• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare solbacka1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 665
S

solbacka1

När jag betäckte mitt sto gick jag över till ett känt färdigfoder, då det kändes tryggast och hon och fölet skulle få i sig allt de behövde. Det har känts bra och fölet har utvecklats bra.
Nu när han såldes och gjorde ett foderbyte började han fälla päls och fick b-vitamintillskott då pälsen såg matt ut. Hemma har jag tyckt han varit glansig, förutom på slutet då han dagligen rullat sig i den skånska leran.
Har han haft det det dåligt då han började fälla meddetsamma?

Det är nog många faktorer som spelar in. Framför allt den nya miljön och nytt foder. Det kan även va så att de har lite varmare i stallet. Några av våra hästar har redan börjat fälla. Har du inte möjlighet att hälsa på så slipper du oroa dig. Du kan ju även tipsa om att B vita min är bra vid fällning.
Lycka till
/M

Han har det mycket bra hos sina nya ägare (som jag kommer att hålla kontakt med) och jag har hälsat på, han har fått b-vitamin där.
Det jag är bekymrad över är om han inte fick i sig det han behövde när han bodde hos mig. Han är dock en välutvecklad häst.

Kommer ev. att avla fler gånger på henne och då vill jag känna mig trygg när det gäller fodret, och ge fölet en bra start i livet.

Jag tror inte du skall vara orolig. Jag har alltid hört att hästar som mår bra och utfodras rätt skall börja fälla tidigt på året. Det betyder att de reagerar rätt och börjar fälla när dagarna blir ljusare. Alla mina började fälla i slutet av januari. Har han fått b-vitamin också så är väl det extra bra. :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 061
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 732
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa För att göra en lång historia kort. Valpen har klåda sen 6 veckor tillbaka (han är 17v idag). Först trodde vi att det var foderallergi...
Svar
14
· Visningar
1 835
Senast: dpmatte
·
Foder & Strö Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon... 2
Svar
21
· Visningar
4 723
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka