Foderstat för föl

Thrandur

Trådstartare
Hej det är bara jag igen.. :o

Behöver hjälp med foderstat. Den här gången till ett föl på 1 1/2 år. Islandshäst ca höjd 132 cm. Ungefärlig vikt ca 200(?) kg. Kan vara något högre.
Analysrapporten:
TS 84%
SMRP:52
MJ:7,8
CA 2,5
P:1,8
MG 0,9
K: 12,5

Vi har: Betfor, havre, korn, miner vit, miner grön och lusern.
Kan någon hjälpa mig? :bow:
 
Det var enkelt.

5 kg hö
0.5 kg havre
0.3 kg betfor
1 dosmått foderkrita
1 1/3 dosmått fosforbalans
+ vitaminer (selen och e-vitamin lär behövas)

Ger 47 MJ.
Smrp/Mj: 6,77
Ca/P: 1,8
Ca/Mg: 4,3

Anledningen till lösa mineraler är att du har så mkt magnesium i höet att det blir ett kraftigt överskott med den mängd mineraler du skulle behöva ge. Därför ger du kalcium och fosfor löst. Det blir lite pilligare, men blir bättre så, omöjligt att fixa kvoten Ca/Mg annars (förutom att lägga till onödigt kalk..).

Foderstaten är uträknad för vuxenvikt 375 kg, så den kan behöva viss justering.
 
Skärpning Nina! Varför pilla med krångel när överskottet kommer från grovfodret?
 
Nej, det blir överskott från mineralfodret. Hon får överskott nu med, men från grovfodret = ingen fara nej. Men det blir vad var det, 6-7 g Mg från mineralfodret bara..! Och kvoten Ca/Mg blir 2,3. Så det blir bättre så här, faktiskt..
 
Vad har du räknat på för behov? För vuxenvikt 375 kg får jag fram ett behov på nästan 53 MJ. Är vuxenvikten 400 kg blir det mer än så.

6 kg hö
500g havre
500g lusern
Täcker även mineralbehovet när det gäller Ca och P. (har inte kollat kvoten på mineralerna dock).

Varför göra det så krångligt??
 
Jamen inte ta mig på orden heller! :cool: Men om jag skulle "strunta" i det- så skulle kvoten bli 2,3. Och fölet får sitt behov av magnesium täckt gånger 3 nästan, och det är inte bara grovfodrets fel utan även mineralfodret. Sådär ja, nu har jag väl förklarat mig? :smirk:
 
C Plancks häfte har en tabell, där har jag tittat. Det där Freefarmprogrammet för unghästar räknar fel på både mineraler och MJ och allt möjligt har jag märkt.
 
Hon hade ju tillgång till lusern, vilket gör mer "nytta" än betfor, både mineralmässigt och fodermässigt (varför ge kraftfoder när man kan ge grovfoder?!), och prisskillnaden är minimal...
 
Betfor är :d . Men vad bra, då har hon två förslag att välja mellan. :cool:
 
Att det är gott är en sak, vad som behövs och är mest praktiskt en annan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 191
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 788
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 344
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 302
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp