Foderråd vid korsförlamning/fång

Sv: Foderråd vid korsförlamning/fång

Fånghästar bör inte äta spannmål eftersom de innehåller stärkelse. Om man måste ge mer energi så är betfor bättre.

Tilläg angående gräset är det ju bättre med gödslade beten och beten som växer rikligt än tex beten som växer sakta då det innehåller mycket mer socker!

Tvärtom är det. Snabbväxande beten innehåller mer både lättlösliga kolhydrater och dess lagringsform, fruktan. Det är den stora energimängden som medför den snabba tillväxten. HH

kl*

Hur gör ni vid betesgång när det gäller korsförlamning?
Min släpptes på bete i mitten på maj. Fick gå ute på natten någon gång i veckan då vädret var bra.
Fram tills nu i veckan då fick hon korsförlamning efter att ha gått 3-4 nätter ute.

Och sen är lusern okej att ge? Ser att det är flera här som fodrar upp med det.
:

Vissa hästar får fång för att de är insulinresistenta vissa hästar får korsförlamning för att de är alldeles för känsliga för insulin. Dvs deras insulin är så effektivt att det snabbt för in alldeles för mkt kolhydrater till muskelcellerna som till slut blir så fulla så de spricker. De hästarna skall helst beta bara gammalt grovt gräs där energin inte kommer så mkt från socker utan från fibrer.
Inte alls omöjligt att den häst fick Xförlamning av betet. vad är det för ras?

Lusern är bra mat för Xhästar liksom oljehaltiga växter. HH

+Baremeg(förstod det mesta av vad du skrev iaf ;) )

Tack för svaret! :bow:
Det är ett 18 årigt ridtravarsto.
Hon fick (vad jag vet) korsförlamning första gången i mars iår. Och det var ganska kort efter att jag hade bytt från hö till hösilage. Veterinären sa att det kune bero på vad som helst, men försäkerhetens skull så började jag ge henne hö igen.

Jag ringde och rådfrågade en veterinär idag + fick lite råd från hovslagaren.
Och veterinären sa istorsett bara att anledningen är "för mycket protein och för mycket vila". Och jag frågade ang betet och fick samma svar.. "för mycket protein och för mycket vila".
Okej.. Hon sa att jag kunde börja sätta igång henne nu när hon inte har ont i kroppen utan bara är lite hård. Och att jag kunde massera henne lite så det släpper.

Frågade därför hovslagaren ang betet, och han tyckte att hon gick på ett OK bete idag men inte bör stå på hårdare bete. Och att hon ska motioneras dagligen.
Sen kunde jag ge (vilket jag redan hört från alla olika håll) B-vitamin, E-vitamin och selen.

Försökte hitta något som hade allt- och hittade kr*ffts miner-röd.
Men hur är det med proteinet? Är det smb råprotein jag ska ha koll på eller är det energin? Båda två kanske?

Usch, jag som har läst foderlära- och dessutom hade lätt för det- får ju skämmas lite nu :angel: (var ju dock över 4årsen ;) )

Det var ang mineralerna jag undrade :idea:

Hahaha! Hur korkad är jag egentligen. :D
Måste ha blandat ihop det med alla olika fodersorter jag tittade efter igår.

Miner röd ges ju främst till högpresterande hästar. Men vore det ett bra val för en häst som behöver extra B-vitaminer och E-vitaminer?
Över vintern har hon fått miner blå + vitamin multi, där finns ju allt med men i mindre mängder.

Jisses! Stackars häst som har en helt inkompetent matte. ;)

När du ska välja preparat för -vitamin och selen så glöm inte att titta på hur mycket du får för pengarna, själv använder jag Provital E-50!

B-vitamin tror jag inte att du är så hjälpt av till en korsförlamningshäst!

Läs alla HHs inlägg noga!

Din veterinär missade nog kapitlet om korsförlamning och utfodring i utbildningen!

Lite olika e-vitaminpreparat!

Provital E-50 50000 mg/kg + selen 50 mg/kg 45 kr/kg

Provital E-15 15000 mg/kg + selen 100 mg/kg

Krafft E-vitamin pellets 12500 mg/kg 42 kr/kg

Krafft E-vitamin flytande 75000 mg/liter

Muskel-E

V.S.L vitamin E flytande + selen och lysin 155 kr/liter
och pulver + selen och lysin

Emin E-vitamin

Hippo E, innehåller även selen och c-vitamin 128 kr/liter

Mustang E-vitamin 50000 mg/liter + 100 mg selen/liter 120 kr/liter

Evita 53000 mg/kg 193 kr/kg

Evitasel 53000 mg/kg + 16 mg selen/kg 198 kr/kg

Lactamin Basic E-vitamin + selen

Tyvärr har jag inte hittat innehållsuppgifter och priser på alla!

Det är fortfarande sockret du ska se upp med oavsett vad det handlar om för mineraler. Vilka mineraler du ska ge beror på vad som saknas i ditt foder inte vad det står på förpackningen att de ska användas till.

Jag hade varit försiktig med betet om det var min häst speciellt nu i början på sommaren.

Jo, det har jag ju förstått.
Men jag fick rådet att ge henne -vitaminer och selen för att hjälpa henne samt förebygga. Och nu när hon går på bete (vilket jag inte anser som kraftigt) så är det ju svårt att räkna på hur mycket hon behöver.
I nuläget så är hon precis under normalt hull, alltså lite tunn. Sen har hon det senaste året haft svårt att sätta muskler och det börjar synas att hon är äldre.

Natasja: Tack för ditt svar!
Min hovslagare är nog mer kunnig inom detta område än vad två av dom veterinärerna ,som jag pratat med, är.
Jisses! Jag får nog ta och sätta mig och plugga lite. Känner att alla siffror får det att snurra i huvudet.

Liknande trådar

Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier... 2 3
Svar
59
· Visningar
8 156
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka