Foderallergi....*långt*

W

wera

Idag har jag fått beskedet att min valpis har foderallergi :(. Analyserna efter biopsierna på tarmen hade kommit, så veterinären ringde i morse.
Han har inte haft någon direkt klåda utan haft diaree o kräkningar. Han är bara 5 månader och har redan hunnit med att ligga på klinik med dropp i två omgångar.
Jag skulle gärna vilja ha lite tips o råd från andra som har varit i samma sits.

Efter som han håller på och byter tänder så undrar jag vad jag kan ge honom att tugga på....Han får ju inte äta vanliga tuggben.

Vet någon om man kan använda sig av dolda fel-reklamation hos uppfödaren? Vi vill inte lämna tillbaka vår älskling, men vi har snart gjort av med större delen av vår veterinärvårdsförsäkring (drygt 20 000 av 30 000) och då är vi inte ens under utredning ännu.....det är 9,5 månad kvar tills nästa försökringsperiod börjar. :(

//Wera
 
Jag hade en valp med foderallergi som ständigt var dålig i magen. Hon fick äta Specific Dermil (CDD) och bara äta det. Efter ca 6 mån så blev hon bättre och tålde lite andra saker också.

Som tuggben fick hon väl urätna märgben. Man kan köpa fyllda på djuraffären som man kan ta bort klegget i mitten på. Jag hade ju en annan hund som först kunde skrapa ur de...
 
Ge hunden märgben att tugga på. Finns ofta i köttdisken elller frysdisken i vanliga matvaruaffären. Var lite försiktigt i början för hunden kan lätt bli dålig i magen av för mycket märg, men den går ju som sagt att peta ur.
Annars har jag tyvärr inte så mycket tips att komma med. Prova att laga egen mat till hunden eller köp färskfoder, nu vet jag ju inte vad han är allergisk mot.
 
Hm, jag har själv en valpkull just nu och jag står för alla veterinärkostnader upp till 2 års ålder (pratade med Svelands ombud igår). Min kennelförsäkring täcker sådant efter leverans. Är det inte samma för alla uppfödare? Jag tror kenneln är skydlig att ersätta dig...
 
Valpkullsförsäkringen täcker "dolda fel" dvs fel som funnits vid leverans men som ej kunnat upptäckas.
Kan du bevisa att att detta är ett dolt fel så går uppfödarens föräkring in men annars kan du nog int ekräva något.
Det är ju inte uppfödarens fel att valpen fick foderallergi (om hon/han inte medvetet avlat på allergiska föräldrar förstås).

Vad i fodret är det konstaterat att han är allergisk mot?
 
Nej, du står inte för alla veterinärkostnader, det skull einget försäkringsbolag gå med på :smirk:
Det du står för i och med att du tecknar en valpkullsförsäkring är Dolda fel dvs fel som kan härledas till att ha funnits vid leverans men ej kunnat upptäckas. Kan vara hjärtfel t ex men det måste kunnat bevisas att felet förelegat redan vid leverans (inte alltid så enkelt!).
 
Prata med uppfödaren, och låt denna kolla upp om "doldafel" försäkringen täcker. Om du och uppfödaren i slutänden inte kommer överens kan du vända dig till konsumentvägledaren i din kommun eller allmänna reklamationsnämden. Försök dock att komma överens med uppfödaren i första hand. En seriös uppfödare brukar vilja försöka begränsa dina skador, dock får man ju komma ihåg att det sällan rör sig om miljonärer.

Ett tips för kliande valptänder är att ta en tuggtross och blöta ner ordentligt. Stoppa trossen i en påse och lägg i frysen. Istrossen brukar vara mäkta populär att tugga på :D

Mvh
Duvan
 
Tack alla för att tråden äntligen vaknade :bow:

Vi vet inte än vad i fodret han är allergisk mot. Han har varit ganska dålig(legat på klinik med dropp). Först åt han Hills "mag" foder men det var inte bra så nu äter han royal canine HYPOALLERGENIC. I slutet av denna månaden ska vi börja vår långa väg för att se vad han inte tål....eller om vi har otur vad han tål :crazy:

Jag funderade på märgben men hörde att de i sin tur kan ge diarree...och för att minska detta så kunde man kunde koka ur dem.....men då kunde de i sin tur bli sköra och flisa sig....någon som vet vad som är bäst :confused:
Är inte märgben från djuraffären rökta...vilket också kan irritera?

Jag letade faktiskt igår i källaren efter stora vovvens gamla tross...ska ta ett nytt tag idag och leta vidare.

Alla tips och tankar mottages tacksamt :bow:
/Wera
 
Nä de vita fylla märgbenen är inte rökta och jag tror inte att man blir dålig i magen av de heller. Man får ju inte lös så mycket från de... Det är nog de färska benen som de kan bli dåliga i magen av. Du kan ju ta bort fyllningen.
 
Jag hittade faktiskt ofyllda vita steriliserade märgben hos en djuraffär igår.....och han fick även en ny tuggtross...så tillsammans med mina avlagda strumpor så han han mycket roligt att underhålla sig med :D.

/Wera
 
Härligt!! Om du vet vad han tål så kan dy fylla benen med sånt gott ibland. Jag brukar kleta leverpastej, mjukost etc i de om jag har sånt över. Det mesta går att trycka in. Lite grönsaker med grädfil och andra rester!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp