Foderallergi och veta vad katten är allergisk emot?

Alexandra_W

Trådstartare
Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom tillbaka så snart kortisonet klingade av.

Så byte till allergifoder (hills z/d) och kortisontabletter på uttrappningsschema. Står fortfarande på kortison varannan dag (snart var tredje dag och sen slut) men symptomfri. Om det beror på kortison eller foder eller kombinationen vet man ju inte än.

Jag hade en hund förut som var allergisk och körde hela köret med utredning, eliminationsdiet, provokation och sen ett födoämnen i taget för att se vad han var allergisk emot. Så full koll på själva utredningsdelen.

Men om allt fortsätter visa på allergi. Hur i hela friden ska jag få rätt på VAD kattskrället är allergisk emot? Hon äter INGENTING som inte är kattmat. Dvs jag kan inte ge henne ren kyckling, ren fisk etc och se vad hon reagerar på.

Och visst kan hon äta allergifoder resten av livet. Men en 2 kgs påse är det största som finns och kostar 360 kr. Och jag måste ge alla tre katterna allergimat då eftersom de behöver stå på samma torrfoder för det ska funka praktiskt. Dvs det blir kostmadsmässigt som att mata dem med rysk kaviar. Så det vore verkligen önskvärt om man kunde hitta ett "vanligt" foder hon tål. Men hur då?

Jag kan tyvärr inte hitta ett foder med ingredienser jag vet hon aldrig ätit då hon kom som vuxen omplacering och jag inte vet vad hon ätit innan hon kom till mig.
 
Nikita fick hypoallergent som inte innehöll något de kan vara allergiska emot. Sedan skulle vi börja pröva och lägga till sak för sak för att se vad hon var allergisk mot. Nu var hon inte allergisk utan hade en cancertumör i tarmen som sedan spred sig till levern och det var därför hon slickade magen kal.

Så börja med hypoallergent så borde iaf kliande sluta. Har förträngt mycket av just den delen av hennes liv men kommer ihåg att det var svindyrt. De flesta stora, RC, Hills osv har den.

https://www.zooplus.se/shop/katt/ka...nin_veterinary_diet/allergi_hudproblem/306853
 
Senast ändrad:
Som jag skrev så äter hon redan sådant foder och är på det plus kortison under uttrappning symptomfri. Men det blir väldigt dyrt fodra tre katter med det resten av livet. Samtidigt går det inte lägga till en sak i taget för att se vad hon inte tål eftersom kattskrället inte äter något annat än kattmat.
 
Mmm, problem då, särskilt som friska katter väl egentligen inte ska äta hypoallergent. Tre surefeeder? En till varje chip?

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/foderautomat_for_katter/479484

Ingen fara för friska djur att äta allergifoder enligt samtliga veterinärer jag träffat. Som en veterinär sa "det drabbar bara mattes plånbok, ingen annan". Vad har du hört skulle vara dåligt med det?

Surefeed och katter som glatt klämmer ner sig i samma matskål funkar inte. Jag var jättenära beställa (för att ens under elimineringsdieten slippa ge alla tre z/d) tills jag insåg det.

Att bara portionsfodra funkar ju med. Men det tål inte mina nerver ;)

Så mest intresserad hur andra gjort efter eliminering. Det är ju inte okänt med kräsna katter - dvs problem med att erbjuda ett födoämne i taget.
 
@Alexandra_W min vet sa att det inte är nyttigt med hypoallergent till en icke-allergisk katt. Men hen sa också att det var allergi trots MR/röntgen där det senare (efter att de sagt att den var ren och först när jag ringde en andra gång sa att det fanns en skugga) och då talar vi om en kattvet på en av Sveriges bäst renommerade kliniker. Ja, jag är fortfarande bitter så du ska nog inte lyssna på mig.

Men problem med underlägsen katt och buffelkatt fattar jag är ett stort problem. Du kan inte stänga ute de två andra när siamesen får mat? och sedan stänga in henne när de får, eller har du fri tillgång? Nu har jag för mig att du bor i en relativt liten HR? Annars hade ju ett alternativ varit att sätta in två chipstyrda kattluckor i två olika innerdörrar. Meckigt och dyrt men skulle kanske fungera.
 
Jag har begränsad tillgång till Lukas och nästan fritt till Fröknarna (de har fodersutomat alla tre men Fröknarna får lite ofta ofta och Lukas mer sällan). Båda Fröknarna är småätare och vill gå och knapra lite men ofta.

Inte underlägsen och bufflig, utan "delar glatt med sig".

Ja bor på 38 kvm. Annars kunde man göra utfodringslådor med chiplucka till varje.
 
Har en katt med foderallergi, har börjat ge z/d efter avslutad kortisonbehandling med gott resultat. Han får äta inne på vårt kontor. Vi ger mat två gånger om dagen och han äter helt enkelt sin mat där. Har du inte möjlighet att stänga in katten i köket t.ex?

Ska snart börja med seniorfoder på en av de andra katterna, så han kommer få äta i sovrummet. Blir lite extra jobb men så får det vara.
 
Har en katt med foderallergi, har börjat ge z/d efter avslutad kortisonbehandling med gott resultat. Han får äta inne på vårt kontor. Vi ger mat två gånger om dagen och han äter helt enkelt sin mat där. Har du inte möjlighet att stänga in katten i köket t.ex?

Ska snart börja med seniorfoder på en av de andra katterna, så han kommer få äta i sovrummet. Blir lite extra jobb men så får det vara.

Båda Fröknarna är - i detta fallet tyvärr - småätare och vill äta ofta och lite. Så portionsfodring ger väldigt klängoga gapiga katter och siamesen tenderar att vräka i sig för snabbt och kräkas då. Så det känns ganska angeläget behålla nuvarande fodringsrutin där Fröknarna kan gå och äta just lite och ofta och Lukas äter mer men mer sällan (han får torrfoder 6 - 13 - 22). Alla får blötmat en gång per dag på em/kväll.

Så frågan är just hur man löser hur fastställa vad hon är allergisk emot när hon inte vill äta icke-kattmat? Går det inte fastställa får väl alla tre äta rysk kaviar (allergimat) och matte nudlar.
 
@Alexandra_W fy vad tråkigt och jobbigt med allergi 😞
Har tyvärr även jag haft det på tidigare katt och det är krångligt och dyrt !

Jag har aldrig hört att det skadar övriga katter i hushållet att äta allergi fodret . Vad skulle motiveringen vara ? 😳

Så jag håller med - det blir bara så dyrt 😨👍
 
Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom tillbaka så snart kortisonet klingade av.

Så byte till allergifoder (hills z/d) och kortisontabletter på uttrappningsschema. Står fortfarande på kortison varannan dag (snart var tredje dag och sen slut) men symptomfri. Om det beror på kortison eller foder eller kombinationen vet man ju inte än.

Jag hade en hund förut som var allergisk och körde hela köret med utredning, eliminationsdiet, provokation och sen ett födoämnen i taget för att se vad han var allergisk emot. Så full koll på själva utredningsdelen.

Men om allt fortsätter visa på allergi. Hur i hela friden ska jag få rätt på VAD kattskrället är allergisk emot? Hon äter INGENTING som inte är kattmat. Dvs jag kan inte ge henne ren kyckling, ren fisk etc och se vad hon reagerar på.

Och visst kan hon äta allergifoder resten av livet. Men en 2 kgs påse är det största som finns och kostar 360 kr. Och jag måste ge alla tre katterna allergimat då eftersom de behöver stå på samma torrfoder för det ska funka praktiskt. Dvs det blir kostmadsmässigt som att mata dem med rysk kaviar. Så det vore verkligen önskvärt om man kunde hitta ett "vanligt" foder hon tål. Men hur då?

Jag kan tyvärr inte hitta ett foder med ingredienser jag vet hon aldrig ätit då hon kom som vuxen omplacering och jag inte vet vad hon ätit innan hon kom till mig.

Eftersom katten är kräsen blir det ju som du skriver svårt att testa rena proteinkällor. Det du däremot kan göra är att köpa så rena foder som möjligt med enbart en proteinkälla, helst någon ovanlig, och sedan testa.
Jag är inte så insatt i kattfoder men för hund finns det numera väldigt mycket med enbart en proteinkälla som till exempel struts, häst, känguru, get, vildsvin etc. Det är protein som inte finns i vanligt foder och godis så rätt liten risk att hon skulle fått i sig där hon bodde tidigare. Zooplus brukar ha bra urval!
 
Jag vet fortfarande inte vad det är Tuva reagerar på. Typ inga allergifoder funkade ju.. Det enda som funkar säljs för 510 kr - 3 kg. Jag är ytterst tacksam att den andra katten inte ens smakar på det fodret.

Jag visste inte heller vad Tuva ätit innan hon kom till mig (omplacering visa katthem vid fem års ålder). Vi provade alla hypoallergena foder vi kunde hitta, för något annat än kattmat är inte ätbart om man är katt.
Det veterinären till slut hittade och som fungerar är baserat på insektsprotein. Jag får åka ca 6 mil enkel väg till veterinären för att köpa det, men det funkar så vad gör man inte?

Såg att Bozita hade ett foder med enbart kyckling som proteinkälla. Det är ju bra. Mer sånt tycker jag!
 
Jag vet fortfarande inte vad det är Tuva reagerar på. Typ inga allergifoder funkade ju.. Det enda som funkar säljs för 510 kr - 3 kg. Jag är ytterst tacksam att den andra katten inte ens smakar på det fodret.

Jag visste inte heller vad Tuva ätit innan hon kom till mig (omplacering visa katthem vid fem års ålder). Vi provade alla hypoallergena foder vi kunde hitta, för något annat än kattmat är inte ätbart om man är katt.
Det veterinären till slut hittade och som fungerar är baserat på insektsprotein. Jag får åka ca 6 mil enkel väg till veterinären för att köpa det, men det funkar så vad gör man inte?

Såg att Bozita hade ett foder med enbart kyckling som proteinkälla. Det är ju bra. Mer sånt tycker jag!

Men vad härligt att det funkar! Klarar hon sig utan kortison också?
 
Det vanligaste är väl fisk och kyckling. Så om du kan hitta foder först helt utan fisk och testa, dvs du kör en motsatt grej. Att istället för att ge källan, ge foder utan källan och se om hon reagerar? Om hon äter blötmat finns det ju väldigt mycket kompletteringsfoder att ge som har fisk i t.ex. Typ Sheba tonfisk/havets läckerheter osv. Det kan du ju ge ihop med allergifodret. För min som reagerade på fisk, så räckte det med en portion för att utlösa reaktionen.
 
Ingen fara för friska djur att äta allergifoder enligt samtliga veterinärer jag träffat. Som en veterinär sa "det drabbar bara mattes plånbok, ingen annan". Vad har du hört skulle vara dåligt med det?

Surefeed och katter som glatt klämmer ner sig i samma matskål funkar inte. Jag var jättenära beställa (för att ens under elimineringsdieten slippa ge alla tre z/d) tills jag insåg det.

Att bara portionsfodra funkar ju med. Men det tål inte mina nerver ;)

Så mest intresserad hur andra gjort efter eliminering. Det är ju inte okänt med kräsna katter - dvs problem med att erbjuda ett födoämne i taget.

Vi portionsfodrade våra katter eftersom de behöver väldigt olika mängd mat. En tunnis och en tjockis. På fri tillgång hade tjockleken varit smällfet.

Jag tror vi gav dem 3 ggr/dag. De lärde sig snabbt att äta upp portionen direkt. Nackdelen är ju att de går och tjatar efter mat. Men det fick bli så då de hade så olika näringsbehov.
 
Eftersom katten är kräsen blir det ju som du skriver svårt att testa rena proteinkällor. Det du däremot kan göra är att köpa så rena foder som möjligt med enbart en proteinkälla, helst någon ovanlig, och sedan testa.
Jag är inte så insatt i kattfoder men för hund finns det numera väldigt mycket med enbart en proteinkälla som till exempel struts, häst, känguru, get, vildsvin etc. Det är protein som inte finns i vanligt foder och godis så rätt liten risk att hon skulle fått i sig där hon bodde tidigare. Zooplus brukar ha bra urval!

Ja jag tänkte det borde finnas våtfoder med singelprotein. Hittade dock bara ett och det fanns i lax resp kyckling. Men det finns ju en uppsjö foder.

Torrfoder har jag hittat ett med kanin och ärtor. Men samma där är sjukt svårt söka på zooplus och liknande sidor så risken är jag missat alternativ?
 
Jag vet fortfarande inte vad det är Tuva reagerar på. Typ inga allergifoder funkade ju.. Det enda som funkar säljs för 510 kr - 3 kg. Jag är ytterst tacksam att den andra katten inte ens smakar på det fodret.

Jag visste inte heller vad Tuva ätit innan hon kom till mig (omplacering visa katthem vid fem års ålder). Vi provade alla hypoallergena foder vi kunde hitta, för något annat än kattmat är inte ätbart om man är katt.
Det veterinären till slut hittade och som fungerar är baserat på insektsprotein. Jag får åka ca 6 mil enkel väg till veterinären för att köpa det, men det funkar så vad gör man inte?

Såg att Bozita hade ett foder med enbart kyckling som proteinkälla. Det är ju bra. Mer sånt tycker jag!

Det finns flera med kyckling. Tyvärr är det ett av de vanligaste allergenerna. Jag har hittat ett med kanin och ärtor dock. Det känns åtminstone värt att prova sen.

Tuva stjäl inte andra kattens mat?

Skönt dock ni äntligen hittat nåt som funkar!
 
Det vanligaste är väl fisk och kyckling. Så om du kan hitta foder först helt utan fisk och testa, dvs du kör en motsatt grej. Att istället för att ge källan, ge foder utan källan och se om hon reagerar? Om hon äter blötmat finns det ju väldigt mycket kompletteringsfoder att ge som har fisk i t.ex. Typ Sheba tonfisk/havets läckerheter osv. Det kan du ju ge ihop med allergifodret. För min som reagerade på fisk, så räckte det med en portion för att utlösa reaktionen.

Finns det Sheba med enbart fisk?
Jag har inte hunnit kolla supernoga än men la några h igår. Tänkte att våtfoder borde finnas massa med bara en proteinkälla. Hittade typ två, en med lax och en med kyckling. Blev förvånad vilken skillnad det är på hundfoder och kattfoder. Utbudet på hyfsat "rent" hundfoder är enormt mkt större!?

Fisk och kyckling nästan räknar jag med hon inte tål då det är så himla vanligt med allergi mot det, och det verkar vara lättast att testa med då det är så himla vanligt. Men är ju utmärkt om det finns t ex Sheba med bara fisk.
 
Vi portionsfodrade våra katter eftersom de behöver väldigt olika mängd mat. En tunnis och en tjockis. På fri tillgång hade tjockleken varit smällfet.

Jag tror vi gav dem 3 ggr/dag. De lärde sig snabbt att äta upp portionen direkt. Nackdelen är ju att de går och tjatar efter mat. Men det fick bli så då de hade så olika näringsbehov.

Och portionsfodra är alltså mitt sista alternativ. Då får alla hellre äta dyr allergimat. Att portionsfodra skulle vara enbart för min ekonomis skull och inte alls för katternas bästa. Min ekonomi skulle få det bättre - katterna sämre. Det kan jag inte berättiga helt enkelt.

(sen skulle mina nerver också få det sämre men det skulle jag kunna ställa vs ekonomi om det kvittade för katterna. Men det spelar roll för katterna och har jag skaffat dem så får jag ju helt enkelt låta deras bästa gå före min ekonomi)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp