Foderbyte?

Sv: Foderbyte?

Jag bytte från Purina till Standardt mild. Mild för att min hund har lite känslig mage. Vande in långsamt och det gick helt fint. Han är bra i magen och skiter mindre högar nu. Han får det blandat med fodax färskfoder.

När mild är slut går jag förmodligen över till Normal av den anledning att den är något billigare och helt svensk tilll skillnad från hjortarna som ju kommer från NZ.

Lånar sista knappen och gör ett trådkap.

Jag bytte för snart två månader sedan foder till Standardt Extra då jag har två högbrännande hundar som är svåra att hålla i vikt på "vanliga" foder. Mitt önske och förstahandsval var egentligen Fodax färskfoder men bilen går tyvärr allt för långt härifrån:(

Nu till saken.. Det står på Standardts hemsida att hunden kan tappa lite i massa vid ett byte men att den återhämtar sig när mage och system har ställt om sig. Den yngre hunden och dvärgen har klarat bytet helt utan några besvär och de har inte tappat något i vikt men den gamle blev först lös i magen och nu tycker jag att alla hans stackars muskler har krympt ihop:crazy:

Någon som har erfarenhet av detta och vet hur lång tid det kan tänkas ta innan det vänder.. Hur mycket is i magen ska man våga ha? Vill ju inte att han ska försvinna helt och en äldre hund har ju lite svårare att bygga på sig.

Kan tillägga att foderbytet skedde enl rekommendationer och att den gamla hunden givetvis inte är lös i magen längre;)

Mvh

Har testat Standardt Original på fler hundar vid olika tillfällen.
Hund 1 vägrade att äta det (men var iofs kräsen).
Hund 2 tappade muskler efter ett tag.
Hundar 3 och 4 fick efter en lång övergångsperiod väldigt hård avföring vilket vi försökte komma tillrätta med efter tillverkarens rekommendationer. Sedan öppnade vi en ny säck som uppenbarligen var dålig av en eller annan anledning, båda hundarna fick oberoende av varandra (de var inte på samma ställe) sprutdiarré.
Testade den dåliga säcken på hund 5 och japp, sprutlackering av köket när husse kom hem.
Eftersom tillverkaren vägrade att gå med på att det ens fanns en möjlighet att det var fodrets fel ("det kan det absolut inte vara") så lade vi ner projekt Standardt och bytte till ett annat foder.

Har testat Standardt Original på fler hundar vid olika tillfällen.
Hund 1 vägrade att äta det (men var iofs kräsen).
Hund 2 tappade muskler efter ett tag.
Hundar 3 och 4 fick efter en lång övergångsperiod väldigt hård avföring vilket vi försökte komma tillrätta med efter tillverkarens rekommendationer. Sedan öppnade vi en ny säck som uppenbarligen var dålig av en eller annan anledning, båda hundarna fick oberoende av varandra (de var inte på samma ställe) sprutdiarré.
Testade den dåliga säcken på hund 5 och japp, sprutlackering av köket när husse kom hem.
Eftersom tillverkaren vägrade att gå med på att det ens fanns en möjlighet att det var fodrets fel ("det kan det absolut inte vara") så lade vi ner projekt Standardt och bytte till ett annat foder.

Oj, dåligt bemötande av tillverkaren :crazy:

Jag har precis bytt på aussien från RC maxi adult till standardt normal. Har bara gått någon vecka än men hittills verkar han bajsa lite hårdare (bra) och lite gråare:p Tycker det fungerar bra än så länge. kan ju återkomma när han ätit det lite längre..

Jo, fisarna är i stort sett borta:D

Du får ju prova helt enkelt :)

Standardt är ju bra på pappret men funkar tyvärr inte på alla - men man vet ju inte innan man provat. Köp en liten säck först så är du ju på den säkra sidan :)

Jag bytte från RC maxi junior vid 1 års ålder på både hoffen och schäfern. Båda gick ner i vikt. Ffa schäfern. Det tog nog 3 månader innan det vände. Jag började hälla på lite laxolja och vommjöl på maten efter c:a 1 månad. Schäfern är känslig i magen kan tilläggas. Nu frågar folk mig vad jag ger mina hundar för att de är så fina i hullet och pälsarna är riktigt blanka och fina. Dessutom bajsar de mycket mindre högar nu. De blev väldigt hårda i magarna vid övergången. Det är inget problem längre men det kanske beror en del på oljan också.

KL

jag har köpt en säck standart nu, ska fasa in riktigt långsamt.

Undrar dock över en sak.
På fodret vi ger idag står det "förväntad vuxenvikt" vid doseringstabellen, på Standart står det bara "vikt". Är det dagsvikt som gäller även för unga hundar eller ska man fodra enligt förväntad vikt?

Jag utfodrade enligt dagsvikt, men om hunden har lite dålig m hull så hade jag nog plussat på lite. För att sedan minska om man märker att hon börjar bli fet..

Liknande trådar

Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 591
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 123
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
823
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
2 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka