Foderkontraktsproblem

Trine

Trådstartare
Jo, det är så här: Jag har lämnat ut min häst på foder en tid och i kontraktet som vi skrev fodervärden och jag, så står det tydligt att hon har en månads uppsägningstid OCH att hon ska köra hästen tillbaka till mig. Nu vill hon att jag ska hämta hästen hos henne då hon inte får tag på någon transport. Till saken hör det att hon sa upp kontraktet för bara några dagar sedan och vill att jag hämtar hästen nu i början på nästa vecka. Vad tycker ni? Kan jag ta ut en summa av henne för besväret att hämta hästen då det är närmare 15 mil enkel resa att hämta hem den? Tacksam för svar.

Sv: Foderkontraktsproblem

Det är ju kontraktsbrott, så nog tycker jag att du ska ta ut för besväret. Men, du behöver ju inte hämta hästen nu, eftersom det inte står så i kontraktet?

Jo. för tydligen så har stallet där hon har haft hästen "kickat ut" henne. Så nu har hon ingen stans att ha den. Vad kan vara rimligt att ta ut?

Ska det vara riktigt så ska fodervärden i det här fallet stå för hela kostnaden med transporten och din körning. Dessutom stå för kostnader som blir för hästen efter det att du hämtat den och tills att uppsägningstiden går ut.
Så du är väldigt snäll om du bara tar lite betalt för att du kör.

Jag tycker gott att hon kan skaka fram en transport själv,
eller behålla hästen månaden som det står i kontraktet.

Men det är ju din häst och jag antar att du inte vill att
den ska bli försummad på något sätt. Hämta den själv!
Hon får ju givetvis stå för bensin, transporthyra,
förlorad lön osv.. runt en tusenlapp kanske.

Och som Masse skrev så tycker jag oxå att hon får stå för
kostnaderna för hästen tiden som är kvar på "uppsägningsmånaden".

Transporten lånar jag av en kompis så ingen kostnad för hyra där och jag är ledig nästa vecka.

Tycker ändå hon ska betala lite mer.
Det är ju trots allt hon som bryter kontraktet och så
har hon mage att be dig hämta hem hästen.
Det borde ju faktiskt hon förstå att det ligger på henne.

fodervärdar är inget att lita på!

något jag ångrar väldigt myckt är att jag lånat ut mina hästar men eftersom jag inte har plats på balkongen för dom så är jag så illa tvungen då jag inte vill sälja.

men ett kontrakt hjälper inte alla gånger, sånna är väl till för att brytas? där står ju alla punkter uppradade som går att brytas mot.

sen finns det ju anledning till VARFÖR folk lånar häst istället för att köpa. De allra flesta har inte råd att köpa häst utan lånar istället.. sen blir det ett jäkla liv om det kostar dom någon krona extra och dom förväntar sig att man ska ställa upp med det ena och det andra utan något i gengäld. jag har tillochmed råkat ut för en fodervärd som ville köpa shettis för 2000kr på avbetalning:eek: hon hade inte kvar min häst länge, vad skulle hon fått pengar från om han blev sjuk?

ta hem hästen så fort som möjligt och skicka räkning på kostnaden du fått lägga ut, transporthyra rimligtvis 200kr även om du lånat gratis. + bensinkostnad på ca 20kr mil brukar man få betala. det är inte mer än rätt!

Det ska jag. Det känns bara just nu som jag är j***igt otursförföljd med denna hästen. Jag fick faktiskt sålt henne för några månader sedan till en tjej som faktiskt ägde henne i ca 2 dygn innan hon kom på att oj! jag har inte råd med hästen. Hon hade dessutom fått köpa henne på avbetalning.:eek: Satte endast ut hästen på foder då jag har lite platsbrist där hemma just nu. Men inte hade jag räknat med detta...:(

ännu en till sak man ALDRIG ska göra. låt aldrig någon delbetala hästen. har dom inte råd med hela direkt så låna av en bank istället för att du ska leka bank och dom spara in och slippa räntan.
det blir förr eller senare problem med sånna betalningslösningar. allt eller inget annars får det vara, det finns fler köpare!

denna fodervärd verkar också vara en i mängden oseriösa så se till så att hästen kommer därifrån. blir hästen skadad så får du nog ett helvete att få henne att betala kostnaden för det.

dessutom, transporter kryllar det av så det är bara att ringa runt till stall i närheten. så det är bara en väldigt dålig ursäkt! ;)

Transporten lånar jag av en kompis så ingen kostnad för hyra där och jag är ledig nästa vecka.

Jag fast HON vet inte att du kan låna en och att du inte behöver ta ledigt från jobbet. Den detaljen tycker jag att du ska utesluta och räkna på den kostnad det skulle blivit om du varit tvunget att ta ledigt och även hyra en transport. Du ska inte göra det lät för henne.....

Jag fast HON vet inte att du kan låna en och att du inte behöver ta ledigt från jobbet. Den detaljen tycker jag att du ska utesluta och räkna på den kostnad det skulle blivit om du varit tvunget att ta ledigt och även hyra en transport. Du ska inte göra det lät för henne.....

Hmm, clever girl! :D

Det ska jag. Det känns bara just nu som jag är j***igt otursförföljd med denna hästen. Jag fick faktiskt sålt henne för några månader sedan till en tjej som faktiskt ägde henne i ca 2 dygn innan hon kom på att oj! jag har inte råd med hästen. Hon hade dessutom fått köpa henne på avbetalning.:eek: Satte endast ut hästen på foder då jag har lite platsbrist där hemma just nu. Men inte hade jag räknat med detta...:(

Du, det där var inte kul, "ur askan i elden" kan man säga! :( Du har inte möjlighet att släppa på bete nu när du har platsbrist? Tänkte att då kan du ju ta hem din häst och få en frist så att säga. :)

Om jag var du så skulle jag hämta hästen på en gång eftersom hon tydligen är utsparkad från stallet. Men skriv en räkning som du sticker under näsan på henne iom. att du hämtar hästen, en räkning som hon skriver på att hon mottagit. Ta en månads stallhyra (om du har hästen på bete är inte hennes sak), ev. förlorad arbetstid, milersättning för bil och transport. Och som någon sa tidigare, hon vet ju inte att du får låna en transport gratis, inte heller om du är ledig från jobbet. :devil: :banana: En sån som gör på detta vis ska man inte låta komma lindrigt undan! Hon kan ju inte ha uppfört sig så bra i stallet heller eftersom hon blivit utsparkad.

Hoppas att det löser sig till det bästa, Kicki :)

fodervärdar är inget att lita på!

sen finns det ju anledning till VARFÖR folk lånar häst istället för att köpa. De allra flesta har inte råd att köpa häst utan lånar istället.. sen blir det ett jäkla liv om det kostar dom någon krona extra och dom förväntar sig att man ska ställa upp med det ena och det andra utan något i gengäld. jag har tillochmed råkat ut för en fodervärd som ville köpa shettis för 2000kr på avbetalning:eek: hon hade inte kvar min häst länge, vad skulle hon fått pengar från om han blev sjuk?

Så bara för att Du har råkat ut för oseriösa fodervärdar så är Alla det lr? Dra inte alla över en kant:mad:

Eftersom du ska dra ett släp räknas det som tyngre ekipage, då är milkostnaden inte den sedvanliga. Jag vet att tunga ekipage har rätt att ta ut så mycket som upp till 95 kr per mil, eller så väljer du att låta hämta hästen med transportföretag som fodervärden får bekosta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 411
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 637
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 572
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 971
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka