• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare lein
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 928
L

lein

hej jag undrar om hur mkycket kraft jag ska ge min lila isis?
jag gjer han ungefär 1-2 dl efter varje rid pass och jag rider ungefär 4-5 gånger i veckan.
ger jag han för mycket eller ska jag öka på det, vad tycker ni?

mvh madeleine

Sv: foder!

Det beror på hur hårt du rider m.m.

Jag har en 8årig vallack som arbetas 5 dagar i veckan.
Han får på morgonen 1/4 l havre & korn + ½ l kli
På eftermiddagen får han ½l betfor & ½l havre.
Efter varje ridpass ger jag honom 1l betfor, och 1l korn/havre + lite annat skit.

Kan inte avgöra det men min islandshäst får på morgonen 1 kg krafft-pellets och sen efter ridning får hon 1 kg morötter med foderjäst.

hej jag undrar om hur mkycket kraft jag ska ge min lila isis?
jag gjer han ungefär 1-2 dl efter varje rid pass och jag rider ungefär 4-5 gånger i veckan.
ger jag han för mycket eller ska jag öka på det, vad tycker ni?

mvh madeleine
Jag kan inte säga vad din häst ska ha för fodersats. Det beror ju helt på hur hårt du jobbar den när du rider. Jag rider en islandshäst och den får i princip bara hö, fast han går inte alls så hårt eftersom han är till åren kommen. Men personligen tycker jag att 1-2 dl kraft efter ridningen låter bra. Det är inte så mycket så din häst lär inte gå upp i vikt av det och det är alltid bra att belöna hästen efter man har ridit.

Ge honom ett bra hö/hösilage, det räcker. Turhästarna där jag jobbar går endast på bete på sommaren och vallfoder(hösilage) på vintern och de går ibland 4 timmar om dagen. De är runda och goa.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 990
Senast: tanten
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 357
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag... 2
Svar
34
· Visningar
2 997
Senast: Häst_
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka