Foderråd - kräsen hund med trög mage

Líf

Trådstartare
Hoppas att ni foderkunniga kan ge mig lite nya uppslag.

Har en 4-årig dvärgpudel som alltid varit mer eller mindre trög i magen. Hon är tyvärr svår att få i mat vilket begränsar utbudet en del. Man får ge små portioner och ropa på den andra hunden så hon känner lite konkurrens, då kanske hon äter. Hon har ätit Bravo, avföringen bra men hon slutade äta det helt efter ett tag. Då gick jag över till VoH nr. 33 som hon tyckte lite bättre om. Magen/avföringen fortfarande ok. Efter en tid gick det inte att få i henne ens en smula av det heller. Gick över till Musch Vaisto som hon ÄLSKADE. Tyvärr blev det tvärstopp i magen, trots långsam invänjning.

Gick då tillbaka till VoH som hon tålt tidigare, nu deras Active-bollar. Magen rättade dock inte till sig, så nu "äter" hon Acana, uppblött och utblandat med lite blöt kattmat. Magen är tillbaka till fungerande igen men det går knappt att få i henne mat. Kan gå flera dagar utan att hon äter och naturligtvis stöter hon upp galla flera gånger om dagen i de perioderna. Räddningen då är att ge henne Pussi kattmat, för det gillar hon. Hon får även revben och dyl att gnaga på. Har prövat ett par andra torrfodersorter, som hon inte velat ha.

Mina frågor är: hur dåligt är det att övervägande leva på kattmat? Finns det något sätt att få Vaisto att fungera, typ tillsätta något som hjälper tarmarna att processa bättre?
 
Mera grönsaker. Finns att köpa färdiga korvar med puré.
Minska kalket (mindre skelettdelar)
Olja i maten. Även om avföringen är av den hårdare sorten så är den smidigare.
Tillräckligt med vätska.
 
Tack för svar! Typ färdigpureade grönsakskorvar i kylen (hur ska jag få i henne det :-) )? Olja funkar till att lösa det akuta men jag tänker att det bara är symptombehandling? Kan man lägga till typ matolja permanent i foderstaten? Maten serveras alltid blötlagd. Det stora gisslet är just att få henne att äta något. Och när man väl hittade något hon tyckte om så blev det tvärstopp. Det är väl kalket i Vaisto som ställde till det misstänker jag. Från revbenen gnager hon bara av hinnorna, sedan kasserar hon benen.
 
Min tik blir också väldigt hård i magen av enbart VoH, men hon funkar perfekt på Nordic och Fodax :)
Hon tröttnar på mat som hon ätit en tid, men pepparpeppar har hon inte lessnat på Nordic än. Brukar dock blanda med Fodax, VoH, Priima och lite vad jag hittar för att variera hennes mat lite.
 
Tack hörni! Nordic åt hon hos uppfödaren men jag har svårt att få tag på det här. Hittar inte Bravo heller längre. Prövar Vaisto med tillsatt olja och grönsaker!
 
Har du kollat turlistorna hos Nordic? :)
Jag tänkte också att det skulle vara svårt att få tag i här, men hittade en leverantör på deras hemsida som kör en runda som går precis utanför mig.
 
Har du kollat turlistorna hos Nordic? :)
Jag tänkte också att det skulle vara svårt att få tag i här, men hittade en leverantör på deras hemsida som kör en runda som går precis utanför mig.
Nej det har jag inte gjort, det kanske kan lösa tillgången. Måste man köpa mycket åt gången tro?
 
Hoppas att ni foderkunniga kan ge mig lite nya uppslag.

Har en 4-årig dvärgpudel som alltid varit mer eller mindre trög i magen. Hon är tyvärr svår att få i mat vilket begränsar utbudet en del. Man får ge små portioner och ropa på den andra hunden så hon känner lite konkurrens, då kanske hon äter. Hon har ätit Bravo, avföringen bra men hon slutade äta det helt efter ett tag. Då gick jag över till VoH nr. 33 som hon tyckte lite bättre om. Magen/avföringen fortfarande ok. Efter en tid gick det inte att få i henne ens en smula av det heller. Gick över till Musch Vaisto som hon ÄLSKADE. Tyvärr blev det tvärstopp i magen, trots långsam invänjning.

Gick då tillbaka till VoH som hon tålt tidigare, nu deras Active-bollar. Magen rättade dock inte till sig, så nu "äter" hon Acana, uppblött och utblandat med lite blöt kattmat. Magen är tillbaka till fungerande igen men det går knappt att få i henne mat. Kan gå flera dagar utan att hon äter och naturligtvis stöter hon upp galla flera gånger om dagen i de perioderna. Räddningen då är att ge henne Pussi kattmat, för det gillar hon. Hon får även revben och dyl att gnaga på. Har prövat ett par andra torrfodersorter, som hon inte velat ha.

Mina frågor är: hur dåligt är det att övervägande leva på kattmat? Finns det något sätt att få Vaisto att fungera, typ tillsätta något som hjälper tarmarna att processa bättre?

Hur mycket motion får hon?
Det enda sätter för mig att hålla min corgis aptit uppe pch magen igång är rejäla fyspass. Löpning, cykling och att springa lös i skogen med schäfrarna. Om hon inte rör sig ordentligt stoppar magen direkt.
 
Tycker att hon rör sig mycket. Har turridningar flera gånger i veckan, 2-3 timmar, plus att jag rider ut övriga dagar. Därutöver promenader lösgående i skogen när vi är på jobb. Hon är tyvärr svår att hålla bra hull på eftersom hon är lite lynnig med ätandet, så jag har funderat på att dra ned lite på motionen. Men då är ju risken att magen stannar upp mer.

Hon har ikväll fått Vaisto utblandat med olja, morötter och blötlagd Acana. Det gick ned så hoppas att hon funkar på det. Lättare att laga mat till sig själv än hunden..
 
Magnussons Meat & Biscuit är gott för många kräsna hundar eftersom det är ett bakat foder (lite godare). Vi har det som godisfoder. Kräsna hundar tröttnar fort på sitt foder. Växla mellan sorterna i Acanas foder. Testa gärna Magnussons för att se om hunden gillar det. Man brukar kunna skicka efter ett gratisprov på Magnussons Meat & Biscuit Adult via deras egen hemsida eller köp en liten påse och testa. Det finns på Ica Maxi, Coop och City Gross.
 
Jag blötlägger psylliumfrön ("loppfrön") så att det blir en seg gegga. Funkar bra för tarmarna och faktiskt tycker jag att det funkar för att stabilisera tarmarna främst när hunden är hård i magen men även tvärtom (hjälper inte på diarré men lite lös mage).
 
Magnussons Meat & Biscuit är gott för många kräsna hundar eftersom det är ett bakat foder (lite godare). Vi har det som godisfoder. Kräsna hundar tröttnar fort på sitt foder. Växla mellan sorterna i Acanas foder. Testa gärna Magnussons för att se om hunden gillar det. Man brukar kunna skicka efter ett gratisprov på Magnussons Meat & Biscuit Adult via deras egen hemsida eller köp en liten påse och testa. Det finns på Ica Maxi, Coop och City Gross.
Har prövat Magnussons, min andra hund var helt tokig i det men den här rynkade på näsan. Växlar mellan Acanas sorter, det är enda sättet att få i henne något. Men hon äter fortfarande för dåligt, Acana är det torrfoder som funkar bäst, dvs hon kan äta ett mål varannan dag typ. Det var ett halleluja -moment när hon kastade i sig Vaisto så vore kalas om man kunde få det att funka!

Tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 110
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 889
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 057
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 360
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp