Sv: Foderråd vid korsförlamning/fång
+Baremeg(förstod det mesta av vad du skrev iaf

)
Tack för svaret!

Det är ett 18 årigt ridtravarsto.
Hon fick (vad jag vet) korsförlamning första gången i mars iår. Och det var ganska kort efter att jag hade bytt från hö till hösilage. Veterinären sa att det kune bero på vad som helst, men försäkerhetens skull så började jag ge henne hö igen.
Jag ringde och rådfrågade en veterinär idag + fick lite råd från hovslagaren.
Och veterinären sa istorsett bara att anledningen är "för mycket protein och för mycket vila". Och jag frågade ang betet och fick samma svar.. "för mycket protein och för mycket vila".
Okej.. Hon sa att jag kunde börja sätta igång henne nu när hon inte har ont i kroppen utan bara är lite hård. Och att jag kunde massera henne lite så det släpper.
Frågade därför hovslagaren ang betet, och han tyckte att hon gick på ett OK bete idag men inte bör stå på hårdare bete. Och att hon ska motioneras dagligen.
Sen kunde jag ge (vilket jag redan hört från alla olika håll) B-vitamin, E-vitamin och selen.
Försökte hitta något som hade allt- och hittade kr*ffts miner-röd.
Men hur är det med proteinet? Är det smb råprotein jag ska ha koll på eller är det energin? Båda två kanske?
Usch, jag som har läst foderlära- och dessutom hade lätt för det- får ju skämmas lite nu

(var ju dock över 4årsen

)