Valpfoder - en djungel

Tibialis

Trådstartare
Vår valp (American akita) är 12 veckor och äter för närvarande Eukanuba puppy large (det hon ätit hos uppfödaren).

Vi vill helst ge henne färskfoder för det känns generellt som det är så mkt jox i torrfodren, och trodde att bara VoH hade foder passande för valpar men har nu läst att man även kan ge nordic bas och nordic special.

Hur är det med kvoterna i fodret?
Vad ska Ca/P-kvoten ligga på?
Protein- och fettmängden?
Är något av de 3 nämda fodren bättre än det andra, om det ska ges till en valp som kommer bli stor?

Jag mailade Fodax och frågade dom om deras foder och hon som svarade påstod att man kunde ge Fodax neutral och tillsätta 5% havregryn och a-fil...

Enligt lappen vi fick med från uppfödaren "ska" vi övergå till vuxenfoder när hon blir 5 månader men som jag förstått det ska man ge valpfoder längre till storväxta raser?

Just nu är jag ganska förvirrad, är det någon som har några goda råd? :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 793
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Hej! Skulle hemskt gärna få lite tips och synpunkter kring valpfoder. Jag har en 4månaders LH collie/labbe valp med goooood aptit. Har...
Svar
9
· Visningar
1 947
Hundhälsa Eftersom det nog kommer bli valpis här strax så funderar jag kring valpfoder. Jag gillar ju Purizon men valpfodret känns väldigt...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp