Foderboost

joqla

Trådstartare
Hej!
Har en häst som är fin i hullet dock något tunn periodvis. Alltså inte smal men skulle vilja få upp honom ca 20 kg. Kan av olika anledningar inte öka grovfodergivan alltför mycket (bla går med andra hästar som inte kan få mer grovfoder). Tips? Lusern? Olja?
 
Jag tror det får bli lusernpellets. Han äter såpass mycket hö ändå att själva tuggtiden inte behöver ökas. 😊
 
Hej!
Har en häst som är fin i hullet dock något tunn periodvis. Alltså inte smal men skulle vilja få upp honom ca 20 kg. Kan av olika anledningar inte öka grovfodergivan alltför mycket (bla går med andra hästar som inte kan få mer grovfoder). Tips? Lusern? Olja?

Jag har toppat H.Hs grovfodergiva med en skvätt linfröolja. :)
 
Har fortfarande bekymmer med att pållen är för tunn. Inte mager men revbenen syns och jag skulle fortfarande vilja ha upp honom runt 20 kg. Han får lusernpellets blandat med slobber + olja utöver grovfodret, kraft, mineraler. Han får nu så mkt hösilage han orkar, äter runt 17 kg per dag. Ska se om jag kan få honom att äta lite mer hösilage ändå. Vi har dessvärre ingen analys. Alla andra hästar är fina i hull så inga märkbara avvikelser som kan tros bero på hösilaget.
Har musklat sig fint och välmående för övrigt således misstänker jag ingen brist heller. Lite tunn över länden muskelmässigt dock. Rädd att han bara kommer att tappa ännu mer i vikt vid fällning om jag inte får upp honom snart. 😬 tips?
 
Hur mycket lucerne&olja ger du? Vilken lucerne är det? Vet att många väljer Salsa grönmix eller vad den heter, jag själv kör Vitafors.
 
Ett tips kan ju vara att ta analys så att du senare kan veta hur mycket energi och protein din häst behöver. Så slipper du famla i blindo. Det kan också vara så att din häst är extra känslig för obalans mellan energi och protein och då underlättar det definitivt om man har kläm på vad grovfodret innehåller.

Hur mycket rids och tränas hästen?
 
Ja, jag kommer göra det inför nästa år så fort vi stallar in efter betet och börjar fodra med hösilage. Bara lite svårt att ta ur hösilagebalar men vad jag förstår kan man ta prov ur en nyöppnad bal, frysa det och sen göra likadant ur ett par till tills man får tillräckligt för att skicka in?

Rids 5-6 dagar i veckan av varierande intensitet. Tävlas lätt klass dressyr.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 165
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 162
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp