Foderanalys, vem använder ni?

Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Oj, det visste jag inte att man behövde! Det har jag aldrig gjort, har bara skickat med en massa intyg på att det inte var något farligt :p
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Jag kontaktade Roland Svanberg på Eurofins nu i sommar ang vad som ingår i begreppet "socker" i deras analys. Han svarade att socker är totalsocker, båda socker och fruktan ingår i det de kallar socker. Det är alltså WSC de mäter även på Eurofins!
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Jag kontaktade Roland Svanberg på Eurofins nu i sommar ang vad som ingår i begreppet "socker" i deras analys. Han svarade att socker är totalsocker, båda socker och fruktan ingår i det de kallar socker. Det är alltså WSC de mäter även på Eurofins!

Fick precis samma svar jag också när jag hörde med dem här om veckan .
 
Jag väcker upp en äldre tråd :)

Jag är väldigt nyfiken på det företag i usa som sthu och Spader Äss har använt. Är det svårt att räkna om det till svenska "termer" eller finns det något enkelt sätt?

Är det svårt att skapa ett nummer på fda? Engelskan är kanske inte vad den borde vara ;)

Hur taggar man folk här förresten? :)
 
Sv: Foderanalys, vem använder ni?

Analysföretaget heter Equi-analytical.

Man kan välja mellan NIR analys och kemisk analys. En fullständig NIR-analys (omfattar torrsubstans, råprotein, lignin, ADF, NDF, WSC, socker, stärkelse, råfett, aska, samt mineralerna kalcium, fosfor, magnesium, kalium, natrium, järn, zink, koppar, mangan och molybden) kostar endast $26 (180 kr). Portot kostar 102 kr. Deras NIR-analys är säkrare än den Eurofins och Agrilab gör. Man kan läsa om detta på deras hemsida. Dessutom har dom helt nyligen införskaffat en ny plasma spektrometer (ICP) för mineralanalys. Det brukar ta 10 dagar att få analysresultatet efter att man har postat försändelsen.

Man får som sagt själv räkna ut SmRp och omsättbar energi om man vill göra foderstatsberäkning enligt det svenska systemet.

Tyvärr är det lite krångligt första gången man ska skicka prov till USA eftersom man behöver registrera sig hos FDA och skaffa ett s.k. “Prior Notice Number” annars riskerar man att försändelsen stoppas av tullen.

Detta låter ju intressant, beställer du fortfarande därifrån?
Vet att tråden är gammal men har inte sett denna förut :)

Är det heltäckande analys för endast typ 180? Och isf vad anger dem när du säger att man måste räkna om?

Vi hade Eurofins sist och tog allt, även selen...Den analysen var inte tvärbillig utan kostade typ 1600:- (såhär i efterhand kändes selen helt onödigt dock)
 
Jag väcker upp en äldre tråd :)

Jag är väldigt nyfiken på det företag i usa som sthu och Spader Äss har använt. Är det svårt att räkna om det till svenska "termer" eller finns det något enkelt sätt?

Är det svårt att skapa ett nummer på fda? Engelskan är kanske inte vad den borde vara ;)

Hur taggar man folk här förresten? :)

Jag brukar använda dem också. Har inte skaffat något nummer och det har gått bra ändå. Kom ihåg att klistra på en grön tulldeklaration.

För proteinet kan man använda http://www.freefarm.se/djur/not2hast.htm men energin är svårare. Tror man kan använda ME i MJ=0.83*DE*4.187 där DE är energin i Mcal enligt analysen, det blir dock inte exakt.

Nu kostar anlysen med med "alla" mineraler 28 USD typ 200kr. Finns dock en dyrare analys som gör samma sak, vet inte vad skillnaden är.
 
Jag brukar använda dem också. Har inte skaffat något nummer och det har gått bra ändå. Kom ihåg att klistra på en grön tulldeklaration.

För proteinet kan man använda http://www.freefarm.se/djur/not2hast.htm men energin är svårare. Tror man kan använda ME i MJ=0.83*DE*4.187 där DE är energin i Mcal enligt analysen, det blir dock inte exakt.

Nu kostar anlysen med med "alla" mineraler 28 USD typ 200kr. Finns dock en dyrare analys som gör samma sak, vet inte vad skillnaden är.

Fungerar det bra tycker du? Och är det lätt eller svårt att räkna om, exakthet?
(jag kollade länken och förstod inte så mycket i hur man räknar om)

Jag tycker det lät intressant med priset, men skulle nog inte fungera om det blir alldeles för besvärligt då vi har lite olika nivåer och helst ska ju allt vara lättförklarligt för alla.

Men är det motsvarande eurofins som vi tyckte var passande så är det ju kanske värt att lägga 200:- ist för 1600:- som vi gjorde sist för att få omfattande analys.

Hur fungerar det praktiskt? Vi måste skicka in i efterhand som oftast om inte leverantören gjort analys.

Och det är helsafe att det inte fastnar på vägen? För oss om vi ska samla ihop egen tar det ju liksom ett par balar och veckor innan vi är färdiga. Skulle kännas jobbigt att behöva göra en ny då iom att det tar precis lika lång tid att göra om allt
 
Senast ändrad:
För mig fungerar allt bra utom betalningen. Vet inte vad andra använder för kort att betala med men mina fungerar inte så jag måste föra över pengar istället vilket är lite krångligt. Önskar att de använde paypal.

Jag vet inte hur man räknar ut energin exakt men det gör spaderÄss. Kanske kan ni få hjälp med det?

Jag skickar också in analys efterhand. Tar ut prover från olika balar, klipper i småbitar, blandar och tar ut ett prov på 100g. Med hösilage kan man torka det i mikron först så att det inte blir dåligt. Paketerar och skriver ut lapp från hemsidan. När jag köper frimärken ber jag om en grön lapp och blå prioretare lapp. Klistrar på och fyller i innan det skickas. Efter ca 10 dagar mejlar de analysen.
 
Fungerar det bra tycker du? Och är det lätt eller svårt att räkna om, exakthet?
(jag kollade länken och förstod inte så mycket i hur man räknar om)

Jag tycker det lät intressant med priset, men skulle nog inte fungera om det blir alldeles för besvärligt då vi har lite olika nivåer och helst ska ju allt vara lättförklarligt för alla.

Men är det motsvarande eurofins som vi tyckte var passande så är det ju kanske värt att lägga 200:- ist för 1600:- som vi gjorde sist för att få omfattande analys.

Hur fungerar det praktiskt? Vi måste skicka in i efterhand som oftast om inte leverantören gjort analys.

Och det är helsafe att det inte fastnar på vägen? För oss om vi ska samla ihop egen tar det ju liksom ett par balar och veckor innan vi är färdiga. Skulle kännas jobbigt att behöva göra en ny då iom att det tar precis lika lång tid att göra om allt

Glömde att säga att selen inte ingår i paketet men kan köpas till, vilket kanske är onödigt. Om ni är oroliga att det ska fastna kan det ju vara bra att ta ut ett större prov så att ni har kvar ett prov om det ni skickar iväg skulle fastna.
 
Jag vet inte varför men i år tog det 18 dagar innan jag fick analyssvaret ifrån USA. Då hade jag skickat provet på tisdagen och de hade mottagit provet på fredagen veckan efter. Alltså tog bara posten 11 dagar. Förr om åren så har jag haft analysen på en vecka. Kanske berodde det på att jag skickade den i slutet av juli för jag gissar att de har enormt mycket att göra då.

Jag vet inte om den amerikanska posten har blivit långsammare överhuvudtaget för när jag skickade en sak till min dotter som pluggar där så tog det tre veckor innan hon fick det.

Om någon vill veta hur man fixar ett pn nummer så kan ni pm:a :)
 
Glömde att säga att selen inte ingår i paketet men kan köpas till, vilket kanske är onödigt. Om ni är oroliga att det ska fastna kan det ju vara bra att ta ut ett större prov så att ni har kvar ett prov om det ni skickar iväg skulle fastna.

Tack för info!

Du skulle inte kunna skicka ett pm till mig på företaget? (eller om man får länka?)

Jag tror inte selen kommer att vara nödvändigt igen faktiskt, oavsett brukar det ju visa att det är bra att ge iom att hela landet har selenfattig mark. För oss visade just selen samma värde som alla andra anlyser så att göra det någon gång är ju bra men varje gång känns lite som en onödig kostnad å att ge selen ex någon skvätt i veckan är ju en summa man överlever
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tyvärr måste jag skicka efter hösilage i 300-250/kg balar från annan del av Sverige pgav årets dåliga skörd. Har hittat nytt på annons...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: Plantan
·
Hundträning Vill ha ett kommando att använda för att ”skicka in” hunden mellan pinnarna. När jag skickar henne runt något, tex en kon så säger jag...
Svar
6
· Visningar
440
Senast: fryckan
·
Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
313
Senast: lizzie
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 887
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp