Foderanalys, vem använder ni?

Springsteen

Trådstartare
Och varför?

Jag ska skicka in en analys på grovfoder och sitter och funderar över till vem jag ska skicka till.
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Eurofins. Det fösta jag stötte på när jag googlade. Kanske lite dyrt (?) men orkade inte jämföra. Lite fördröjning eftersom man först ska betala, sen skickar dom emallagepåsar. Så det tar ett tag innan man får svar. Och man får svaren via sitt konto på deras hemsida.
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

I år använde jag Agrilab. Kostade 500:- inkl moms. Har även använt mig av Hjortens lab tidigare. Till Agrilab kan man skriva ut en egen följesedel på internet att skicka med, och ta en vanlig påse att stoppa höt i, så det går ganska snabbt att få iväg ett prov.
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Jag har skickat till Eurofins för de är det lab i sverige som är bäst på att analysera socker, enligt vad jag förstått.
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Jag skickade till Agrilab, gick på två dagar att få analysen. Skrev också ut följesedeln från nätet och skickade i en vanlig fryspåse.
Funkade super!
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Har använt Agrilab flera gånger och är nöjd. Skriver ut följesedel från nätet, stoppar lite foder i en vanlig fryspåse (dubbla) och postar. Snabbt och smidigt, brukar inte ta många dagar förrän man har resultatet.
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Jag beställde från Eurofins, satte in pengarna på kontot samma dag och nu över en månad senare har jag då fan inte fått några jäkla påsar att skicka grejerna i :eek:

Har tidigare beställt från Eurofins men genom ett foderföretag i stan.
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Har det tagit så lång tid så tycker jag du ska kontakta dem för det måste blitt nåt fel.
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Ok, hur vet man hur andra lab gör???

Tkte skicka till BLGG AgroXpertus....
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Jag redigerade mitt förra inlägg och lade till en länk om vad Spaderäss skrivit om jämförelse mellan Agrilab och Eurofins.

Det finns tydligen ett lab i USA som gör sannast analys och det är oxå billigare än i sverige.
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Agrilab helt klart! Har också haft lite problem med andra företag där man ska "förskottsbetala". Agrilab är otroligt snabba med analyssvaren, skönt om man ska sälja delar av hösilagepartiet omgående.
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Ok, hur vet man hur andra lab gör???

Tkte skicka till BLGG AgroXpertus....

För nåt år sedan var det bara de två som analyserade socker i alla fall, vet inte hur det är nu.

Jag skickar till Eurofins, dels pga sockeranalysen (också efter att ha läst var foderoraklet Spaderäss hade att säga :)) men även för att jag vill ha extra analys av mineraler och spårämnen.

Jag har alltid fått förpackningsmaterialet väldigt snabbt från dem. Att vänta en månad hade jag dock inte gjort, kommer det inte på några dagar - vad jag än har betalat i förskott - så hör jag av mig till företaget.
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Ja det här labbet erbjöd också analys på mineraler, var delvis därför jag fastnade för dem;)
Vill gärna ha koll på Ca/P-kvoten
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Ja Ca/P är ju rätt nödvändigt och ingår nog hos alla analysföretag? :)

Bara för att förtydliga lite ville jag alltså ha extra-analys. Det jag får är alltså Fe + Mn + Cu + Zn förutom de vanliga mineralerna (Ca, P, Mg, K, Na och S). På grund av hur markerna är sammansatta här omkring vill jag ha koll på bland annat järn och koppar.

Selen analyserar jag dock inte, jag täcker behovet med mineralfoder eller rent selentillskott istället beroende på hur övrigt foder ser ut.
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Ja, jag skickar till ett labb i USA. Det blir, trots frakten, billigare än att beställa motsvarande analys i Sverige. Metoden är något osäkrare som jag förstått det, men inget livsavgörande. Jag tycker det fungerat perfekt! Får svar snabbt via mail.

Jag tar full analys; energi, protein (får dock räkna om värdena lite, i och med att de har ett annat system där), makro- och mikromineraler samt socker och stärkelse. Perfekt! Kommer anlita dem i år igen. Minns dock inte vad det hette :o
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Analysföretaget heter Equi-analytical.

Man kan välja mellan NIR analys och kemisk analys. En fullständig NIR-analys (omfattar torrsubstans, råprotein, lignin, ADF, NDF, WSC, socker, stärkelse, råfett, aska, samt mineralerna kalcium, fosfor, magnesium, kalium, natrium, järn, zink, koppar, mangan och molybden) kostar endast $26 (180 kr). Portot kostar 102 kr. Deras NIR-analys är säkrare än den Eurofins och Agrilab gör. Man kan läsa om detta på deras hemsida. Dessutom har dom helt nyligen införskaffat en ny plasma spektrometer (ICP) för mineralanalys. Det brukar ta 10 dagar att få analysresultatet efter att man har postat försändelsen.

Man får som sagt själv räkna ut SmRp och omsättbar energi om man vill göra foderstatsberäkning enligt det svenska systemet.

Tyvärr är det lite krångligt första gången man ska skicka prov till USA eftersom man behöver registrera sig hos FDA och skaffa ett s.k. “Prior Notice Number” annars riskerar man att försändelsen stoppas av tullen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tyvärr måste jag skicka efter hösilage i 300-250/kg balar från annan del av Sverige pgav årets dåliga skörd. Har hittat nytt på annons...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: Plantan
·
Hundträning Vill ha ett kommando att använda för att ”skicka in” hunden mellan pinnarna. När jag skickar henne runt något, tex en kon så säger jag...
Svar
6
· Visningar
440
Senast: fryckan
·
Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
313
Senast: lizzie
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 886
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp