Foderavtal

Hyra häst och fodervärd är olika saker. Vid fodervärd förväntar jag att hästen lämnas tillbaka i samma skick. Har alltid när jag har lämnat ut hästar på foder skrivit något i stil med att den ska återlämnas i samma skick. Man vill inte få hem en trasig häst som någon försummat, därav att man skriver med sånt. Rimligen med en godkänd veterinärbesiktning innan återlämnade.
Hur skall man kunna lova det, menar du?
 
Ägaren kommer för övrigt att komma och rida hästen regelbundet samt ta med både häst och min dotter på rasträningshelger, så hon kommer att ha koll på hästen regelbundet :up:
 
Det kan ju tex vara att fodervärden behöver betala för behandling/veterinärbesök tills hästen är bra igen.
Så om man tex avtalar om fodervärdsskap under en definierad tid och hästen tex diagnosticeras med någon kronisk åkomma, eller skadar sig så att det krävs lång rehab, eller kanske inte ens kan bli helt återställd ska den som var fodervärd en tid stå för kostnaderna resten av livet? Man måste nog tänka efter riktigt noga vad som ska stå i avtalet!
 
Så om man tex avtalar om fodervärdsskap under en definierad tid och hästen tex diagnosticeras med någon kronisk åkomma, eller skadar sig så att det krävs lång rehab, eller kanske inte ens kan bli helt återställd ska den som var fodervärd en tid stå för kostnaderna resten av livet? Man måste nog tänka efter riktigt noga vad som ska stå i avtalet!
Jag säger inte vad som är rätt men man bör ju komma överens innan. Annars är det ju upplagt för konflikt när man väl står där och ingen är sugen på att betala för något som den tycker är den andres fel.
 
Jag säger inte vad som är rätt men man bör ju komma överens innan. Annars är det ju upplagt för konflikt när man väl står där och ingen är sugen på att betala för något som den tycker är den andres fel.
Det är därför det är så vanskligt att låna häst, tycker jag. Olyckor kan hända, men även livslånga sjukdomar kan uppdagas, som för alltid förändrar hästens hälsa.

Gränsdragningen om vems fel det är, och hur skadan/tillståndet skall hanteras är mycket svårt att hantera, tycker jag.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 231
Senast: caballus
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 726
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
3 965
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 172
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp