Bukefalos 28 år!

K

klaraN

Hej. nu tänker jag fråga den frågan som många frågat här, men man har aldrig riktigt fått det svar man förväntat sig att få:
Vad ska man ge hästen för foder??
man tycker ju att kraftfoder och grovfoder (och vatten såklart) borde räcka, men sen finns det dom som ger hur mycket som helst!? betfor,vitaminer,mineraler,typ,soja? och sånt dära,hö och mycket mera. men det kanske först och främst gäller tävlingshästen som ju behöver MYCKET energi osv.
men om man bara har ett vanligt varmblod/nordsvensk som man inte rider så ansträngande, men ändå försöker hinna med varje dag i veckan. mycket uteritter i skogen, några hopp/dressyrpass på ridbanan ibland. men absolut inte jätte ansträngande för hästen. behöver man verkligen ge den alla dessa tillskott osv då? enbart hö kanske inte är det bästa, men bara lite kraftfoder som ger lite extra energi? men ah, förra ägaren säger ju vad hästen fått osv. men jag tänkte det händer ju ibland att man själv inte har samma sorts foder? hon/han kanske har ett hö med "blabla" värden, medan mitt hö är något helt annat. hur ska jag då göra?

jag läste lite om hösilage på internet, så här stod det:
Analysen ger dig också näringsinnehållet som ju kan variera kraftigt. Ridhästar behöver ett foder som innehåller 40 – 50 gram smältbart råprotein per kilo torrsubstans och energivärdet bör ligga på 8-9 megajoule per kilo torrsubstans.
ärligt talat så förstod jag inte mycket av det här. vadå 40-50 gram smältbart råprotein PER kilo torrsubtans? vadå PER KILO? åh
 
Sv: Foder!!

Lite kort svar på en omfattande fråga.
Alla hästar bör ha sin bas för fodret i grovfoder.
Grovfoder är hö, ensilage och lusern.
För att få reda på värdena som grovfodret innehåller gör man analys på fodret.
Det du har läst om fodret är då analyssvaret och det redovisas ofta på två sätt i protokollet. Dels per kilo foder och dels per kilo torrsubstans. Torrsubstansen är ett mått på hur mycket vatten fodret innehåller. Ensilage har lägre torrsubstans än hö och väger då volymmässigt mer än hö. Så för att det ska gå att jämföra olika typer av foder väljer man att använda måtter kg/TS istället för bara kilo raktav.

När man har analysvärdena så kan se över hästens behov och då se om den behöver något mer. Minearaler och selen brukar alla behöva och salt. Men kraftfoder behöver långt ifrån alla hästar ha.

Har man ingen analys och inte heller har möjlighet att göra en så får man chansa och fodra med ögat. D v s ge hästen foder på känn och se hur den blir, smal, lagom eller tjock och anpassa fodret efter det. Det kan då vara en bra ide att komplettera hö/ensilage med lusern till att börja med. För på lusernet finns alla värdena och de är något högre än vad normal hästen behöver.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 903
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 149
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 822
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
921
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp