Foderstat/hö-analys

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Calippo_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 933
C

Calippo_

Här läng funderat på hur man räknar ut foderstaten, jag förstår inte hur man gör (eftersom ingen förklarat) och det känns dåligt efetrsom jag har haft häst ett bra tag men jag har mest gett efter hur hästen är och inte efter behov. Har börjat förstå lite om hö analys men ja som sagt har ingen förklarat det för mig , tänkte höra om nån kunde sammanfatta hur man räknar ut foderstaten med hjälp av hö analysen. Har en ponny , korsning, 10år. tpfh/josse :d

Sv: Foderstat/hö-analys

För det första måste du veta din hästs behov. En bok som typ "Utfodringsrekommendationer för häst" eller ett dataprogram behövs. Sen ser du hur väl höet fyller detta behov när hästen får sitt tuggbehov tillgodosett (minst).

Om hästen inte kan få i sig tillräckligt med energi från höet (mindre troligt med en ponny) måste du komplettera med kraftfoder.

Om proteinet i höet inte räcker till (mer troligt) så komplettera med nåt proteinrikt fodermedel.

Kollla kvoten mellan Smältbart råprotein och energi (g smb rp/MJ), den ska vara MINST 6 i totalfoderstaten för en vanlig vuxen häst.

Kolla kvoten mella kalcium och fosfor (Ca/P), den ska vara över 1,1. Högre kvot gör ingenting så länge fosforbehovet är tillgodosett.

Kolla vidare i trådar här på Buke eller på sidor på nätet.

Sara

Senast ändrad:

Skaffa dig en bra bok i ämnet så är det lätt sen. Tex Christina Planck har skrivit ett par bra böcker. SLU har även ett häfte man kan skicka efter. När du läst och lärt dig grunderna är det enkelt att göra foderstater.

Du skickar in lite hö till ett analysföretag, sen får du värderna hemskickade.
Därefter kan du bara skriva in värderna, plus lite info om hästen (ålder, arbete, vikt mm) på: http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm
Prova med att skriva tex 7 kg hö, sen räknar datorn ut hur det blir då - om hästen får i sig rätt mängd energi, protein och mineraler.
Om det inte går ihop (det är dålig balans kanske mellan calcium o fosfor eller liknande) kan du behöva lite kraftfoder eller mineralfoder som tillskott. Men med ett bra hö behöver du inte det!

Är det ett väldigt protein/energirikt hö så behöver inte det vara positivt! Då måste man ju ge mindre mängd av det och det grundläggande när man räknar foderstat är att hästen ska få sitt tuggbehov tillgodosett.= 1 -2 kg ts (torrsubstans, alltså hö minus vattnet i höt) hö per 100 kg häst.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 344
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Försöker få tag i ett lämpligt hö till vår ponny nu inför sommaren då hon inte ska gå på bete i år pga fångrisk. Det är inte många som... 2
Svar
20
· Visningar
2 358
Senast: tara
·
L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu... 2
Svar
28
· Visningar
3 590
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka