Foderdjungeln... Valpfoder

Estivuz

Trådstartare
Min 4 månadersvalp har hittils ätit Bosch junior maxi för stora hunraser. Av praktiska skäl måste jag nu byta till ett annat foder. Inser att det verkar vara en lika stor djungel som den i hästvärlden...

Jag har kollat och jämfört lite snabbt och de märkesfoder jag tittat på (torrfoder) verkar ha liknande värden och liknande ca/p kvot.
Blev alldeles rådvill i affären och köpte hem en liten säck Eukanuba puppy Large breed och en säck Pro Plan Large breed Athletic.
Pro plan har högre mängd protein och fett och något högre ca/p kvot. I pris skiljer de sig med 10 kr.
Eukanuba innehåller ca 25 % kyckling och Pro Plan drygt 21 % lamm.

Men nu har jag läst lite trådar här om att Eukanuba använder sig av ganska otrevliga djurförsök för att få fram sitt foder?

Vill ju ha ett foder med så mycket kött i som möjligt med rätt värden och såklart helst inte alltför dyrt.

Vad har ni för erfarenheter? Är alla märken ungefär samma och dyrare bara för märkets skull?

Om jag förstått det hela rätt så ska man ge storväxtra raser valpfoder ganska länge. Eftersom jag nu tyvärr måste byta foder ganska snabbt så vill jag att det ska bli rätt från början!
 
Sv: Foderdjungeln... Valpfoder

De flesta lite dyrare märken som finns i en djuraffär är likadana. Sedan finns det vissa med lite mer kött i än andra, men då pratar vi mer foder till vuxna hundar.
Vissa vill gärna ha ett svensktillverkat foder, vissa föredrar en kort ingredienslista med mindre jox i, medan andra vill ha ett välkänt märke med lång erfarenhet av fodertillverkning.

Jag tycker att du helt enkelt ska gå på det som känns bäst för dig (och din plånbok). Ett fullvärdigt valpfoder för storvuxna raser skulle jag rekommendera, av lite bättre kvalitet. Båda de märkena som du nämnt tycker jag är ok (mina valpar har fått robur, proplan och james wellbeloved). Föredrar nog det sistnämnda.
Sedan finns det även färskfoder för valpar, men där kan det skilja sig rätt mycket på vitamin och mineralangivelserna, tyvärr.
 
Sv: Foderdjungeln... Valpfoder

De flesta lite dyrare märken som finns i en djuraffär är likadana. Sedan finns det vissa med lite mer kött i än andra, men då pratar vi mer foder till vuxna hundar.
Vissa vill gärna ha ett svensktillverkat foder, vissa föredrar en kort ingredienslista med mindre jox i, medan andra vill ha ett välkänt märke med lång erfarenhet av fodertillverkning.

Jag tycker att du helt enkelt ska gå på det som känns bäst för dig (och din plånbok). Ett fullvärdigt valpfoder för storvuxna raser skulle jag rekommendera, av lite bättre kvalitet. Båda de märkena som du nämnt tycker jag är ok (mina valpar har fått robur, proplan och james wellbeloved). Föredrar nog det sistnämnda.
Sedan finns det även färskfoder för valpar, men där kan det skilja sig rätt mycket på vitamin och mineralangivelserna, tyvärr.

Lotten föll på Eukanuba eftersom det hade lite mer kött än ProPlan även om båda, som du säger, är ganska likvärdiga. Hon har fått smaka båda, hon äter ganska dåligt överlag men verkar inte mer förtjust i någon av dom. Vill ju inte hålla på och experimentera för mycket så jag håller mig till Eukanuba nu så får hon äta det om det funkar bra med avföring, päls/klåda osv. Som sagt, lite dyrt men samtidigt vågar jag inte riktigt ge Doggy och liknande.

Såg dock ett test på testfakta, iofs för vuxenfoder men där hamnade ProPlan rätt högt eftersom det var enda märket som faktiskt stämde överrens med innehållsförteckningen. Eukanuba var också bra, det var bra värden i maten men det stämde inte riktigt med det som stod på förpackningen. http://www.testfakta.se/hem_hushall/article15436.ece Men det är ju egentligen inga garantier för analys från en annan sorts foder från samma tillverkare kan det ju vara annan kvalité på.

I den bästa av världar vill jag ju också ha ett svensktillverkat foder med så lite konstigheter som möjligt för inga pengar alls. :angel:

Färskfoder ger jag gärna när jag flyttat och har bättre möjligheter att förvara det. Men jag tänker att hon får börja med det som vuxen hund isåfall.

Vi får hoppas det blir bra! Hon är lite tunn nu också så jag hoppas hon lägger på sig lite. Väger 11,5 kg och fryser väldigt lätt.
Verkar som jag fått ett till "fullblod" att göda upp och lägga pengar på täcken på :angel::idea:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en valp av storvuxen ras. Beräknad vuxenvikt ca 40 kg. Hon är nu ca 16 veckor och har ätit valpfoder från Brit. Är dock inte nöjd...
Svar
7
· Visningar
1 153
Senast: russinbulle
·
Hundhälsa Hur mycket är lagom mycket kalcium i fodret till en valp som blir ca 60 cm som vuxen? Sitter och kikar och hittar ganska stora...
Svar
8
· Visningar
2 542
Senast: Pigan
·
Hundhälsa Vår valp (American akita) är 12 veckor och äter för närvarande Eukanuba puppy large (det hon ätit hos uppfödaren). Vi vill helst ge...
Svar
0
· Visningar
766
Senast: Tibialis
·
Hundhälsa Sigge är nu knappa 8 månader gammal och har alltid ätit Eukanuba puppy, även hos uppfödaren. Som jag förstått det är det ett bra foder...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp