Foderallergi och veta vad katten är allergisk emot?

Enl Litens vet är ålder i sig inte avgörande, däremot hur länge de varit allergiska (dvs haft symptom) innan man påbörjar "vaccineringen".

Som lite OT men ändå inom ämnet så hade Liten förhöjda värden för jästsvamp med. Men ganska lite förhöjda och hon har dessutom inga symptom man förväntar sig vid jästsvamp. Därför vaccinerar men inte mot det då det mest troligt inte skulle ge märkbar effekt. (man hade annars kunnat kombinera husdammskvalster o h jästsvamp I vaccinet)

Ja precis - om en katt haft allergi under många år som dessutom eskalerat trots tidigare fungerande medicin, blir inte vaccination så bra odds.
 
@canine kolla även noga, om du är inne på att försöka vaccinera katten mot det den ev är allergisk mot efter tester, vad oddsen är att det fungerar på en så gammal katt med redan grav utvecklad allergi.

I min erf brukar veterinärerna intyga att med en äldre katt utifrån det så är inte vaccination särskilt framgångsrikt.

Tack för infon, får höra med veterinären när det är aktuellt igen om hon tycker det är en väg att gå 🙂
 
Hej

Jag har läst genom tråden lite snabbt då jag är i samma sits vad gäller en allergisk katt. Vi har gjort eliminationsdiet för några år sedan vilket visade på foderallergi. Min katt äter atopica till och från vilket fungerar men jag upplever att han inte längre blir helt symptomfri på enbart sitt foder längre, han äter RC anallergenic, det ska vara det mest hydrolyserade som finns på marknaden enligt min. vet (men blir såklart nyfiken både på z/d och insektsfodret), det enda som fungerar hyffsat. En försvårande faktor i mitt fall är att jag inte kan kontrollera vad han äter utomhus och jagar. Och att trycka i han 2 tabletter varje dag känns inte så snällt i längden.

Därför är jag nyfien på att testa för om det kan vara omgivningsallergi efetrsom det aldrig blir helt bra. Vi har haft en plan att testa med blodprovet som diskuterats i tråden om det är så att det visar sig att han inte klarar sig utan atopica (dvs det kan vara omgivningsallergi). Har fått höra att testet är dyrt och försäkringsbolagen generellt sällan vill betala för det, hur det ligger till med vaccinet är jag också nyfiken på om ni andra vet något kring?

Försäkringen täcker HESKA-test, det kostar runt 5000 kr. Vad händer om katten står på Atopica dagligen? Finns som flytande om det är lättare att medicinera med.

Vaccinet kostar också runt 5000 kr/flaska och försäkringen täcker. Man behöver gå igenom 2 flaskor innan man vet om vaccinet haft effekt.
 
Försäkringen täcker HESKA-test, det kostar runt 5000 kr. Vad händer om katten står på Atopica dagligen? Finns som flytande om det är lättare att medicinera med.

Vaccinet kostar också runt 5000 kr/flaska och försäkringen täcker. Man behöver gå igenom 2 flaskor innan man vet om vaccinet haft effekt.

Han fungerar bra på tabletter dagligen, och ger dem med ingivare så det är ingen stor kamp dock är det ju inte så roligt för honom. Han har inga biverkningar förutom att jag tycker hans aptit vacklar lite ibland men det kan även bero på forl-problematiken.

Tanken och rekommenderingen från veterinären att om det är möjligt försöka minimera mängden som behöver ges om vi ska fortsätta livet ut (kanske innebär det varje dag eller så kan det gå med var 3e dag), därför vill jag försöka minska till varannan dag och se hur det går, alternativet jag fått är att vi testar honom för omgivningsallergi och om vi hittar att det är något i omgivningen kan vi istället försöka hyposensibilisera och på sätt kunna sluta med atopica.

Som jag förstått blir det ju antingen då att man "maskerar" syntomen med atopica på minsta möjliga dos eller att man försöker få reda på ev underliggande problem med omgivningen.

Får be om ursäkt för trådkapningen TS!
 
Ingen fara ang trådkap. Händer ju inte mycket här.

Men åtminstone för min, med ändock lindriga besvär, så det handlar om kortison under minst 6 månader, parallellt med vaccinsprutor. Så man slipper inte direkt tabletterna. Och alla blir inte helt symptomfria med vaccin, men de kan dra ner dosen av t ex kortison. Men det förblir ändock tabletter och sprutor.

Fröken siames är INTE foderallergisk. Provokationen är slutförd och hon blev lite sämre men inte markant. Och inte alls som hon varit som sämst. Så foderallergi är struket. Skönt. Jag firade med att beställa bantningsfoder som "present" ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp