Foderbyte efter kastrering?

movi

Trådstartare
Igår blev hunden opererad efter en livmoderinflammation, egentligen inga konstiga symtom, mer än att jag reagerade på att hon var inne på 26-27e dagen löp, så det blev ultrljud och op!

Men flera säger att nu ska man byta foder, anpassat för kastrerade/steriliserade.

Idag äter hon Carriers spannmålsfria lamm och har gjort i ja typ 10 år.

Behöver man byta foder? Eller kanske tänka mer på träningsgodiset istället? Vi är nog rätt normalt aktiva, tränar lydnad/rally/spår/uppletande flera gånger i veckan, vi har minskat ner på dom där långa dagliga promenaderna, nu är det max 5km på en "långpromenad" om dagen pga artros och spondylos i ryggen, sen är det ju andra kortare promenader under dagen.

10 årig dvärgschnauzer.
Vill ju inte ha en fet liten orkeslös hund som man förkortar livet på och sen som då även har ryggproblem, så det behövs ingen extravikt att bära på.
 
Vänta säger jag. Har kastrerat 4 hundar och har inte bytt foder. Oftast behöver man minska lite men inte alltid. Har två hanar av samma ras, storlek och ålder där den ena äter 2/3 av vad den andra äter trots att han självmant rör sig mer på promenader.
 
Ämnesomsättningen förändras, ja. Men jag skulle inte kasta mig på att byta foder utan se lite vad som händer, om mängden måste justeras eller om du ska byta.
 
Jag säger jag också, jag har oftast bara dragit ner lite på maten om jag märkt att hunden gått upp i vikt, ibland har jag bytt foder, en av mina dvärgschnauzrar, den äldsta som blev kastrerad ganska tidigt råkade gå upp en hel del i vikt så henne fick jag ha på ett vetrinärbantningsfoder, dom andra två som är kastrerade har jag kontrollerat med det vanliga fodret bara :)
 
Tack för svar!

Nej nej, jag tänkte inte byta precis nu, utan det var mer att jag funderade på om det är något man bör ha i åtanke framåt, börja kika lite på annat foder 👍
 
Igår blev hunden opererad efter en livmoderinflammation, egentligen inga konstiga symtom, mer än att jag reagerade på att hon var inne på 26-27e dagen löp, så det blev ultrljud och op!

Men flera säger att nu ska man byta foder, anpassat för kastrerade/steriliserade.

Idag äter hon Carriers spannmålsfria lamm och har gjort i ja typ 10 år.

Behöver man byta foder? Eller kanske tänka mer på träningsgodiset istället? Vi är nog rätt normalt aktiva, tränar lydnad/rally/spår/uppletande flera gånger i veckan, vi har minskat ner på dom där långa dagliga promenaderna, nu är det max 5km på en "långpromenad" om dagen pga artros och spondylos i ryggen, sen är det ju andra kortare promenader under dagen.

10 årig dvärgschnauzer.
Vill ju inte ha en fet liten orkeslös hund som man förkortar livet på och sen som då även har ryggproblem, så det behövs ingen extravikt att bära på.
Skulle inte heller byta foder direkt utan endast om det är för svårt att hålla nere vikten utan att ge alldeles för små fodergivor.
 
Tänkte börja i god tid att checka foder, så man vet innan vad man ska ha, för foderdjungeln är inte lätt. Och det tar nog tid att hitta... Både jag och hunden är superallergiska mot kyckling. Hon reagerar även på hydrolyserad kyckling, och jag kan inte hantera nåt som innehåller kyckling.
All jäkla hundmat man går in och läser om innehåller nån form av kyckling i sig.
Så jag ber till gudarna att hon kommer att funka fint på det hon käkar nu.
Färskfoder är inte aktuellt pga utrymmesbrist.

Läser man innehållsförteckningar så tänker man "ja men det här kan nog funka", sen läser man sista raden, då är det nåt j***a fjäderfä med där i slutet 🤣
 
Det finns absolut ingen anledning att byta foder. Ge bara lite mindre mängd av det som din tik äter nu. Jag har haft många kastrerade tikar genom åren (pga pyo) och ingen har bytt foder, utan jag har bara givit den mängd som behövs för att de inte ska bli tjocka.
 
Frasse (Dvärgschnauzer) blev väldigt hungrig efter kastreringen. Tekniskt sett kunde han få samma mat och giva men han skulle vara hungrig så jag bytte så att han kunde få större giva. Han får Magnussons lightfoder sen ca 5 år tillbaka. Han är 10 nu och det funkar bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp