Träckprovsanalys av fodermineraler

Mrs Chippy

Trådstartare
Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av nivåerna av mineraler mm. jag googlar och googlar och googlar men hittar inget.

Hur kan jag ta reda på min hästs värden? vill gärna ha ett papper i handen med svaren så jag själv kan se. vilket jag aldrig fått när jag bett veterinären ta blodprov på näringsämnen utan bara fått tillbaka att det ser bra ut..

nån som har någon ide,tanke eller liknande gällande detta?

tack på förhand
 
Vad menar du med värden?

Vill du veta hur sin häst mår just nu är det blodprov som gäller. Vill du veta över tid är det manprov/tagelprov.

Kan du läsa blodprovsresultat? Annars är det ju meningslöst att du får ett papper i handen?
 
Hmmm analysera träcken på mineraler ger dig ju ingenting. Om du har en höanalys och bara fodrar höet så skulle du tekniskt sett kunna jämföra hur mycket av höets mineraler som tagits upp av kroppen.

Vill du ha koll på din hästs status av mineraler och vitaminer är det blodprov som gäller, men det är väl framförallt selen man brukar kolla den vägen.

Det vi andra brukar göra är att ta höanaalys, göra foderstat, och jämföra den med angivna tabellvärden och sen justera utefter eventuella symtom.
 
Jac har fått höra av kunnig att problemet med blodprov är att kroppen drar på egna mineraler vid brist först och det främst är selen som syns på blodprov. Men att hästen kan ha brist utan det syns på blodprov. Man behöver matcha mineralerna i hästens foder för att täcka behovet.
 
Plus mineraler är inte bara mineraler. Utan många mineral foder som säljs i Sverige har tillsatt extra järn och att dom inte redovisar det faktiskt värdet. Dom redovisar inte endast tillsatt järn och inte totalt järn. Så tex kraffts mineraler har skyhöga järn värden, detta har även upptäckts av bukefalister som skickat in krafft mineraler på laboratorie för analys. När krafft blir frågat om detta kommer dom bara med ursäkter och snackar utanom. Så vill man ge bra mineraler så köp inte från krafft är mitt bästa tips. Jag ger från forage plus.
 
A1E6F189-CEF0-44F3-AFA9-572647AFBBA0.png

Plus mineraler är inte bara mineraler. Utan många mineral foder som säljs i Sverige har tillsatt extra järn och att dom inte redovisar det faktiskt värdet. Dom redovisar inte endast tillsatt järn och inte totalt järn. Så tex kraffts mineraler har skyhöga järn värden, detta har även upptäckts av bukefalister som skickat in krafft mineraler på laboratorie för analys. När krafft blir frågat om detta kommer dom bara med ursäkter och snackar utanom. Så vill man ge bra mineraler så köp inte från krafft är mitt bästa tips. Jag ger från forage plus.
Jag fick detta svaret av Krafft. Hela 5 g järn/kilo
 

Så här ser krafft orginal spec ut.​

Det värdet krafft ger ovan kan vara det dolda värdet som kommer från andra mineralkällor som inte är järn sulfat.​

Kanske så märkningslagstifningen ser ut.​

Så jag skulle inte vara säker på att andra märken inte innehåller lika mycket järn om samma grundråvaror används.​

TILLSATSER /KG​

Koppar (sulfat)900 mg
Selen (natriumselenit)15 mg
Jod (kalciumjodat)3 mg
Järn (sulfat)600 mg
Kobolt (karbonat)10 mg
Mangan (oxid)1000 mg
Zink (oxid)2500 mg
Vitamin A100 000 IE
Vitamin D310 000 IE
Vitamin E5000 mg
Vitamingaranti12 mån
 

Så här ser krafft orginal spec ut.​

Det värdet krafft ger ovan kan vara det dolda värdet som kommer från andra mineralkällor som inte är järn sulfat.​

Kanske så märkningslagstifningen ser ut.​

Så jag skulle inte vara säker på att andra märken inte innehåller lika mycket järn om samma grundråvaror används.​

TILLSATSER /KG​

Koppar (sulfat)900 mg
Selen (natriumselenit)15 mg
Jod (kalciumjodat)3 mg
Järn (sulfat)600 mg
Kobolt (karbonat)10 mg
Mangan (oxid)1000 mg
Zink (oxid)2500 mg
Vitamin A100 000 IE
Vitamin D310 000 IE
Vitamin E5000 mg
Vitamingaranti12 mån

Ja, mineraler är ju liksom, sten. Malen sten. Ibland är det dom molekylerna som sitter fast i ett protein istället (proteinat/kelat). Är det inte superrent (och dyrt) innehåller det ofta mycket järn. Billig magnesiumoxid är rosa av allt järn den innehåller, dyr är vit.

Men märkningen är laglig så vitt jag vet, det är det man med mening tillsatt som måste deklareras.
 
Intressant då himalaya saltsten är kraftigt rosa av järnföreningar

Klipp:
Himalaya kristallsalt är ett s.k. bergsalt från Pakistan.Bergsalt från Pakistan och norra Indien får sin rosa/röda färg av de järnföreningar som det innehåller
 
Intressant då himalaya saltsten är kraftigt rosa av järnföreningar

Klipp:
Himalaya kristallsalt är ett s.k. bergsalt från Pakistan.Bergsalt från Pakistan och norra Indien får sin rosa/röda färg av de järnföreningar som det innehåller
Ja precis, jäkligt dum trend. Ge absolut inte Himalaya-salt till en fångis/IR-häst...
 
Intressant detta även om det inte har med tråden att göra.
Räknade lite på en enkel mineralblandning som är trendig just nu.
Råvarupriser där tog jag 50% av säljpris ut till kund. Vilket troligtvis är för dyrt på vissa av ingedienserna.

I kg mineral ut kund 386 kr.
Ingående ingredienser högt räknat 77 kr.
Visst tillkommer det kostnader, men bra förtjänst på denna produkt.
Vill man räkna på Mineraler så titta på askhalten i produkten. Mineraler även salt brinner inte och blir då aska på ingediensförteckningen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Min ena hund har troligen fått epilepsi och ska utredas av veterinär på onsdag. Jag är inte hemma utan det är min man som pratat...
Svar
2
· Visningar
644
Senast: Scata
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 209
Senast: geting
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 174
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 543
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp