!

Tacksam för hjälp!
 
Kan du svara på om det finns något foder som är "billigare" men ändå bra samansatt?

Tycker Du ska kolla upp Magnussons. Ett bra foder som endast kostar 320:- för 15 kg. De hundar jag känner som använder det håller sig i bra hull och blanka och fina i pälsen.

Bakat foder
Bakningen är den process som bäst bevarar råvarornas naturliga egenskaper.


Helt naturligt
På grund av den höga råvarukvaliteten och den speciella processen, behöver konserveringsmedel inte tillsättas vid tillverkningen av Magnusson.



Smaken
Magnusson har en mycket hög smaklighet. Hur bra hundmaten än är, är den värdelös om inte hunden vill äta den.



Priset
Genom att vi säljer direkt till kennlar och flerhundsägare samt lägger väldigt lite pengar på marknadsföring och tjusiga förpackningar, kan vi hålla ett mycket lågt pris i förhållande till produkter med jämförbar kvalitet.



Väl beprövat
Magnusson används kontinuerligt av mer än 2000 kennlar i Norden.



Svensk produkt
Sverige anses ha Europas och kanske världens strängaste regler avseende jordbruket. I Sverige är all användning av antibiotika och tillväxthormoner förbjuden.



Alltid färskt
Eftersom vi levererar Magnusson direkt ifrån fabriken till hundägaren, är hundmaten alltid färsk. Normalt aldrig över 12 dagar vid leverans. (Jämförelsevis av importprodukter ifrån exempelvis USA eller Canada).
 
Åhh, tack för det svaret!
Jag hade ju hemskt gärna fodrat henne med det allra allra bästa, men nu när jag studerar har jag vissa begränsningar. Missförstå mig inte, mina hundar far absolut inte illa på något vis. Men jag vill ha ett bra, prisvärt foder som inte ruinerar mig samtidigt.

Vad säger du Kaza, om argumentet "bättre foder mindre giva"?
Är det något som skulle märkas på t.ex magnussons?
 
bättre foder mindre giva"?

Absolut!

Enda nackdelen är väl om man har en hund med stort tuggbehov, då kan det kanske vara bökigt med ett "koncentrerat" kvalitets foder. Men gillar hunden frukter, grönsaker, popcorn och liknande så kan de ju få lite sånt till dessert. :)
 
Eftersom att mina hundar behöver mycket mat och lite näring :crazy: så har jag funderat på Magnussons. Men eftersom att det är ett vetebaserat hundfoder så säger alla att det är så dåligt dåligt dåligt dåligt. *hmm*

Att hundarna skiter ut mycket spelar ingen roll för mig, huvudsaken är att de håller sig MÄTTA och att tarmen får jobba. Med den lilla fodermängden de får idag så är så klart bajsmängden liten också och min äldre hund blir väldigt trög i magen av att ha så hård avföring.

Så.. Vaddå? Du har träffat flera hundar som är fina på Magnussons och en bekant till mig ger det med gott resultat till alla sina 10 hundar...

En säck kostar i fabrik mindre än 200... Jäkligt bra pris för en skral studentkassa...
 
Magnussons får man inte ge mindre giva av, eftersom det är baserat på vete. Det ger stor bukfylla, men hunden kan inte ta upp lika mycket näring då. Dessutom har det ganska lågt antal kalorier, vilket ger att man måste ge mer mat ändå i slutändan, speciellt till en GD som behöver få i sig många kalorier per dag, även som vuxna.

Jag ska kolla runt på lite foder åt dig nu, har du något pris du känner ligger som max? På ett ungefär..
 
High Energy Professional där ser väldigt bra ut, på pappret :) Men jag vet ju inte hur Nova är, om hon behöver mycket eller lite fett, blir mätt snabbt, osv..

Jag kollar vidare..
 
jag ger min hund royal canin energy 4800...
det funkar kanon på min..med ett "vanligt" foder tappar han varje liten uns av fett... :(
 
Vad gullig du är!
Jag blir helt rörd!
Tusen tusen tack för hjälpen!

Priset är ju en känslig fråga.
Man vill ge det bästa till det lägsta priset :smirk:
Nu äter Nova ca 20kg/20dagar då landar månads kostnaden på ca 400kr.
Det känns pinsamt lågt... :o
Men det är just därför jag frågar om jag får ner givan så att det skulle kompensera ett högre pris.

Jag kan tänka mig en månads kostnad runt 600kr.
Nu när hon får 2l/dag är hon sugen var 12:e timma ungefär. Då vill hon gärna ha sin mat.

På Carrier orginal tycker jag att hon nu ligger snäppet för smal. Inte mager dock.
MEN, så är hon 16månader. Inte i sin vackraste ålder.
Jag vill också ge henne den bästa möjligheten att utveckla sina muskler. Möjligtvis att det är liiite lite efter i korset. Så åter igen, åldern....

Tack snälla för att du (/ni) tar din tid till detta!
 
Det är just pga Xantis ålder som jag valde att ge henne det här fodret som hon äter nu :) Hon satte inte mer muskler och var lite väl smal, dock inte SMAAAAL, som Nova alltså.
Nu sätter hon muskler hela tiden, har ökat i hull och ÄLSKAR maten samt är inte lika hungrig, trots mindre giva. Så jag vet inte, det kanske är ett mer mättande foder eftersom det är så högt i energiinnehåll, det har jag faktiskt inte forskat i än. Ska nog göra det! :)

Som det är nu behöver Xanti mellan 12-14 dl om dagen medans jag tog upp henne i vikt, och när hon börjar bli pyttelite över vad jag tänkt så sänker jag henne någon deciliter bara. På det andra fodret behövde hon äta 18 dl om dagen, och det orkade hon inte få i sig alls. Då åt hon heller aldrig ben eller godis, var för mätt liksom. Nu äter hon mycket ben igen och dom fina tänderna är tillbaka! :)

Har du provat Royal's GIANT-serie något? Dom är väldigt bra om man inte har en hund som behöver så mycket som min!
Jag ska kolla vad som finns i där, och se hur mycket som går åt på ett ungefär åt Nova för att se vad du landar på för kostnad.
Men du kanske vill ha ett foder som den lille kan äta också? Eller äter dom separat?

Min månadskostnad ligger för övrigt på ca 500 kr för hennes mat, men det är för att vi har uppfödarrabatt. Annars hade det legat på 600 kr. Så det är inte SÅ mycket dyrare att gå på sådana foder :)

Jag återkommer med ett svar om ett tag! :cool:
 
Om du ger henne RC GIANT Adult så skulle hon behöva ca 650 g/dag. Det ger 650g/dag*30dagar=19,5 kg/månad. Vilket ger en månadskostnad på 500 kr.

Det är ganska så stora bitar vilket gör att dom äter långsammare och inte riskerar magsäcksomvridning lika lätt. Bra balans av allting också :)

Jag vet dock inte om hon blir mätt på det? Men det är värt ett försök i 1 månad tycker jag :)
 
:banana: Så här glad är jag nu!


Jag skall prova detta! Så fort som möjligt, men det kommer nog ta en vecka till innan jag kan börja.

Lillan kan ju äta Carrier under prövo tiden.

Som det är nu köper Kerstin in till viss uppfödar rabatt. Om det har gett resultat efter 1 månad så kan hon säkert titta på om hon kan ta in det.
Kan det ge resultat så snabbt som 1 månad?
Om hon inte blir mätt så får vi poppa popcorn som Kaza säger!

Tackar tackar hittills!
Skriv gärna mer om du kommer på!
För övrigt skall jag prov jobba i natt! Håll tummarna!
Sommar jobb, here I come!
 
Det brukar hinna ge resultat så snabbt, du ska se hur fort det gick på det här nya fodret till Xanti! Efter 2 veckor var hon mycket mer musklad, mer uthållig och gick upp flera kilo! Är äntligen så fin som jag vill ha henne nu :)

Vi har ju också uppfödarrabatt som sagt, då får man det 98 kr billigare, om jag inte minns helt galet nu. En hundring gör ju ganska stor skillnad i längden! Förvisso får hon mer ben då istället, men det är sånt man glömmer bort :angel:

Om hon går upp i vikt av det här fodret (Vilket hon borde göra, för det ligger högre) så kan du sänka ner henne litegrann om hon inte stannar i vikt när hon är som du vill ha henne. Det kan jag räkna om då om du vill, och om allt funkar som det ska då förstås :)
 
Men vad skönt att höra!
Jag trodde att det var evighets arbete!
Som sagt, jag testar en månad. Sen pratar jag med Kerstin.

Kan säga att det gick super i natt! Kommer troligtvis att jobba. Så nu har jag hopp om livet! Pengarna är nämligen i princip slut NU, och de enda säkra jag får kommer i slutet av augusti...
Men nu känns det lite lugnare!

Jag skall hålla Dig/Er underrättade om hur det går!
 
För det första Doggy är nog inte särskilt bra foder :confused:

Jag ger Royal Canin, mini adult.

Det kostar mer att ge kvalitétsfoder, men det är värt det.
Mina är satans kräsna, och endast royal canin går ner :D men så är dom småskitar också :angel:
 
Min hundar får Carrier Lamm & Ris
Min colliehane var jäkligt kräsen på sin mat ett tag..eller han var löjlig rent av. Jag fick sitta o mata honom för att han skulle äta. :eek:
Nu äter han när jag INTE är där, helt plötsligt har han kommit på att han vill äta i lugn o ro..och visst får han det då..ingen blir gladare än jag som slipper sitta o mata :D
Vår collietik däremot hon äter inte om hon inte ser mig. Jag måste sitta brevid henne eller iaf vara i samma rum. Det fungerar om jag går o hämtar dammsugare oxå, för av någon anledning äter hon som bara den när jag sätter på dammsugarn. Hon är rädd för den så hon kanske tror att den ska suga upp maten :D

Ett tips jag kan ge dig. Testa att ta bort VOV och häll istället på lite olja. Det är även bra för pälsen på dom :)

Lycka till!
 
Jag vet att det inte är speciellt bra, det är dock det enda han har ätit hitills.. Brukar blanda det med vanlig fil, hört att det ska vara bra för matsmältninegn och det slukar han oftast. Dock äter han bara 1 gång om dagen, tycker att det är litet för en colliehanne på 2½ år. :crazy:
 
Jo tack.. känner igen det där med matandet. Zicco är likadan.. fast han har bättrat sig lite nu. Nu kan han äta en liten bit (så länge man är i samma rum) sedan kommer han bort till en för att visa hur duktig han är, säger man sen duktig vovve så går han genast och äter igen..

Tack för tipset med oljan, vilken sort ska man använda? Eller spelar det ingen roll?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har åkt på rejäl gastrit. Hon har tidigare visat små tecken på kronisk gastrit (rapningar ibland, kräsen osv) men det har...
Svar
6
· Visningar
915
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 075
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej, Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på...
Svar
5
· Visningar
1 233
Senast: Rebe92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp